fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"הדור שלנו חייב לעשות הכל על מנת למנוע מלחמה"

אלוף במיל' אורי שגיא, ראש אמ"ן לשעבר מכפר ביאליק מזהיר שתקיפה אחת יותר מדי תצית את האזור, מתגעגע לאסד האב ומזכיר שיש איומים קרובים יותר מהאיום האיראני
אורי שגיא
"מה שכתוב בספר יחליף את מסקנות ועדת החקירה". אורי שגיא (צילום: אפרת פראנק)

בשבוע האחרון גם ראש אמ"ן לשעבר, אורי שגיא, כמו לא מעט אזרחים, מודאג מהתקיפה בסוריה. "תקיפה אחת יותר מדי עלולה להביא להתקלחות", אומר שגיא בראיון מיוחד ל"הד הקריות", "אסד הבן הוא לא כמו אסד האבא, שהיה אחראי ולא היה מרשה לאיראנים כל כך הרבה. אני מודאג מהתקלחות עם סוריה, אם כי האיום הביטחוני שישראל מתמודדת איתו היום הוא לא חמור וקיומי כמו שהיה לדור שלנו. יחד עם זאת, חשוב לי להבהיר שאני לא מותח ביקורת על שר הביטחון ועל הרמטכ"ל".

שגיא, אלוף במיל', המתגורר בכפר ביאליק, שימש בתפקידו האחרון ראש אמ"ן ופרש מצה"ל בשנת 95'. הוא הוחלף בתפקיד על ידי שר הביטחון הנכנס בוגי יעלון. שגיא נחשב לאיש שמכיר היטב את סוריה, הן בתקופת ראש הממשלה המנוח יצחק רבין כשעוד היה במדים, והן כשליח מיוחד בנושא סוריה של אהוד ברק בזמן כהונתו כראש ממשלה. בעקבות ניסיונו הרב הוא פרסם לפני שנתיים את ספרו השני, "היד שקפאה", שבו תיאר את מה שנעשה מאחורי הקלעים במשא ומתן, ומספר על חשדנות רבה משני הצדדים לאורך השנים. עד לפני שנתיים שימש עוזר אישי לראש אמ"ן עמוס ידלין ולרטמכ"ל גבי אשכנזי. "הייתי יומיים בשבוע בצבא במשך ארבע שנים, זה היה תובעני ומרתק השילוב בין דורות. היינו אמנון ליפקין-שחק ואני בעלי הניסיון. היה תמהיל טוב".

אורי שגיא
"מה שכתוב בספר יחליף את מסקנות ועדת החקירה". אורי שגיא (צילום: אפרת פראנק)

שגיא מחזיק במשק חקלאי בכפר ביאליק, מגדל זיתים ומייצר שמן זית ומרצה במוסדות אקדמיים. בנוסף, הוא מכהן בתפקידי התנדבות בשלושה מוסדות: נשיא מוסד אהבה בכפר ביאליק, חבר בוועד המנהל של כישורית (מוסד למבוגרים בעלי צרכים מיוחדים) בקיבוץ כישור ומלמד במכינה קדם צבאית בקיבוץ חינתון. למרות העיסוקים הרבים והזמן שעבר, הסוגיה הסורית עדיין מרתקת אותו, בפרט באחרונה על רקע המהומות והמלחמה הפנימית: "המהומות האלה החלו לא על אלמנט דתי אלא בדרום, בפריפריה, על רקע חברתי, וזה התפשט והתדרדר. בעיר דרעא באמת מקופחים, האיש הבולט היחיד שיצא משם היה פארוק אשרע. על פי הבנתי אותו, הוא לא היה נותן לזה להתפתח. סוריה שבאה לעולם בשנת 46' היא תולדה של המעצמות צרפת ובריטניה שחילקו ביניהן את השליטה במזרח התיכון", מסביר שגיא, "זו מדינה מורכבת מאד מבחינה חברתית, האוכלוסייה היא הטרוגנית.

סוריה ידעה אי יציבות פוליטית עד עלייתו של חאפז אל אסד. הוא הצליח יותר מקודמיו להביא את המושג לאומיות סורית. אין שם איסלאם קיצוני כמו במדינות אחרות, הוא הסכים לקבל הכשר מהמוסלמים למרות היותו אתאיסט, כאשר הרוב באוכלוסייה הסורית הם מוסלמים סונים. אסד האבא הצליח ליצור נאמנות מכלל העדות, כל המיעוטים בסוריה תמכו במשטר. המחאה החלה בדרעא על רקע חברתי ומצוקה. היו לא מעט איסלמיסטים כמו אל קעידא ואחר כך הצטרפו למחאה אנשי הגולה שהיו בחו"ל".

שגיא מודאג גם מפערי הדורות, מכך שהדור הנוכחי לא יידע לגלות איפוק וייגרר למלחמה. "הדור שלנו חייב לנסות ולפתור את הקונפליקט. אני מרגיש שאנחנו, הדור שלנו, חייבים לעשות הכל על מנת למנוע מכם מלחמה", הוא אומר, "אי אפשר למנוע כל משלוח נשק מסוריה. הצבא מספק תשובות טובות, אך לא מספיקות. למדינת ישראל יש קו אדום שזה מושג בעייתי, זה לא דבר טוב. כשאתה פורש אותו, אתה בעצם מודיע אם חוצים אותו ואז אתה בבעיה אמיתית. ישראל הגדירה למה היא לא מסכימה: לנשק שובר שוויון לחיזבאללה, אבל אי אפשר לסכל כל משלוח נשק".

הכתבה המורחבת תפורסם מחר (שישי) בעיתון "הד הקריות"

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות