fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ככה תוציאו תו נכה

הזכאות להנפקת תו נכה (תעודת נכה) קיימת למי שמקבל קצבאות נכות מהמוסד לביטוח הלאומי. החשיבות שבתו מגיעה ממעמדו כתעודה המאפשרת קבלת הטבות מגופים שונים, ובמקרים מסוימים אף ניתנת ללא קבלת קצת נכות. תו הנכה מקנה למי שמחזיק בו הטבות מגופים ממשלתיים וציבוריים ולעיתים אף פרטיים, אשר עליהם ועוד נרחיב במאמר הקרוב.
צילום: freepik

קבלת תו נכה חשובה עבור מימוש הזכויות הרפואיות של בעל הנכות, ולכן חשוב להפיק אותה מהמוסד לביטוח הלאומי. זאת מכיוון שבלעדיה, לא כל המקומות הציבוריים יכירו בזכות האדם לקבל שירותים מיוחדים, באופן שיקשה עליו לקיים את אורח חייו לנוכח ובצל הנכות והמגבלה.

קבלת תו נכה

לרוב, קבלת תו נכה נעשית באופן אוטומטית כאשר נפסקת לטובת התובע קצבת נכות. הליכי הגשת קצבת נכות מורכבים ודורשים הבאת מסמכים רבים ועמידה מול וועדה רפואית שבוחנת ומגיעה להחלטה בנוגע למידת הנכות שקיימת לתובע. לאחר בחינת המסמכים והטענות בגינן הוגשה התביעה לקצבה, הועדה תקבע האם מגיעים אחוזי זכות המזכים בקצבה או לא.

הליך התביעה הינו תהליך ארוך ומורכב הכולל שלבים רבים, בירוקרטיה ענפה והתנהלות מסורבלת ולכן כדי לעבור אותו באופן המיטבי כדאי להיעזר בייעוץ משפטי מקצועי, במיוחד לנוכח היעדר שביעות רצון מהחלטת הוועדה אשר עליה כמובן ניתן להטיל ערר.

בנוסף, מי שלא קיבל תו נכה בגלל שאינו זכאי לקצבה או מסיבות אחרות, יכול להגיש בקשה לקבלת תו נכה במקרים בהם הוא מקבל קצבה אחרת כמו קצבה לילד נכה או קצבת ניידות. במקרים בהם התובע אינו מקבל קצבה כלל, הוא יוכל להגיש בקשה כאשר נקבעה לו דרגת אובדן כושר עבודה מעל ל – 60%, דרגת נכות מעבודה לצמיתות בגובה של 20%, נכות רפואית של 90% לפחות ללא קצבה וכדומה – מדובר במקרים בהם הכנסת התובע לא נפגעת באופן משמעותי ולא מצדיקה קבלת קצבה מהביטוח, אך אין זה אומר שהאדם לא זכאי להטבות הנגזרות מכך, כדוגמת קבלת תו נכה.

את כלל הטפסים הרלוונטיים ניתן למלא באתר של הביטוח הלאומי.

סוגי תו נכה

ישנם מספר סוגים של תווי נכה, אשר משתנים בהתאם לאופי וגורם הלקות כשלעצמה, והינם כדלקמן:

  • משולש ירוק: אדם בעל אחוזי נכות המזכים בתו, אך שאינו מתנייד בכיסא גלגלים
  • משולש ירוק משרד הביטחון: מיועד לנכי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון, מסומן במשולש ירוק עם כלנית אדומה
  • מלבן כחול עם כיסא גלגלים: מיועד עבור אדם המתנייד בכיסא גלגלים
  • מלבן כחול עם כלנית אדומה: מיועד לאנשי כוחות הביטחון ונכי צה"ל.

כל התווים בעלי תוקף של עד 7 שנים או עד סיום תוקף הקצבה, בהתאם למוקדם מביניהם. בסוף התקופה אם עדיין התובע עדיין זכאי לקצבה מתקבל ונשלח אוטומטית לביתו תו חדש, כתוצאה משינוי רגולטורי שנעשה בשנים האחרונות. בנוסף, ניתן לקבל תו נכה עבור רכב אחד או שניים בלבד.

כמו כן, תו נכה עם כיסא גלגלים מאפשר למחזיק בו לחנות בכל חניית נכים ואף במקומות אסורים לחניה כל עוד אלו לא חוסמים את התנועה ומפריעים לסדר הציבורי, כאשר הוא מזכה גם בפטור מתשלום על חניה במקומות ציבוריים. בנוסף, התו מאפשר לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית ובנתיבים המיוחדים לרכבים שבתפוסה מלאה.

למה כדאי להיעזר בייעוץ משפטי כדי להוציא תו נכה?

הוצאת תו נכה היא כרוכה בתהליך מורכב, שכן כפי שמצוין יש צורך בקבלת קצבת נכות או קצבאות אחרות מהביטוח הלאומי במרבית המקרים, ואישור מהביטוח הלאומי על אחוזי הנכות והמצב הרפואי – כאסמכתא ותנאי סף למימוש הזכאות.

משכך, זהו תהליך מסורבל וארוך שיכול לקחת חודשים, ובמקרים רבים תובעים מוצאים עצמם טובעים בכל הדרישות, המסמכים הרפואיים וחוות הדעת שצריך להגיש ולא מגישים את הבקשה באופן המיטבי וכזה המאפשר להם לממש באופן מלא את שמגיע להם על פי חוק. כך נוצר מצב בו למרות כל ההשקעה הביטוח הלאומי לא מכיר ברמת הנכות שמגיע לקבל או אף דוחה את הבקשה על הסף.

לכן, כדי להבטיח שהתהליך יעבור בצורה חלקה, כשהתביעה מוגשת עם המסמכים הנכונים, החתימות הנכונות וכל דבר שיכול לקדם את הבקשה ולהבטיח שהיא תתקבל ותשיג את אחוזי הנכות המקסימליים בהקדם האפשרי – כדאי מאוד להתייעץ עם עורך דין.

זאת מכיוון שעורכי דין המומחים בתביעות בתביעות מול המוסד לביטוח לאומי מכירים היטב את החוק לפרטי פרטים וידעו להנחותכם כיצד ואילו מסמכים כדאי להוסיף, הפרטים הרלוונטיים שמומלץ ונכון להציג למול הוועדה ואיך לגרום לביטוח הלאומי למלא את חובתו ולשלם את מה שמגיע לכם כתוצאה מנכותכם על פי חוק.

מנגד, ישנו חשש רווח מהתייעצות והיעזרות בייעוץ משפטי, מתוך מחשבה שגויה כי עלות הייעוץ תהיה גבוהה וכזו שאינה מצדיקה את התמורה שתתקבל מהקצבה ללא עזרת עורך הדין. מנגד בפועל המצב אינו כך, שכן עם ייעוץ משפטי איכותי ניתן לקבל קצבאות גבוהות הרבה יותר ממה שיתקבל ללא ייעוץ משפטי, וייתכן שאף לא תיקבע זכאות לקצבה כלל ללא הייעוץ.

תו נכה- מאפשר לקבל הטבות נוספות

מלבד הטבת החניה המוכרת וההכרה בזכאות לקצבה ובאחוזי הנכות,  בעלי תו נכה זכאים לקבל הטבות רבות נוספות כגון:

  • הנחה בנסיעה בתחבורה הציבורית
  • הנחה בנסיעה ברכבת
  • פטור מתשלום ביטוח לאומי
  • הנחות בכניסה למוזיאונים ואתרים
  • פטור מעמידה בתור
  • פטור מתשלום למלווה

ועוד הטבות רבות ומגוונות המפורטות באתרי האינטרנט הממשלתיים.

לסיכום – הוצאת תו נכה למען התמודדות טובה יותר עם הלקות

כפי שניתן להבין מן הכתוב לעיל, הוצאת תו נכה מגיעה למי שמקבל קצבת נכות או קצבאות דומות מהביטוח הלאומי או למי שזכאי לקבל אותן, גם אם התובע לא מקבל אותן בפועל כתוצאה מקיומן של הכנסות אחרות.

מנגד, מדובר בתהליך שעלול להיות מורכב ומלא בבירוקרטיה, ולכן כזה שכדי למקסם פוטנציאל התמורה שבו ושניתן להפיק ממנו, כמו גם כדי שיתנהל באופן המהיר והיעיל ביותר כדאי להיעזר כחלק ממנו בייעוץ משפטי מומחה ממשרד עורכי דין המתמחה בהגשת תביעות תחת התחום מימוש זכויות רפואיות, המכיר את המערכת ואת סעיפי החוקים ויוכל לעזור לנווט בתוך הררי המסמכים והביורוקרטיה.

כך ניתן להשיג את תו הנכה במאמץ מינימלי ובשקט נפשי, בידיעה שהתהליך יעבור בהצלחה ויתקבל אישור לקצבה ולתו הנכה.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות