fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

האם מוצרי חלב מועילים או מזיקים לגופנו?

מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של כללית, ד"ר גלית גולדז'ק-קוניק, מעלה את היתרונות והחסרונות בצריכת מוצרי חלב, שלבסוף המלצתה היא להמשיך ולצרוך.
ד"ר גלית גולדזק קוניק | צילום: צבי מינקוביץ
ד"ר גלית גולדזק קוניק | צילום: צבי מינקוביץ

לרגל חג השבועות, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, ד"ר גלית גולדז'ק-קוניק, מתייחסת לסוגיה של צריכת מוצרי חלב השנויה במחלוקת – האם הם מועילים או מזיקים לגופנו?

הטיעונים בעד צריכת מוצרי חלב

מוצרי חלב הינם מקור מצוין לחלבון בעל זמינות ביולוגית גבוהה, כלומר חלבון איכותי, שנספג היטב והגוף יכול להשתמש בו לצרכיו בצורה מיטבית. כמו כן, הם גם מקור טוב לסידן, החיוני לרבים מתפקודי הגוף: ויסות קצב הלב, העברת מסרים עצביים, גירוי הפרשת הורמונים, קרישת דם, בניית השלד ושמירה על בריאותו.

בכל הקשור לצמיחה וגדילה בילדות ולצפיפות עצם, מחקרים מראים כנראה יתרון למוצרי החלב כמקור לחלבון ולסידן. נוסף על זאת, מספר מחקרים הוכיחו קשר חיובי בין צריכת מוצרי חלב והורדת לחץ הדם (כחלק מדיאטה DASH), בריאות הלב, איזון סוכרת ואפילו ירידה במשקל.

מאידך, התזונה הים תיכונית שהינה בעלת התמיכה המדעית הנרחבת ביותר ליעילותה במניעת מחלות לב, סוכרת ומצבים בריאותיים נפוצים אחרים, דווקא אינה ממליצה על צריכה מרובה של מוצרי חלב, אלא על צריכה מתונה ובעיקר של מוצרי חלב טבעיים ומותססים כגון יוגורטים וגבינות טבעיות.

בתזונה הים תיכונית, הקטניות והאגוזים מהווים תחליף למוצרי חלב מבחינת אספקת הסידן והחלבון וכמו כן, היא ממליצה על צריכת דגים מרובה.

הטיעונים כנגד צריכת מוצרי חלב

בבסיס הטענות שכנגד נמצאים תומכי התזונה הסינית והנאטורופתים. הנאטורופתים טוענים, כי משפחת היונקים, שאנו נמנים עמה, עוברת בטבע לתזונה צמחונית אחרי ההנקה ולמעשה רוב היונקים אינם צורכים חלב אחרי הגמילה מחלב האם.

הטענה היא, שאנזים הלקטאז, איתו אנו נולדים, אמנם מפרק את סוכר החלב, אבל ברגע שאנחנו נגמלים מחלב האם, יכולת ייצור האנזים הולכת ופוחתת ולכן כמעט כל האוכלוסייה רגישה, בצורה כזו או אחרת, לחלב. הנאטורופתים טוענים כי צריכת חלב ומוצריו גורמת למגוון תסמינים מוכרים, כדוגמת ליחה, שיעול, אסתמה, פריחה ודלקות אוזניים.

בתזונה הסינית המסורתית ולמעשה גם ביפן לא צורכים כמעט מוצרי חלב. ממחקרים עולה שאצל נשים סיניות השכיחות של מחלות מערביות, כגון אוסטיאופורוזיס, סרטן ומחלות לב, נמוכה יותר. בנוסף, תופעות של גיל המעבר גם הן פחות נפוצות.

אחת הסברות היא שהשוני בהרגלי התזונה כלומר, אי אכילת חלב ומוצריו ואכילת יותר דגנים, קטניות וסויה מסייע לבריאותן הטובה יותר. אולם, יש לציין כי הנושא שנוי במחלוקת במחקר הרפואי ולא הוכח. גורמים רבים נוספים כמו גנטיקה, מסת הגוף ואורח החיים הינם בעלי השפעה ניכרת על מחלות אלו.

 

 

לחדשות נוספות בהד הקריות לחצו כאן * לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות