fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כיצד נעשית כתיבת מזוזות ותפילין? עבודתו של סופר סת"ם

צילום: האקדמיה התורנית לומדים

סופר סת"ם הוא בעצם אדם אשר עיסוקו הוא לכתוב ספרי תורה, מזוזות ומגילות )אלו בעצם ראשי התיבות של סת"ם (כתיבה זו נערכת על קולמוס ודיו כשר, כאשר האותיות נכתבות בכתב אשורי. למעשה, סופר סת"ם הוא אחד משלושה הכלי קודש, יחד עם שוחטים ומוהלים, בעוד כי העניין של תיוג האותיות ברוב המקרים יעשה על ידי מתייג. כמו כן, ראוי לציין כי מלאכת הסת"ם נקראת גם "מלאכת שמיים". אז מה חשוב לדעת על קורס סופר סת"ם, איך מתבצעת כתיבת מזוזות ותפילין ומה ניתן לדעת עוד על עבודתו של סופר סת"ם? בכתבה זו תוכלו למצוא את כל התשובות.

עבודתו של סופר סת"ם

אדם אשר סיים קורס סופר סת"ם צריך משמעת עצמי גבוהה מאוד שכן, כתיבה זו דורשת מאמץ רב לצד מומחיות רבה, בין אם מדובר על פיסול הקולמוס וחידודו )נוצה או קנה( ובין אם מדובר על כתיבת האותיות בצורה אסתטית, מהודרת וסימטרית, כך שהכיתוב יהיה ברור לעין. בימינו, סופר סת"ם כותב בדרך כלל על שולחן מ יוחד עם זווית כתיבה מסוימת, כאשר המטרה העיקרית מאחורי מנח זה היא בעצם לוודא שהיד לא תסתיר על מנת שיהיה ניתן לספור את האותיות במסגרת תהליך הכתיבה. יש כאלו אשר עורכים את כתביהם על שולחן אור, שזהו בעצם פטנט אשר מצמצם טעויות העתקה של שיקוף האותיות על הקלף. מנג ד, קיימים גם סופרי סת"ם שכותבים בקולמוס פלסטיק, חרסינה או מתכת בגדלים מוכנים, מה שחוסך לסופר את הזמן הנדרש למלאכת הכנת הקולמוס.

הכתיבה עצמה

סופר אמור לכתוב באמצעות קולמוס, כאשר אותו קולמוס יכול להיות עשוי מכל חומר באשר הוא, אם כי בעבר היה נהוג בעיקר להשתמש בקולמוס מוכן מהקנה לסוגיו. בימינו, עדיין הרבה מאוד סופרים כותבים בקנה, אם כי רובם המוחלט משתמשים בעיקר בקולמוס שעשוי מנוצת תרנגול הודו. חשוב להדגיש כי על מנת להכין את הקולמוס ולחדד אותו נדרשת מיומנות מיוחדת, וזו הסיבה לכך שישנם סופרים אשר משתמשים בקולמוסים ממגוון סוגים שונים, כמו פלסטיק או ברזל. אותם קולמוסים אף נחשבים לפחות מהודרים, אך הם בחירה נפוצה יחסית מאחר ואינם נשחקים במהירות כמו הנוצה הסטנדרטית. בעבר היה נהוג להשתמש בשכבות שונות של עור בהמה על מנת לכתוב את כל סוגי הספרים השונים, אך בימינו נהוג לכתוב את כל מוצרי הסת"ם על גבי קלף, אשר עשוי מעור של בהמה טהורה שהסירו ממנה את השערות. הקלף אמור להיות מעובד עבור מטרת הכתיבה בקדושה שכן, נאמר במפורש כי זהו תנאי חיוני לכך שיינתן תוקף לכתוב עליו.

כלים בהם סופר סת"ם משתמש

סופר סת"ם משתמש לצורך הכתיבה שלו בדיו מיוחד אותו מכינים לפי מסורת עתיקה, כמובן בהתאם לכללים הכתובים בהלכה. על מנת לסייע ביעילות הכתיבה ולתת חוויה נוחה ככל הניתן, יש סופרים הנוהגים להשתמש בשולחן מיוחד עם זווית וגובה אותם ניתן לשנות. נוסף על כך, יש סופרי סת" ם אשר משתמשים בשולחן אור, שזהו בעצם שולחן עם משטח מאיר מתחת לקלף. המטרה של שולחן זה היא לאפשר שימוש בשקף להעתקת הכתב. נהוג להעתיק את הכתב מתוך "תיקון", שזהו בעצם דף מיוחד עליו יש הדפסה של מילים בצורה מסודרת ומדויקת, זאת על מנת למנוע טעויות ולשמור ככל הניתן על מראה נקי ואסתטי של הכתב.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות