fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חמים ונעים: איך לשמור על דוד המים הביתי?

מהם ההבדלים בין דוד חשמלי לדוד שמש ומהם היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם? כך נתחזק את דוד המים הביתי שלנו באופן שיאריך את חייו וישמור על תקינותו והאפקטיביות שלו לאורך זמן
דוד מים | צילום: Shutterstock

יש אנשים שחייבים מקלחת על הבוקר, אחרים מעדיפים את שעות הערב או רגע לפני השינה. רובנו מתקלחים פעם ביום, אבל יש בינינו גם שלא מסוגלים לצלוח יום מבלי להתקלח לפחות שלוש פעמים. כך או אחרת, כולנו מצפים למים חמים במקלחת או באמבטיה בכל רגע נתון. וכדי שזה יקרה, אנחנו חייבים דוד מים ביתי תקין ומתוחזק היטב.

מאחר שדוד המים הביתי אמור לספק לנו מים חמים 24/7 במשך כל ימי השנה, חשוב שיהיה לנו מענה מיידי במקרה שהדוד נפגע או מתקלקל. לכן, בעת רכישת ביטוח דירה חשוב לבדוק ולוודא שהפוליסה (או אחת מהרחבותיה) כוללת כיסוי במקרים של נזק לדוד.

חשמל או שמש – מה עדיף?

דודי חימום מופעלים בעולם בשלוש דרכים עיקריות: שמש, חשמל וגז. בישראל, מדובר בעיקר בשני סוגי הדודים הראשונים ועולה השאלה מה ההבדלים ביניהם. דוד החשמל מופעל על ידי מערכת חימום חשמלית, הכוללת מיכל מים, גוף חימום, תרמוסטט ושרוול חימום שמטרתו להאיץ את חימום את המים. יתרונותיו ברורים:

  • היעדר תלות בחשיפה לשמש: כל עוד יש חשמל בבית שלנו, הדוד אמור לחמם.
  • גמישות במיקום: מאחר שאין צורך בחשיפה לשמש, ניתן להתקין את הדוד בכל מקום, כולל במרפסת או בחדר המדרגות.
  • התקנה פשוטה יחסית:  דוד חשמלי ניתן להתקנה בקרבת חדר האמבטיה, ללא חיבור לקולטי שמש.
  • חימום מהיר: המים בדוד החשמלי מתחממים במהירות. כמו כן, ובניגוד לדוד השמש, הם גם לא מתקררים בדרך הארוכה ממיכל המים על הגג עד לברז המקלחת שלנו.

עלויות השימוש הן כמובן חיסרון גדול ומובהק של דוד החשמל. צריכת החשמל של הדוד החשמלי גבוהה, ואת התוצאות המצערות נראה פעם בחודשיים בחשבון החשמל שלנו. דוד השמש, לעומת זאת, יחסוך לכם כסף רב בהוצאות אנרגיה. מדובר במערכת עם חלקים דומים לדוד החשמלי, בתוספת פאנלים סולאריים קולטי שמש שמותקנים בדרך כלל על הגג ומשתמשים באנרגיית השמש לחימום המים.

מעבר ליתרונו הברור בחיסכון בחשמל, דוד השמש גם תורם לשמירה על הסביבה. חסרונותיו הם התקנה יחסית מורכבת, העדר גמישות במיקום וכמובן – תלות בחשיפה לשמש. עם זאת, במדינה חמה כמו ישראל, אין בכלל ספק שעדיף להתקין דוד שמש, שיספק לנו מים חמים ברוב ימות השנה. אם אתם לא חייבים לבחור אפשרות, התקינו דוד שמש עם מערכת גיבוי חשמלית, שתשמש אתכם בימי החורף הקרים.

בכל מקרה, חשוב להתאים את גודל הדוד למספר בני הבית שישתמשו בו, כשהחישוב מתבצע לפי 30 ליטרים לאדם. כלומר, בעוד דוד של 60 ליטרים יכול להספיק רק ליחיד או לזוג, דוד של 120 ליטר יספיק למשפחה בת ארבע נפשות.

זהירות, תקלות

דודי מים הם יצורים המועדים לבלאי ותקלות, בין אם הם דודי שמש או דודי חשמל. תחזוקת הדוד משפיעה באופן ישיר על אורך חייו ואיכות התפקוד שלו. תחזוקה פירושה גם הפעלה נכונה של הדוד. אם תפעילו את הדוד ללא הפסקה, תגרמו להצטברות אבנית על גוף החימום, עד למצב שבו הוא מקצר ונשרף. חשוב לבצע בדיקות תקופתיות באמצעות טכנאי, להתקין מסנן אבנית ומפסק טיימר, שיאפשר הפעלה מבוקרת של גוף החימום ויאריך את חייו.

דרך נוספת לטפל בהצטברות האבנית ובבלאי של גוף החימום היא להפחית, באמצעות טכנאי, את טמפרטורת המים בדוד. כשגוף החימום בדוד עובד פחות קשה, המערכת כולה אפקטיבית ועמידה יותר.

לא פחות חשוב: אם אתם חושדים שהדוד שלכם לא עובד כשורה – טפלו בזה מיד, אל תחכו. דוד שמקצר או מחמם באיטיות רבה הוא דוד המחייב טיפול מקצועי מיידי, במטרה לתקן את התקלה. דוד תקין אמור לחמם מים למקלחת של אדם אחד ב-45 דקות עד שעה. אם זה לא קורה בקיץ, כנראה שיש בעיה עם דוד השמש לכם. אם יש בעיה בעיצומו של החורף, ייתכן שהדוד החשמלי שלכם תקול. טכנאי חייב לבדוק את הדוד ולבצע משימות תחזוקה בתדירות של לפחות פעם בשנתיים.

בשורה התחתונה, שמירה על דוד המים הביתי אינה משימה מורכבת. היא אמנם כרוכה בהזמנת אנשי מקצוע לבדיקות ופעולות תחזוקה תקופתיות (אל תנסו לתקן את הדוד בעצמכם – זה מסוכן!), אבל טיפולים נכונים מבחינת איכותם ותדירותם עשויים לחסוך לכם כסף רב בהוצאות אנרגיה ולהאריך את חיי הדוד והמערכות הנלוות לו בשנים רבות.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות