fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נערה מקרית מוצקין מצאה "מראת כשפים" קדומה בחפירה ארכיאולוגית בצפון

במסגרת מסע "הישרדות", המתקיים בהובלת אגף של"ח במשרד החינוך, משתתפים 500 תלמידים בחפירות ארכיאולוגיות בשיתוף עם רשות העתיקות ברחבי הארץ, ונחשפים למורשת ולהיסטוריה
אביב ויצמן
אביב ויצמן

אביב ויצמן בת ה-17 מקריית מוצקין השתתפה אתמול בחפירת רשות העתיקות באושה העתיקה במסגרת מסע הישרדות "מש"צים הישרדות", וחשפה ממצא יוצא דופן מהתקופה הביזנטית – "מראת כשפים" מלפני כ-1500 שנה.
במסגרת פרויקט "מש"צים הישרדות" של אגף של"ח (שדה-לאום-חברה) במשרד החינוך, יוצאים מדי שנה מדריכי השל"ח הצעירים למסע הישרדות בן 90 ק"מ בין הר מירון להר חרמון. במהלך המסע, מגיעים בני הנוער לאתרי חפירה ארכיאולוגית של רשות העתיקות הפזורים ברחבי הארץ והעתידים להיפתח לציבור הרחב, ומצטרפים לחפירות הארכיאולוגיות במקום.
אחד מהאתרים שבהם עבדו בני הנוער הוא אושה העתיקה שליד קרית אתא, הנחפר ע"י הארכיאולוגית הנאא עבו עוקסה עבוד מרשות העתיקות. השבוע, למרבה ההתרגשות, החפירה הולידה גילוי של ממש – במהלך החפירה, נתקלה אביב בשבר של כלי חרס המבצבץ מהאדמה בין שרידי קירות המבנה. היא שלפה אותו החוצה, והציגה אותו לד"ר עינת עמבר-ערמון, מנהלת המרכז החינוכי של רשות העתיקות בצפון. זו, זיהתה אותו כלא אחר מאשר לוחית של מראה, ששמשה בעבר למאגיה.
לדברי נוית פופוביץ, אוצרת התקופות הקלאסיות ברשות העתיקות, "מדובר בשבר של 'מראת כשפים' מהתקופה הביזנטית – המאות ה 6-4 לספירה. בשקע של הלוחית שמצאה אביב, הונחה מראה להגנה מפני עין רעה: הרעיון הוא שפני הדמות הרעה (למשל, שד) המתבוננת במראה, למעשה ישתקפו אליה בחזרה, ובכך – תגן על מי שהמראה ברשותו. מראות דומות נמצאו בעבר גם כמנחות בקברים, במטרה להגן על הנפטרים במעבר לעולם הבא".
לדברי אלי שיש, מנהל אגף של"ח וידיעת הארץ במשרד החינוך, "שילוב תלמידות ותלמידים בחפירות ארכיאולוגיות מעמיק את תחושת השייכות, הזיקה והחיבור של בני הנוער עם ארצם ומולדתם".
לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: " במהלך המסע השבוע, גילו המש"צים בחפירות ממצאים קדומים נוספים רבים, ביניהם קנקנים, מטבעות, שברי כותרות מעוטרות, ואפילו אמת מים. ההסטוריה, שלרוב נלמדת בכיתות, קמה לחיים מהאדמה. תלמיד שחפר וחשף בעצמו ממצא בן אלפי שנים לא יישכח זאת לעולם. אין דרך טובה יותר להתחבר לארץ ולמורשת".

 

לדברי סער גנור, המרכז את הפרויקט מטעם רשות העתיקות, "התגלית הזו ממחישה את התרומה הכפולה של שיתוף הפעולה הזה בין רשות העתיקות לאגף של"ח במשרד החינוך- הן לחשיפת עברה של הארץ, והן לבני הנוער עצמם, אשר עוברים מסע אישי מעצים ומתחברים לשורשיהם".

 

אביב ויצמן | צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
אביב ויצמן | צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

 

לרכילויות נוספות בקים קונקשנ'ס לחצו כאן * לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות