fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ניפוץ מיתוסים בלימודי אנגלית בקרב ילדים

בשנה הקרובה אמורה להתבצע החלטת ממשלה אשר מבטלת את ההרחבה על לימודי אנגלית בקרב ילדי גני הילדים ובכיתות א' ו-ב'. הלן דורון, מנכ"לית והבעלים של קבוצת הלן דורון, מנפצת לנו כמה מיתוסים בנושא ומסבירה כיצד ניתן להטמיע בקרב הילדים לימודי אנגלית בצורה יעילה
לימודי אנגלית בקרב ילדים |צילום: הלן דורון

בעקבות החלטת הממשלה על ביטול ההרחבה המתוכננת של לימודי האנגלית בגני הילדים ובכיתות א׳ ־ ב׳, הלן דורון – מנכ"לית ובעלים של קבוצת הלן דורון לחינוך מנפצת כמה מיתוסים בלימוד אנגלית.

1. "העמסת מידע" על ילדים בגיל הרך.

הורים רבים חוששים כי חשיפה למידע רב מדי בגיל צעיר (פעילויות, לימודים, למידת שפה ועוד) יכולה להשפיע לרעה על ההתפתחות הקוגנטיבית של ילדיהם.

"מחקרים בתחום המוח מראים כי למעלה ממיליון קשרים עצביים נוצרים במוחם של תינוקות בכל שנייה מרגע היוולדם. מרגע הלידה, תינוקות כבר מוכנים לתהליך למידה והם לומדים באמצעות גירויים: יניקה, מוצץ, קול ועוד. הגירויים מגבירים את קצב ייצור הקשרים העצביים אשר מפתחים את מוחו של הילד. ככל שהתינוקות ייחשפו ליותר גירויים, כך ייווצרו יותר קשרים עצביים במוח, ומוחו של הילד יהיה מפותח יותר".

2. ניתן ללמוד שפה אחת בכל פעם.

חשש מיצירת בלבול וידיעת שפה בדרך "משובשת".

"רוב הילדים בעולם הם דו-לשוניים, כלומר דוברים למעלה משפת אם אחת. יתרה מכך, כאשר ילדים בגיל צעיר נחשפים לשפה נוספת, הם מסוגלים ללמוד את השפה ברמת שפת אם בקלות וללא מאמץ. למידת שפה שנייה (וגם שלישית או רביעית ויותר) אינה באה על חשבון אף שפה אחרת – מוחם של הילדים מסוגל לבצע את ההבדלה ולנצל את יכולות הלמידה הטבעיות לקליטה וספיגה בקלות של השפה הנלמדת. הדבר שחשוב לא פחות מהרצון הוא הדרך שבה הם לומדים. ברגע שהילדים חווים את תהליך הלמידה בצורה כיפית, קלילה, בקבוצות קטנות באמצעות שירים, משחקים והפעלות – תהליך הלמידה יהיה מוצלח, מהיר וזכיר יותר".

3. "הם ילמדו אנגלית בבית הספר".

למרות שבשנים האחרונות ישנה מגמת שיפור, עדיין ברוב מוסדות הלימוד בישראל הילדים נחשפים לשפה האנגלית בכיתה ג'. מצד ההורים מדובר ב-win-win: אין צורך להשקיע בלימודי שפה נוספת כי בכל מקרה הילדים ילמדו את השפה בבית הספר.

"מחקרים בתחום חקר המוח מראים כי ילדים עד גיל 7-8 יכולים לקלוט שפה נוספת ללא מאמץ משום שעד הגיל הנ"ל המוח ממשיך לייצר קשרים עצביים בקצב גבוה. לאחר גיל 7, קצב הייצור של הקשרים העצביים במוח יורד, ודבר זה מקשה על למידת שפה חדשה כשפת אם. כאשר ישנו קושי, הדבר מייצר תסכול וסלידה מתהליך למידה, במידה וזה אינו מונגש בדרך טבעית ומהנה. הדוגמא הנפוצה ביותר היא עולים חדשים או רילוקיישן, בהם ניתן לראות כי ילדים קולטים במהירות רבה את השפה המקומית ואילו מתבגרים וההורים מתקשים הרבה יותר".

אז מה עושים?

דורון מנדבת טיפים ללימוד נכון של השפה האנגלית:

1. מתחילים כמה שיותר מוקדם. אנגלית נדרשת בכל מקום בימינו והידע שלה הוא קריטי בכל מקצוע, כמעט. אם מתחילים ללמוד אותה מוקדם זה עשוי להיות מועיל לעתידו של הילד.

2. על טעויות לא משלמים. יכולות השפה שלנו לא נמדדות בטעויות. אין ספק שעדיף לדבר עם שגיאות מאשר לא לדבר בכלל – לכן מומחים ממליצים לא להעניש ילדים על טעויות. אפשר לקחת דוגמה מתהליך של רכישת שפת אם: כאשר תינוק אומר מילה חדשה, אנחנו מעודדים אותו גם אם ההגייה אינה נכונה או אם יש בה טעות. מטעויות שוליות אפשר להתעלם כי הם יתקנו את עצמם בעתיד, ועל משפטים או מילים עם טעויות אפשר פשוט לחזור בעצמנו, בנוסח הנכון תוך שימוש בחיזוקים חיוביים. ברוב המקרים טעויות דקדוק ייעלמו עם הזמן, כל עוד לילדים יש הזדמנות לתרגל את השפה כמה שיותר.

3. קבוצת למידה קטנה. למידה בקבוצה גדולה לא תמיד מאפשרת להתאים אישית את החומרים ואת השיטה לקצב ההתקדמות של כל ילד. אנו ההורים, יכולים לעזור ברכישת השפה האנגלית בין היתר באמצעות בחירה בלימוד בשיטה אינטואיטיבית, מהנה ובמסגרת של קבוצות קטנות, המאפשרת למורה להעניק יחס אישי לכל ילד ולהתקדם בחומרים בהמשך לרמת כל הקבוצה.

4. ללמד בדרך מעניינת. באופן טבעי, הדברים שמעניינים את המבוגרים פחות מעניינים את הילדים, ולכן על השיעורים להיות מותאמים לשמירה על תשומת לב הילדים. הכלל הוא ברור – ילדים לומדים טוב יותר אם הם לומדים על משהו שהם מעוניינים בו. מעקב אחרי קבוצת כדורגל אהובה, הזמנת משחק או בגד באתר קניות בחו"ל או אפילו צפייה בסרטון מצויר מוכר המדובב אנגלית יכולה להיות אתגר מושך עבורם, ומשולבת בהתאם בתוכנית הלימודים.

5. מתן השראה. השפה האנגלית כבר מזמן לא נמצאת בשימוש רק בחו"ל. כמות הפעולות היומיומיות בהן משתמשים באנגלית הולכת וגדלה. בין אם מדובר בחיפוש מידע באינטרנט, בתרגום שיר או סרטון אהוב ב-YouTube, במשחק מחשב ועוד שלל דוגמאות – האנגלית בכל מקום והיא מעוררת את השראה בילדים ועוזרת לדחוף אותם לכיוון למידה יעילה.

"לילדים חשוב לראות שהם יכולים להפיק תועלת משליטה בשפה זרה ולהבין שלימוד שפה הוא השקעה לחיים, ולא עוד מקצוע חובה בבית הספר", מסכמת הלן דורון.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות