fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הגיע זמן הטסט? כל מה שצריך לדעת

אלו רכבים צריכים לעבור טסט ואחת לכמה זמן? איך מכינים את הרכב לטסט? כל מה שצריך לדעת על טסטים לרכב
צילום: Shutterstock

שלומית דרור

כשהייתי נהגת חדשה, צעירה ואופטימית הייתי מגיעה, אחת לשנה, לאחד ממכוני הרישוי של משרד התחבורה ועושה ניסיונות להעביר טסט לרכב שירשתי מאחותי. לעתים רחוקות גם הצלחתי על הפעם הראשונה אבל לעתים קרובות יותר נתקלתי בשלל דרישות – החלפת לוחית הזיהוי של הרכב, כיוון תאורה, ניקוי פנסים, החלפת מגבים ופעם אחת – כיוון גלגלים. את לוחית הרישוי של הרכב אפשר לעתים להחליף במכון הרישוי עצמו אבל לי לא היה כזה מזל – לוחית הרישוי יוצרה 6 שנים לפני הטסט, ותק של שנה יותר מהזמן בו יש חלון אפשרויות להחלפה במכון עצמו. בכל פעם שהגיע יום הטסט הגעתי למכון הרישוי הקרוב לביתי עם דפיקות לב וחששות, רק כדי לגלות תור ארוך של רכבים נוספים שמחכים לטסט משתרך לפני. אותם טסטים שצלחתי מילאו את ליבי סוג של גאווה, יותר עבורי מאשר עבור הרכב. לעבור יום כזה מתיש ומלחיץ – זה לא לגמרי פשוט. מאוחר יותר, כשהתבגרתי, גיליתי שאפשר גם לחסוך את כאב הראש הזה. להכניס את הרכב למוסך, לבקש שיעשו בדיקות (ותיקונים) מקדימות וייקחו את הרכב אחר כבוד לטסט במקומי. את הכסף שהסידור הזה עלה לי החזרתי ביום העבודה שלא הפסדתי.

מי צריך לעבור טסט ואחת לכמה זמן?

ככלל, כל רכב אמור לעבור טסט אחת לשנה. גם רכבים שזכאים לפטור מטסט שנתי עדיין זקוקים לרישיון רכב – בתשלום, אך לא זקוקים לקבל את החותמת לאחר מעבר טסט.

רכבים חדשים מהניילונים פטורים מטסט בשלושת השנים הראשונות, רכבי ליסינג והחכרה פטורים בשנתיים הראשונות. בניגוד לרכבים חדשים, רכבים ישנים זקוקים להשגחה צמודה יותר – רכבים בני 15 ויותר חייבים להביא לטסט אישור ממוסך מורשה כי ביצעו, עוד לפני הטסט, בדיקת תקינות של מערכת הבלמים ואם הרכב הוא בן 19 ומעלה – יש להעביר את הרכב טסט אחת לחצי שנה.

מתי כדאי להעביר את הרכב טסט?

אני הגעתי תמיד ביום שישי, ואז התור היה ארוך מאד. לקח לי כמה שנים להבין שאם אגיע ביום ראשון, יום עבודה, התור יהיה קצר בהרבה  – ואם אגיע ממש כשמכון הרישוי נפתח בסביבות 7:00-7:30 אהיה בין הראשונות בתור. ככלל, ימים שני רביעי ושישי הם העמוסים יותר, השעות העמוסות הן בין 9:30-14:30, שעות העבודה של המוסכים לאחר גמר הבדיקות המקדימות לרכב. שימו לב שאפשר אמנם להגיע לאחר השעה 15:00  – יהיה עמוס פחות – אבל גם יהיה קשה יותר לבצע תיקונים במידה ויתגלו ליקויים.

אילו מסמכים יש להביא לטסט?

על מנת שיהיה מותר לנסוע ברכב חוקית, חובה שיהיה, בנוסף לרישיון רכב בתוקף גם ביטוח רכב. כמובן שכאן אנחנו מדברים על ביטוח חובה לרכב. בנוסף חובה להביא את רישיון הרכב לאחר תשלום האגרה, תעודת זהות ובמידה ומי שמעביר את הטסט אינו בעל הרכב – ייפוי כוח. על כל התעודות להיות מקוריות.

את רישיון הרכב אמורים לקבל כחודש לפני הטסט, ובכל מקרה ניתן לשלמו כשבועיים לפני הטסט. רצוי להגיע עם עותק מקורי מודפס מאחד ממשרדי הרישוי, בנק הדואר, עמדות השירות העצמי או עם עותק נוסף מקוון לאחר ביצוע תשלום מקוון או טלפוני. החזר או הנחה על אגרת הרישוי מגיעה לבעלי תג נכה.

מה בודקים במבחן הרישוי?

  • תאורה – שכל הפנסים עובדים ומכוונים, כולל פנסים אחוריים, פנסי איתות, פנסים קדמיים, פנסי לוחית הרישוי ופנסי ערפל.
  • מראות – שכל המראות תקינות
  • לוחית רישוי – שאף חלק בלוחית אינו מוסתר, הלוחית מוארת היטב, כל המספרים קריאים וברורים, אין שחיקה רבה
  • קיום ציוד חובה – פח זבל, אפוד זוהר, גלגל רזרבי, ג'ק, משולש אזהרה (בהזדמנות זו בדקו שגם יש מפתח ברגים)
  • מגבים – תקינות המגבים, קדמיים ואחוריים, נוזל התזה.
  • תקינות הצמיגים – רמת שחיקת הצמיגים ותקינותם נבדקת, כולל הגלגל הרזרבי
  • בלמים – בדיקה מקיפה של מערכת הבלמים ברכב
  • תקינות ההגה והצירים – מידת התנגדות ההגה ותקינות המערכת
  • מערכת הפליטה – לבדוק שהרכב עומד בתקנים של פליטת גזים מזהמים
  • כיוון הגלגלים
  • תקינות לוח המחוונים – בפרט אזהרה לבלם היד
  • ידיות יציאה וכניסה לרכב
  • חגורות בטיחות

במידה ויתגלו ליקויים תקבלו רישיון זמני לשבוע שבו עליכם לתקן את הליקויים ולחזור לטסט נוסף. יש ליקויים שניתן לתקן במכון הרישוי עצמו, לעתים. אם התגלו ליקויים תדרשו להציג אישור על התיקון ממוסך מורשה וחשבונית על התיקון לפני הטסט החוזר.

לבד או דרך מוסך?

יש ליקויים שאפשר לבדוק לבד לפני ההגעה לטסט. אם מגלים אותם בזמן ניתן לתקן ולחסוך עלויות של טסט חוזר שלא לדבר על עוד יום עבודה מבוזבז ושעות עמידה בתור. לוחית רישוי, תאורה, איתותים, לוח מחוונים, מצב הצמיגים, מגבים, ציוד חובה ומראות בעיקר. אם אתם מתכוונים להעביר את הטסט בעצמכם, עשו לעצמיכם טובה ובדקו לפחות דברים אלו מראש. עדיף גם לעבור ולוודא כי הצמיגים מנופחים למידה הרצויה (כל החמישה) ועל הדרך להעביר את הרכב שטיפה, אם זה לא יעזור זה בוודאי לא יזיק ואולי זה יתרום לרושם הכללי החיובי מהרכב.

אם אתם קצרים בזמן או רוצים לבצע בדיקה מעמיקה יותר – ניתן להכניס את הרכב למוסך לבצע בדיקה מקדימה. במוסך יודעים לבדוק את כל המערכות ביסודיות, כולל ההיגוי, הבלמים ורמות פליטת הגזים וגם לבצע כיוון גלגלים. כיום, מרבית המוסכים מציעים שירות העברת טסט כך שתוכלו להשאיר את הרכב בבוקר שייבדק ובמידה והתגלו בו ליקויים – הם יתוקנו ואז עובד המוסך יעביר את הרכב טסט בשמכם. אל תשכחו במקרה הזה להשאיר את כל המסמכים הנדרשים, כולל תעודת זהות מקורית שלכם וייפוי כוח לעובד המוסך.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות