fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הריבית במשק עולה? זוכי מחיר למשתכן ישלמו יותר

"רבים מרוכשי הדירות בתוכנית מחיר למשתכן לא צפו את הזינוק בריבית וקנו דירות שלא מתאימות למצבם הפיננסי, וכעת הם יצטרכו לשלם יותר ממה שתכננו", מסביר ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית וחברת שניר
האזרח שוב משלם ביוקר צילום: יח"צ

דיון שנערך לאחרונה בוועדת הפנים של הכנסת, חשף שוב את המחירים הסמויים שיש להתערבויות ממשלתיות בשוק החופשי.

כך למשל, ההעלאות הריבית האחרונות במשק, גרמו לכך שהזוכים בדירות במסגרת תכנית מחיר למשתכן, סובלים יותר מההשפעות של הריבית הגבוהה. רבים מרוכשי הדירות בתוכנית מחיר למשתכן לא צפו את הזינוק בריבית וקנו דירות שלא מתאימות למצבם הפיננסי. האיסור על מכירת הדירות האלו מכניס אותם כעת למצוקה.

עם אחוזי מינוף גבוהים ועם ריבית גבוהה זוכי מחיר למשתכן מצטערים על הזכייה. עליות הריבית ב-12 החודשים האחרונים שמשפיעים רבות על שוק הנדל"ן בכללותו פוגעים קשות באוכלוסיית זוכי תכנית מחיר למשתכן, שחלקם מרגישים כי הזכייה בתוכנית הפכה מברכה לקללה .

ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית וחברת שניר: "כיום, מחוסרי הדיור שזכו בתוכנית רשאים לקבל 75 אחוז משכנתא משווי השוק של הדירה שהוגרלה ולא ממחיר הזכייה. כלומר, אם מחיר הזכייה בתוכנית הוא 1 מיליון ש"ח ומחיר השוק של הדירה הוא 1.3 מיליון ש"ח, אז הבנק רשאי לתת משכנתא בגובה 75 אחוז מ 1.3 מיליון ש"ח שמהווים 97.5 אחוז משווי הזכייה".

במצב שהריבית במשק עולה, ההחזר החודשי גדל בהתאמה בממוצע של 1500-1200 ש"ח למשפחה בנטו, מה שמוביל זוכים רבים לקושי משמעותי ביכולת להחזיק את הדירות כאשר אחוז המימון הוא כל כך גבוה אל מול משפחות אחרות בשוק החופשי שלא יכלו לקבל אחוזי מימון כל כך גבוהים .

גם המגבלה שאי אפשר למכור את הדירה במשך חמש שנים מיום קבלת הדירה או שבע שנים מיום הזכייה (המוקדם מבין השניים) אינה מאפשרת להם לצאת מהעסקה וחלקם נמצאים לפני שוקת שבורה .

צריך להבין כי חלק מהזוכים בתוכנית מחיר למשתכן לא יכלו לרכוש דירה לפני התוכנית ודווקא בגלל ההנחות ואחוזי המימון הגבוהים, הם החליטו לרכוש דירה בעידן של ריבית נמוכה וכסף זול אבל משתייכים לעשירונים נמוכים מבחינה סוציואקונומית ועל כן הפגיעה בהם היא קשה מאוד.

שמול טוען כי המדינה צריכה להסיר את המגבלה על מכירת הדירה ולאפשר לאותם הזוכים שמתקשים לעמוד בנטל ההחזר למכור את הדירה . בנוסף, יש לאפשר לזוכים שלא עומדים בנטל ההחזר תחת מבחני הכנסה, להגדיל את תקופת המשכנתא כדי לעמוד בתשלומים חודשיים נמוכים יותר. כמו כן, משפחות ויחידים שעומדות בתנאים של התוכנית ועדיין לא רכשו דירה צריכים לבדוק את יכולתם האמיתית לעמוד בתשלומי המשכנתא ובהחזרים גם בעידן של ריבית גבוהה, ולא לרכוש דירה אם אין להם את היכולת לעמוד בתשלומים.

לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות