fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ליקויים בטיחותיים והפעלת קיוסק ללא רישיון

דוח מבקר המדינה על הבריכות הציבוריות בקרית ביאליק: העירייה אפשרה להוציא תקציבים גדולים לרכישת טובין על ידי מפעילי החנות והקיוסק בבריכות שלא בהתאם לדיני המכרזים
בריכת שחייה | צילום: פוטוליה
צילום אילוסטרציה: פוטוליה

בדוח מבקר המדינה, שפורסם ביום שני שעבר, הוקדש פרק לנושא "הפעלה ובטיחות של בריכות שחייה ציבוריות ברשויות המקומיות". אחת הרשויות המבוקרות בפרק זה היא עיריית קרית ביאליק.

בחודשים יוני-אוגוסט 2018 בדק משרד מבקר המדינה הפעלת בריכות שחייה ציבוריות, בין היתר גם בקרית ביאליק. בביקורת נבדקו ההיבטים האלה: היערכות הרשויות המקומיות שנבדקו להפעלת בריכות השחייה הציבוריות שבבעלותן; רישוי בריכות השחייה הציבוריות והפיקוח על הפעלתן והיבטי בטיחות ותברואה בכל בריכות השחייה שבבעלות הרשויות המקומיות שנבדקו.

מהבדיקה עולה, כי עיריית קרית ביאליק הפעילה קיוסק בבריכת השחייה יגור שבבעלותה בלא רישיון עסק וכן הפעילה עסקי מסחר באמצעות עובדיה בשני אתרי בריכות שחייה שבבעלותה (יגור ואפק – מ"ג), שלא על פי פקודת העיריות ובניגוד לעיקרון חוקיות המינהל ולפסיקה.

עוד נקבע בדוח, כי עיריית קרית ביאליק אפשרה להוציא תקציבים גדולים לרכישת טובין על ידי מפעילי החנות בבריכת השחייה אפק ועל ידי מפעיל הקיוסק בבריכת השחייה יגור שבבעלותה בלי שום פיקוח של הגורמים שהוסמכו לכך בעירייה ושלא בהתאם לדיני המכרזים. בכך, קובע המבקר, פעלה העירייה שלא על פי חובתה לנהל את ענייניה באופן שיש בו מתן סיכוי שווה ויחס זהה והוגן לכל איש בציבור.

המבקר מציין, כי בכל הרשויות שנבדקו, ובהן עיריית קרית ביאליק, לא מולאה חובת הפיקוח של הרשויות המקומיות על בריכות שחייה ציבוריות; בכל הרשויות המקומיות שנבדקו לא בוצע פיקוח על הפעלת בריכות השחייה הציבוריות שבתחומן על ידי פקחי בריכות שחייה שהוסמכו לכך כנדרש וכן בכל הרשויות המקומיות שנבדקו, ראשי הרשויות לא מינו כלל פקחי בריכות שחייה, בניגוד למתחייב בתקנות הבטיחות.

מן הדוח: "בכל בריכות השחייה שנבדקו נמצאו ליקויי בטיחות רבים, חלקם אף חמורים, בתחומים האלה: בטיחות כללית, חשמל, כיבוי אש, טיפול בחומרים מסוכנים, עזרה ראשונה ונגישות… נוכח הליקויים החמורים המוצגים בדוח זה, המצביעים על כך שהרשויות המקומיות, אשר מחויבות לפקח על הבריכות הציבוריות בתחומן אינן בהכרח עושות כן, על משרד הפנים לחדד את ההוראות ולהנחות את הרשויות המקומיות להקפיד על קיום הוראות הדין בכל הנוגע להפעלת בריכות השחייה הציבוריות בתחומן".

מוסיף המבקר: "על הרשויות המקומיות שנבדקו לפעול לתיקון הליקויים שעלו בדוח, לטפל לאלתר בליקויי הבטיחות שנמצאו בבריכות השחייה הציבוריות שבתחומן ולדאוג לביטחון תושביהם ולבטיחות המשתמשים בבריכות השחייה הציבוריות והמעין-ציבוריות שבתחומן. עליהן לפעול למינוי פקחי בריכות שחייה ולהכשרתם וכן להגביר את הפיקוח על בריכות השחייה הציבוריות. על משרד הפנים להנחות את הרשויות המקומיות להקפיד על יישום תקנות הבטיחות ועל אכיפתן על מנת למנוע פגיעה בחיי אדם".

בדברי הסיכום כותב המבקר: "בתחומן של רשויות מקומיות פועלות בריכות שחייה לשימוש הציבור ולרווחתו, חלקן בבעלות הרשות המקומית וחלקן אף הוקמו על ידה. בריכות השחייה מעניקות לציבור הזדמנות ליהנות מפעילויות פנאי וספורט ומאפשרות את פעילותן של אגודות ספורט מים בענפי ספורט הבריכה. בריכות השחייה במהותן עלולות להיות מקום מסוכן מעצם השילוב של מים, חשמל וחומרים מסוכנים… כל הרשויות המקומיות שנבדקו אינן מפקחות על ההפעלה השוטפת של בריכות השחייה הציבוריות שבתחומן כנדרש. נמצאו ליקויים רבים בבריכות השחייה שנבדקו בתחום הבטיחות והתברואה.

"על משרד הפנים, מכוח אחריותו הכוללת לפי חוק הסדרת מקומות הרחצה, להנחות את הרשויות המקומיות להקפיד לפעול בהתאם להוראות הבטיחות ולאכוף הוראות אלה על בריכות השחייה הציבוריות שבתחומן".

מעיריית קרית ביאליק נמסר בתגובה: "הוועדה לאימות ליקויים, בראשות מנכ״ל העירייה, תתכנס לדון בממצאי מבקר המדינה. רוב הליקויים כבר תוקנו".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות