fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

גניבת רכבים בישראל ב-2022

pexels

בשיתוף הפניקס סמארט

טלטלות רבות עבר הגלובוס בשנתיים האחרונות מאז פרוץ מגפת הקורונה והשפעותיה עוד ניכרות היטב בתחומים רבים בחיינו. חלקן לחיוב – מודל העבודה ההיברידי למשל. חלקן פחות – מחירי הסחורות והשינוע הכלל עולמיים וגם עולם הרכב עוד נתון לאי אלו כשלים בשרשראות האספקה, למחסור בשבבים ובחלקי חילוף. לא רק בישראל זמני האספקה של רכבים מתארכים ובאירופה וגם בארה"ב פסי הייצור עוד לא חזרו למלוא תפוקתם כפי שהייתה ב- 2019. בישראל, כמו בעולם, תעשיית הרכב עדיין סובלת ממחסור בשבבים ומפקקי התנועה בהובלה הימית. נתונים אלו הם, ע"פ המומחים, אחת הסיבות העיקריות לעליה שנרשמת בגניבות הרכב בישראל.

רוב כנופיות גניבות הרכבים בישראל מזינות הלכה למעשה את תחום החלפים. "הדלת המסתובבת", אם תרצו: רכב שנגנב מפורק במהירות וחלפיו נמכרים לאי אלו מוסכים שמשתמשים בהם כחלפים לכל דבר. מוסכים מהסוג שאם רק הייתם יודעים לא הייתם רוצים להפקיד את הרכב שלכם בהם. מכונית נכנסת לתיקון ויוצאת עם חלקים "חדשים", חלקם יכולים להיות ממכוניתו של השכן שלכם, זו שנגנבה בחודש שעבר. מפנסים עד מגבים, מדלתות, טמבונים ופגושים ועד אי אלו חלקי מנוע ומילת התקופה – שבבים. כן, סיבה נוספת לבחור לשלם קצת יותר ולדבוק במוסכים מורשים ובעלי תעודות ורישיונות רשמיים.

מהמידע שנאסף עם השנים, התמונה המתקבלת היא כי בישראל פועלות מספר כנופיות גדולות של גנבי רכבים, שמתפעלות רשת ענפה של גניבה, העברה (בעיקר לתחומי הרשות), פירוק ומכירה חזרה בישראל. כלומר, לא ממש מדובר בגנבים שפועלים לבד.

נתוני גניבות רכב בישראל

המספרים היבשים. לאחר השפל שרשמה שנת 2020 בגניבת הרכבים, בעיקר הודות לסגרים שהקשו על תנועת הגנבים בכבישים, בשנת 2021 נרשמה עליה חדה של 40% במקרי גניבת הרכב. 12,147 נהגות ונהגים שמצאו חניה ריקה במקום הרכב שהשאירו בה, כ-3,000 יותר מקרים מאלו שנרשמו ב-2019 – השנה שלפני המגפה.

זאת ועוד: ברבעון הראשון של 2022 נרשם עוד גידול עצום של 165% בניסיונות הגניבה לרכבים. ועליה של 125% בהצלחות – כלומר, במקרים שהסתיימו בגניבה ולא רק בניסיון שלה. כל המומחים מצביעים על עליית מחירי חלקי החילוף כמניע העיקרי לעליה בפעילות.

יותר יקר מזהב. נתון נוסף ומעניין הוא גניבה של רכיב אחד בלבד וממש לא לצורך מכירתו כחלק חילוף. הממיר הקטליטי של הרכב שתפקידו לסנן את גזי הפליטה של המכונית עשוי ממתכות שמחירן עלה בשנים האחרונות במאות אחוזים ברחבי העולם, חלקן שווה היום יותר מזהב. חוליות גנבים רבות החלו להתמחות בגניבה של הממיר הקטליטי לצורך מכירת המתכות המרכיבות אותו. אלפי שקלים מתקבלים בתמורה לממיר קטליטי אחד.

גניבת הממיר היא פעולה יחסית פשוטה – מרימים את הרכב על ג'ק כמו בהחלפת גלגל, זוחלים תחתיו ומפרקים את הממיר. כמה נוח, כשכלפי חוץ הפעולה נראית כמו החלפת גלגל רגילה ואינה מושכת תשומת לב, גם כשמתרחשת לאור יום. נתונים אלו מגיעים ממאות מוסכים ברחבי הארץ שדיווחו על עליה משמעותית של מכוניות שמגיעות אליהם עם הרכיב הזה חסר. 37 אלף ממירים יובאו לישראל ב- 2021 כדי להתמודד עם המכה החדשה.

כמה משלמים קורבנות הגניבה על ממיר קטליטי חדש? משהו בין 5,000 ל-8,000 שקלים לממיר מקורי וזאת לפני עלות התקנה, שלא פעם מכפילה את מחיר העלות. וזאת עוד לפני שחישבנו את עלויות תיקון הנזקים הנלווים כמו פגיעה בחיישנים ובצנרת.

הדגמים הפופולריים. המכוניות האהובות ביותר על הגנבים הן גם אלו שצועדות בראש טבלת המכירות וכמחצית מכלל הגניבות הן של רכבים בני שלוש שנים ומטה (שנות ייצור 2019 – 2022). אלו נתונים שתומכים בהנחה כי מדובר בחיזוק לשוק חלקי החילוף. יונדאיי i25, טויוטה קורולה ומאזדה 3 הן הנגנבות ביותר.

ה-SUV צועד בראש. 40% מגניבות הרכב ב- 2021 היו של ג'יפים וג'יפונים. ברבעון הראשון של 2022 נתון זה עלה לכמעט מחצית מכלל הגניבות. ברבעון זה נרשם גם חידוש בתמהיל: ביקוש מוגבר למכוניות היברידיות, שעד עתה לא נחשבו ליעד של הכנופיות. כרבע מהגניבות מהן מכוניות פרטיות משפחתיות ואחרות, 21% מסך הגניבות הן של אופנועים והשאר נחלק בין משאיות ורכבים מסחריים.

הערים המועדות לפורענות. בשנת 2021 ירושלים הייתה העיר שסבלה הכי הרבה מגניבות רכב, אך על פי אחת מחברות מיגון הרכבים, ברבעון הראשון של 2022 העיר מודיעין הפכה ליעד העיקרי של הגנבים. אזור חיפה והקריות גם הוא הפך ליעד פופולרי עם עליה של 100% ב-2021 ביחס ל-2020.

איך גונבים רכב?

הרוב המכריע של גניבות הרכב בישראל נעשה היום בעזרת מכשיר שנקרא משבש סלולרי שיוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת ה-GPS ברדיוס שסביב הרכב. המשבש מאפשר לגנבים לקנות זמן עבודה יקר בעת פעולת הפריצה, מבלי שבעלי הרכב או חברת המיגון שלו יקבלו התראה על הפעילות החשודה. כלומר, המשבש אינו מכשיר לגניבה, אלא כלי עזר תומך והוא מופעל בשילוב אחת משיטות הגניבה הרווחות:

50% מגניבות הרכבים מתבצעות בעזרת חיבור למחשב הרכב (מבלי לפגוע בצורה אלימה במחשב עצמו). הגנבים מקודדים בדרך זו מפתח חדש ומוחקים את הקיים. בעזרת המפתח החדש, ניתן לקלות פשוט להתניע את הרכב ולנסוע.

למעלה משליש מהגניבות מתבצעות ע"י תקיפה אלימה של הרכב והחלפת המחשב לצורך הנעה ונסיעה.

ואם בעבר שימוש במפתח שנגנב מבית הלקוח או הועתק בדרך כלשהי (דרך מוסך מפוקפק, למשל) עמד על כרבע מסך הגניבות, שיטה זו ירדה משמעותית אל פחות מ-10% מסך הגניבות של שנת 2021.

על ביטוח רכב ומיגון כנגד גניבות

מקרה של גניבה לרכב מכוסה בביטוח מקיף לרכב . אם הרכב לא יימצא לאחר התקופה הקבועה בתקנות הביטוח, בעליו יקבלו פיצוי השווה לערכו הנוכחי בשוק, בהתאם למחירון ולאי אלו תוספות שהותקנו בו או הפחתות שנדרש לבצע. אם הרכב נותר במקומו, אך ניזוק מעצם ניסיון הפריצה, הביטוח המקיף מכסה את תיקון הנזק – וזכרו כי אם בחרתם לבצע את התיקון במוסך הסדר, תזכו להנחות משמעותיות בדמי ההשתתפות העצמית ולתהליך פשוט יותר בו חברת הביטוח תשלם ישירות למוסך מבלי שתצטרכו לעסוק באיסוף קבלות ותביעות להחזרים.

ביטוח מקיף לרכב מתומחר בהתאם ל פרמטרים ומאפיינים של בעלי הרכב ולעניינינו – של הרכב עצמו. ככל שרכב יקר יותר, כך סביר שחברת הביטוח תדרוש מיגון ייחודי ומשמעותי יותר כנגד פריצות בכדי לבטח אותו. דוגמא למיגון ייחודי הוא חיבור לאחת מחברות האיתור הפועלות בשוק. אלו פועלות בשנים האחרונות בקשר הדוק עם משטרת ישראל ורושמות  הצלחות הן במניעת גניבות והן בתפיסת גנבים והחזרתן של המכוניות לבעליהן.

מערכות אזעקה שמצליחות להעיר את השכונה כולה כבר אינן קיימות ואינן חוקיות לשימוש (ובצדק). האזעקה במקרה זה, עברה לצלצל במשרדי חברות האיתור או בסלולרי של בעלי הרכב, במקום בתוך הרכב עצמו.

מיגון בדרגה נמוכה יותר הוא האימובילייזר הידוע, זה שמשבית את המנוע או את מערכת החשמל ומונע את הנעת הרכב, אלא בעזרת קוד או מפתח מקורי. מאחר ושיטת האימובילייזר הפכה למכשול יחסית קליל לגנבים, קיימות היום מיני כספות המותקנות על מחשב הרכב בניסיון למנוע עקיפה של האימובילייזר והחלפה של המחשב (כאמור, שיטה נפוצה בקרב גנבי הארץ).

מה עושים במקרה של גניבה?

הגעתם למקום בו הצבתם את הרכב לאחרונה ומצאתם ספוט חניה ריק במקומו? שני גופים צריכים לקבל על כך דיווח באופן מיידי: משטרת ישראל וחברת הביטוח. האחרונה תסייע לכם בהבנת התהליך, הטפסים שיש להגיש והפרוצדורה הקבועה במקרה זה. רוב חברות הביטוח כבר מציעות תהליך דיגיטלי של דיווח והעלאת מסמכים, כשהחשוב שבהם הוא אישור ותיעוד הדיווח למשטרה.

את התחושה הרגשית והחוויה הקשה שמלווה את קורבנות גניבת הרכבים קשה לאמוד בכסף או בפיצוי, אך כיסוי לרכב חלופי אם קיים בפוליסת המקיף שרכשתם לפחות יסייע לכם לחזור ככל האפשר לשגרת היום ולהמשיך להתנייד לכל מקום כמעט כמו בכל יום. וטיפ אחרון בעניין זה: השתדלו שלא להשאיר דברי ערך או חפצים בעלי ערך רגשי ברכב, חבל לאבד גם אותם במקרה של גניבה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות