fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כדורגל: כך ניצלה קבוצה מליגת העל מפירוק טרם פתיחת העונה

רשם העמותות דרש לפרק את מועדון הכדורגל מכבי בני ריינה מליגת העל, בטענה להתנהלות לא תקינה, אך בבית המשפט המחוזי בנצרת חשבו אחרת. "מועדון הכדורגל מכבי בני ריינה מהווה מודל השראה לצעירים בחברה הערבית ועליו להמשיך לפעול", נימקו השופטים את דחיית הבקשה. יו"ר הקבוצה סעיד בסול: "הצדק יצא לאור"
ניצחון בבית המשפט. מכבי בני ריינה צילום: ערוץ הספורט

ליגת העל בכדורגל אמנם עדיין נמצאת בפגרת קיץ אך זה לא מנע ממועדון הכדורגל מכבי בני ריינה מליגת העל ויו"ר המועדון סעיד בסול, לזכות בניצחון גדול, אלא שהפעם זה קרה בבית המשפט. זאת, לאחר שבית המשפט המחוזי בנצרת דחה על הסף את בקשת רשם העמותות לפירוק הקבוצה, תוך שהוא מותח ביקורת קשה על רשם העמותות.

בפתח הדיון מצא השופט עאטף עיילבוני לעמוד על חשיבותה של העמותה כעמותת ספורט מובילה בארץ בכלל ובאזור הצפון בפרט, ועל כך שמועדון הקבוצה זכה להישגים משמעותיים בשנים האחרונות ומהווה מודל השראה לצעירים באזור, בדגש לילדים ובני נוער שעוסקים בכדורגל. השופט אף הדגיש כי חשיבותה של קבוצת בני ריינה אינה רק בהיבט המקצועי-הספורטיבי, כי אם גם בהיבט החינוכי והתרבותי בנוף הציבורי של היישוב ריינה וסביבתו.

השופט עיילבוני דחה את בקשת רשם העמותות לפירוק הקבוצה מעילה של טעמי צדק ויושר תוך שהוא מותח ביקורת נוקבת על הרשם: "דווקא מטעמי צדק ויושר ומשיקולים ציבוריים-רוחביים יש לעמוד על כך שהעמותה לא תפורק. עסקינן בעמותת ספורט המקיימת פעילות ספורטיבית ענפה, אשר מחנכת ומטפחת מאות בני נוער וילדים בריינה ובסביבה ומהווה מעין מקום מפלט לדור הצעיר באזור, אשר יכול לבחור לעסוק בכושר ובספורט, תוך זניחת עיסוקים אחרים, חיוביים הרבה פחות. הדברים קבלים משנה תוקף בייחוד נוכח המשבר והאלימות השוטף את החברה הערבית בתקופה האחרונה. בנסיבות מעין אלה, הותרת מועדון הספורט והעמותה פעילים וזמינים היא מטרה חשובה מאין כמותה".

גם את עילת הפירוק הנוספת שהועלתה בבקשת הפירוק ואשר לפיה פעולות העמותה מתנהלות בניגוד לחוק, למטרותיה או לתקנונה, דחה השופט עיילבוני על הסף: "לא מצאתי כי עילה זו מתקיימת בנסיבות ענייננו, ולהיפך, הוכח כי העמותה דווקא מקדמת את המטרות שלשמן הוקמה". יתרה מזאת, השופט עיילבוני אף הביע פליאה על בקשתו של רשם העמותות לפירוק העמותה, שכן "גם הרשם הביע עמדתו, בדיונים לפניי, כי אפשרות השיקום היא האפשרות המעשית הנכונה והראויה בנסיבות ענייננו. אם כן, לא ברור מדוע זה אצה לו הדרך לפעול לפירוק העמותה, לא כל שכן תוך הסתמכות על נתונים או ממצאים היסטוריים המתייחסים לשנים 2017-2020".השופט הוסיף וביקר את רשם העמותות על כך ש"ממצאי רשם העמותות מתייחסים רק לשנים עברו, בעוד שביחס  לשנים 2020-2023 לא הביא רשם העמותות כל ראיה המלמדת על כך שהתנהלות הכספית של העמותה אינה תקינה".

יתרה מזאת, בית המשפט מתח ביקורת חריפה על סירובו של רשם העמותות להעניק אישור מינהל תקין לעמותה וקבע כי "המשך שלילת אישור הניהול התקין מהעמותה, יש בו כדי לפגוע בה בצורה ממשית ומשמעותית, ואין בו לשרת את התכלית המוסכמת של שיקום העמותה ושימור פעילותה החשובה". זאת לאור העובדה שאישור ניהול תקין מזכה את העמותה בסך של כ- 1.4 מש"ח מתקציב המועצה המקומית ובסכום נוסף של כמיליון ועשרים אש"ח מהמועצה להסדר ההימורים בספורט (הטוטו). נציין כי במסגרת הדיון הבהיר נציג התאחדות הכדורגל בפני השופט עיילבוני כי תקציב העמותה צריך להיות מוגש עד ליום א' (23.7.23), לכן משמעות הדברים היא כי המשך שלילת אישור הניהול התקין מהעמותה ימנע את העברת כספים אלו למועדון, דבר שיפגע בו בצורה ממשית ומשמעותית".

בית המשפט מתח ביקורת נוספת על סירובו של רשם העמותות להשיב לעמותה את אישור המנהל התקין, גם אם ימונה לה בעל תפקיד מטעם בית המשפט, תוך שהשופט עיילבוני קובע כי "מינוי בעל תפקיד מטעם בית המשפט הוא הדרך הנכונה שבה יש לפעול במקרה שלפנינו, ויטיב רשם העמותות אם ישקול עמדתו מחדש באשר לחידוש האישור לניהול תקין, משום שנראה בעליל כי חידוש האישור ראוי ונכון בנסיבות העניין". לבסוף, קבע השופט עיילבוני במסגרת החלטתו כי ד"ר שלמה נס ימונה כמנהל מיוחד לצורך בחינת התנהלותה הכספית של העמותה וניהולה בהיבט הכספי, זאת בסיוע רואה החשבון וחברי ההנהלה של העמותה. יחד עם זאת, את הניהול המקצועי השוטף הותיר השופט בידי ועד העמותה בראשות היו"ר סעיד בסול.

יו"ר מכבי בני ריינה, סעיד בסול:"אני מודה לבית המשפט על כך שסייע לצדק לצאת לאור ועל דבריו החמים אודות תרומת העמותה והמועדון לחברה הערבית ולנוער הערבי בפרט. כמו כן, אני מבקש להודות לראש  המועצה והנהלת המועצה על תמיכתם הבלתי מתפשרת בהנהלת העמותה. אני קורא בזאת לרשם העמותות לשים סוף למסע הרדיפה נגדנו ולהחזיר לנו לאלתר את אישור המינהל התקין, בהתאם להמלצת בית המשפט".

עו"ד יגאל דורון, שותף במשרד עוה"ד AYR –  עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ' ושות' שייצג את העמותה:" מתחילת ההליך המשפטי טענו שמדובר בבקשה שנולדה בחטא, שכן אין עילת פירוק נגד העמותה, לכן אנו שמחים שבית המשפט קיבל את עמדתנו ופסק לטובתנו".

לחדשות ספורט לחצו כאן* לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות