fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מכבי חיפה: עם הפנים קדימה

לפעמים אין ברירה אלא להסתכל על השורה התחתונה, שבה רשום שהירוקים, לראשונה זה שמונה שנים, מתחילים את העונה עם ארבע נקודות אחרי שני מחזורים ויכולת משחק פושרת
צילום: אדריאן הרבשטיין

שבעה משחקים בלי הפסד ועדיין חוגגים

לאוהדים של מכבי חיפה קצת קשה לקבל את התיקו 0-0 הזה, בעיקר כשהוא מתווסף לששת משחקי דרבי קודמים, שבהם מכבי לא מצליחה לנצח. אבל מי שראה את החגיגות בצד האדום בסיום, מבין שאין כאן בכלל שאלה על עדיפות בין שתי הקבוצות או בכורה בין המועדונים. כל עוד הפועל תמשיך להגיע כדי להוציא תיקו ותחגוג בסיום, למכבי ואוהדיה אין מה לדאוג. אפשר כמובן להבין את הפועל, שאחת המטרות הלגיטימיות שלה בכל עונה, בדיוק כמו בכל משחקי הדרבי האחרים, היא לעצור את מכבי, והפועל מצליחה בזה כבר כמה שנים ברצף, אבל מכבי צריכה להסתכל על עצמה ועל המשך המאבק בצמרת.

המשחק עצמו היה בשליטה כמעט מוחלטת של מכבי, שהגיעה לכמה הזדמנויות מעולות שלא נוצלו. ירדן שועה שאמנם הגיע למצב אחד טוב ומסר מסירה אחת למצב מסוכן במשחק חלש ובעיקר הרבה פחות מעורבות במשחק ממה שהוא כבר הראה שהוא מסוגל. שועה וניקיטה רוקאביצה, שהפעם לא הצליח להגיע להזדמנויות כמו מול רעננה, תרמו מעט מאוד למשחק, ומכבי לא הגיעה לאותה כמות מצבים כמו בשבוע שעבר, אבל השורה התחתונה היא סבירה לחלוטין עבור מכבי, בעיקר שכבר במחזור השני אין אף קבוצה שהצליחה לנצח פעמיים בליגה שלנו.

4-4-2 של בלבול

מרקו בלבול החליט לעבור ל-4-4-2  בצעד קצת מפתיע. ראשית, בלבול נחשב למאמן שמרן שרוצה קודם כל לא להפסיד, ולעלות בהרכב התקפי כמו ההרכב שעלה בדרבי קצת סותר את הטיעון הזה. שנית, אם בלבול כבר החליט לעבור לשני בלמים, היה אפשר לצפות שמכבי תשחק עם שלישיית קשרים במרכז. בפועל קיבלנו את יובל אשכנזי ונטע לביא מתמודדים עם הקישור של הפועל, שרי באגף ימין וחזיזה בשמאל. האגף הימני של מכבי היה פעיל מאוד, אבל למכבי יש בעיה באגף שמאל, בעיקר כשאין מגן שמאלי שפותח על הקו עם רגל שמאל.

צריך להבין, 4-4-2 שמכבי שיחקה הוא רחוק מאוד מה-4-4-2 האנגלי המפורסם של פעם. מכבי שיחקה למעשה ללא שחקני אגף טבעיים, והמטרה הייתה ששרי וחזיזה ינהלו את המשחק מהאגף לכיוון מרכז המגרש. שניהם יכולים לעשות את זה, בעיקר שרי, אבל ללא שני מגינים שתומכים מהקו, הרבה יותר קל לסגור את השיטה הזו.

כל עוד הפועל תמשיך להגיע כדי להוציא תיקו ותחגוג בסיום, למכבי ואוהדיה אין מה לדאוג. אחת המטרות הלגיטימיות של הפועל בכל עונה, היא לעצור את מכבי, והיא מצליחה בזה כבר כמה שנים ברצף, אבל מכבי צריכה להסתכל על עצמה ועל המשך המאבק בצמרת

למכבי יש בעיית חוסר איזון, כשרוב המשחק שלה מבוסס על אגף ימין, וזה משהו שבלבול צריך לתת עליו את הדעת. זה אולי היה התכנון בפועל, אבל בחלקים גדולים מדי של המשחק, ראינו את שרי וחזיזה נצמדים לקווים. אני מניח שבלבול רצה לעזור למגינים, אבל מכבי, בעיקר במחצית הראשונה, איבדה קצת את מרכז המגרש.

אגב, אם כבר אנחנו מדברים על שחקני אגף, יאניק ווילדסחוט אמנם שיחק רוב הקריירה באגף שמאל ב-4-3-3, אבל בוודאי היה יכול לעזור על אחד הקווים גם בשבת. קצת מוזר שבלבול לא הכניס אותו. מי שכן נכנס והיה לא רע בכלל בדקות שקיבל היה טרנס סיינסבורי, בלם הרכש של מכבי.

חייב לייצר שקט. מרקו בלבול | צילום: אדריאן הרבשטיין

בלם עם רזומה מרשים

סיינסבורי הוא דוגמה נוספת לסוג של הימור מושכל שבלבול לקח העונה בבחירת הזרים. בלם נבחרת אוסטרליה, ששיחק בכל שלושת המשחקים במונדיאל 2018, הגיע מפסוו איינדהובן, אחרי שכמעט לא שיחק שם. בעבר שיחק גם באינטר, וזה בהחלט רזומה מרשים לשחקן שמגיע לארץ. נכון, הוא לא שיחק בקביעות הרבה זמן, אבל אין מה לעשות. שחקנים שמשחקים קבוע בהרכב של פסוו או אייאקס לא יגיעו לכאן. הוא חזק, הוא שולט בכדור והוא יכול להתאים גם למערך שלושת הבלמים של בלבול וגם למשחק בצמד בלמים. צריך לתת לו את הזמן כמו לכל זר שמגיע, אבל על פניו נראה שמכבי התחזקה גם בהגנה.

עכשיו נשאר למכבי להביא קשר למרכז המגרש כדי שיהיה גיבוי ללביא ואשכנזי, אלא אם בלבול מתכנן הפתעה בדמותו של וויילדסחוט כשחקן אגף בשמאל במערך של שלושה בלמים או בונה על סאן מנחם. מכבי חייבת שחקן כנף שמאלי עם רגל שמאל.

בעקבות הגעתו של סיינסבורי, אליסון דוס סנטוס הוקפא וירד ממצבת השחקנים. הבלם הברזילאי יעזוב ככל הנראה את מכבי בקרוב מאוד, ובלבול נשאר עם סיינסבורי, ארד, חבשי ורמי גרשון כארבעה בלמים המובילים שלו.

אז למה התיקו הזה בכל זאת סביר?

בואו ניכנס לרגע לנעליים של בלבול. התוצאה 0-0 ויש לו חילוף אחרון, ונניח שהוא מחליט ללכת על כל הקופה ולהכניס שחקן התקפה במקום קשר או אפילו שחקן הגנה. אם זה היה עובד – מצוין. מכבי עם שני ניצחונות, והראש בשמיים. אבל אם זה היה משתבש ומכבי הייתה חוטפת שער בהתקפה מעבר? בלבול מכיר מצוין את המערכת ויודע בדיוק שיש משחקים ספציפיים (למרות שהסטטיסטיקה אומרת במפורש שניצחון ושני ניצחונות והפסד עדיפים על שלוש תוצאות תיקו), שבהם הפסד עלול להיות קריטי להמשך. לצאת לפגרה אחרי הפסד במחזור השני בדרבי במכבי עלול כמו בשנים האחרונות לייצר גלגל של לחץ מטורף שעלול להכניס בפעם המי יודע כמה את המערכת להיסטריה. בלבול צריך קודם כל לייצר שקט, ואת זה הוא עושה קודם כל בגישה שבה מכבי לא מפסידה וזה בסדר גמור. הרי אף אחד לא באמת חושב שהסגל של מכבי שווה 30 ניצחונות רצופים ומישהו חייב להסתכל קדימה.

עכשיו מכבי תגיע למשחק הבית מול קרית שמונה אחרי פגרת הנבחרת עם סיכוי מצוין לנצח ולהגיע לבלומפילד במחזור הרביעי עם אותו מספר נקודות כמו של מכבי תל אביב, וזה משהו שלא היה במכבי חיפה כבר הרבה יותר מדי זמן.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות