fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לחץ דם נמוך – גורמים, תסמינים וטיפול

לחץ דם נמוך אינו מסוכן כמו לחץ דם גבוה, אך אם מזהים לחץ דם נמוך אשר נמדד בשגרה, ולא תוך כדי פציעה או בזמן מחלה, גם הוא עלול להתריע על בעיות, והוא בעיקר גורם לתסמינים לא נעימים. במאמר שלפניכם נדבר על המשמעויות הרפואיות, התופעות ודרכי הטיפול של לחץ דם נמוך.
צילום: pexels

ראשית, מה זה לחץ דם

לחץ דם הוא הלחץ אשר מפעיל הדם על כלי הדם. המונח לחץ דם מתייחס ללחץ דם עורקי שנבדק לרוב בעורק הזרוע בזמן ישיבה. לחץ דם עורקי הוא הלחץ בעורקים שתפקידם להוביל את הדם לאיברי הגוף, חוץ מלריאות. ממש עכשיו, בעודכם קוראים את המאמר, הלב שלכם דוחף בכוח את הדם לעורקים ומזרים אותו לכל האיברים בגוף. ללחץ הדם יש השלכות רבות על איכות החיים שלנו ועל בריאותנו.

לחץ הדם נמדד על-פי שני ערכים: לחץ דם סיסטולי המבטא את שיא הלחץ בתוך העורקים הנוצר לאחר הזרמת הדם מהלב לעורקים. ולחץ דיאסטולי, שהוא הערך הנמוך, הנמדד כשהגוף נח. לחץ דם תקין הוא 120/80. לחץ דם נחשב כנמוך כשהוא מתחת ל-90/60. לחץ דם נחשב כגבוה כשהוא 90/140 או למעלה מזה.

לחץ דם נמוך – סימנים וגורמים

הסימנים השכיחים ללחץ  דם נמוך הם חולשה כללית ועייפות, קשיי ריכוז,  כאבי ראש, טשטוש הראייה, דופק מהיר, סחרחורת ולעיתים אף התעלפות ואיבוד הכרה.

הגורמים העיקריים ללחץ דם נמוך הם איבוד דם כתוצאה למשל מפציעה, מחזור או ניתוח. כמו-כן איבוד נוזלים כתוצאה מהתייבשות, שלשולים, הקאות, הזעת יתר וכוויות. תרופות שאדם נוטל גם עלולות לגרום ללחץ דם נמוך, אם מדובר בתרופות אשר מרחיבות את כלי הדם, למשל כטיפול בלחץ דם גבוה או תרופות הנוגדות דיכאון וחרדה. גם מחלות לב כגון אי ספיקת לב והפרעות בקצב הלב עלולות לגרום ללחץ דם נמוך.

גורמים נוספים ללחץ דם נמוך יכולה להיות תת פעילות של בלוטת התריס או תת פעילות של בלוטת האדרנל הממוקמת מעל הכליה. מצבים של קימה משכיבה לישיבה גם הם עלולים לגרום ללחץ דם נמוך, מצב הנקרא תת-לחץ אורטוסטטי, הנגרם כתוצאה מכשל במערכת הפיצוי התקינה של הגוף. תת לחץ זה שכיח בקרב האוכלוסייה המבוגרת.

חוסר בפעילות פיזית ותזונה לקויה אף הם עלולים להיות הגורמים לתופעה של לחץ דם נמוך.

טיפול ומניעה של לחץ דם נמוך

כמובן שיש לטפל בבעיות הרפואיות הגורמות ללחץ דם נמוך. כאשר הגורם ללחץ דם נמוך הוא אובדן נפח הדם, יש להחזיר את הנפח על-ידי מתן נוזלים או מנת דם. כאשר יש בעיה במערכת האנדוקרינית, למשל בבלוטת התריס, חשוב לטפל בה ולהביאה לתפקוד תקין.

בנוסף, יש להקפיד על שתיית מים מרובה, ועל צריכה מוגברת של מלח, אצל מי שאינו סובל מאי ספיקת לב. חשוב גם לשקול לשנות את הטיפול התרופתי, כשמדובר בתרופות המורידות את לחץ הדם. כמו-כן, להימנע ממצבים של עמידה ממושכת, שכיבה ממושכת, ארוחות גדולות, חשיפה למזג אוויר חם ומקלחות חמות.

רצוי גם להקפיד על פעילות ספורטיבית ועל חבישה של פלסטר או גרב אלסטית אשר יכולה להפחית את הירידה של לחץ הדם בזמן עמידה ועל מעבר איטי משכיבה לישיבה והגבהת הראש בזמן שכיבה.

גם תכשירים טבעיים יכולים לסייע ללחץ דם נמוך, למשל מורינגה הנחשב לצמח עם סגולות רפואיות מעולות ובעל יכולת לטפל בהרבה סוגים של מחלות. מורינגה מכיל מרכיב אשר נקרא קוורצטין הידוע כמסייע לאיזון לחץ הדם.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות