fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ימי הזעם

צמיגים בוערים, רכב חונה שהוצת, השלכת אבנים וחפצים כבדים, רימוני הלם, חילופי מהלומות, אזרחים שנתקעו שעות בפקקים והתייבשו * סיכום השבוע שחלף בקריות
מחאת יוצאי אתיופיה בקריות | צילום: ניצן שלם
מחאת יוצאי אתיופיה בקריות | צילום: ניצן שלם

מאת ליאור מרקדו וניצן שלם

כשהתקבלה הידיעה הראשונה על ירי שנשמע בערב יום ראשון השבוע ברחוב השיירה ליד בית העם בקרית חיים, איש לא שיער לאן ובאיזו עוצמה העניינים יתגלגלו ואיזה שבוע צפוי לנו בקריות בפרט ובארץ בכלל. כשהתמונה התבהרה והתברר כי סלומון טקה, בן 18 מקרית חיים, בן העדה האתיופית, נהרג מירי שוטר, החששות כבר היו באוויר וביום שלמחרת הפכו למציאות עגומה.

בבוקר יום שני אלפים מבני העדה יצאו לרחובות הקריות, חסמו כבישים וצירים מרכזיים, נשאו שלטים וכרזו במגפונים "דם אתיופי אינו הפקר". ההתארגנות הספונטנית, שתחילתה הייתה בקריות, פשטה במהרה לכל הארץ. אם ביום שני השבוע, יומה הראשון של המחאה, המשטרה דבקה במדיניות של הכלת האירועים, ביום שלישי, כשהמחאה הפכה לאלימה מאוד, המשטרה שינתה את מדיניותה והחלה להגיב בעוצמה. ביום רביעי השבוע כבר הוציאה המשטרה הודעה שלא תאפשר עוד חסימת צירים מרכזיים ושיבוש חיי האזרחים.

יום שלישי השבוע היה היום האלים ביותר ומראות קשים נראו ברחובות: שריפת ניידות והפיכתן, השלכת אבנים, בקבוקים וחפצים כבדים, חילופי מהלומות ושריפת מדים של שוטרי מג"ב.

מחאת יוצאי אתיופיה בקריות | צילום: ניצן שלם
מחאת יוצאי אתיופיה בקריות | צילום: ניצן שלם

כרוניקה של מחאה שהפכה לאנרכיה

ראשון, 30.6, בשעות הערב. סלומון טקה נהרג מירי בקרית חיים. שוטר, שלא היה בתפקיד ושהה עם אשתו ושלושת ילדיו הקטנים בגן שעשועים, הבחין בקטטה בין מספר צעירים וניסה להפריד בין הצדדים. בשלב מסוים לאחר שהזדהה כשוטר, החלו הצעירים מיידים לעברו אבנים. השוטר, שלטענתו חש בסכנת חיים, ביצע ירי. טקה שנפצע מהירי פונה במצב אנוש לרמב"ם ומותו נקבע בבית החולים. השוטר נחבל בפלג גופו העליון ופונה לקבלת טיפול.

ראשון, 30.6, שעת לילה. עשרות רבות מבני העדה האתיופית בקריות מתקבצים מחוץ לתחנת זבולון עם המשפחה האבלה. אביו של אחד הנערים, שהיה עד לירי, סיפר: "הבן שלי היה עם עוד שלושה חברים בבית העם. אחד השוטרים שאל אותם מה הם עושים פה והם ענו לו 'עוף מפה'. השוטר שלף אקדח ודרש מהם להוציא את כל מה שיש להם בכיסים. הבן שלי רץ לכיוון אחד וילד נוסף לכיוון שני, השוטר כיוון את הנשק לעבר הילדים. הבן שלי התכופף מתחת למכונית, ואחד הילדים נפגע מהירי. אין לי מילים, מה שנעשה פה זה רצח. הבן שלי בן 15 בסערת רגשות. הוא הזמין את האמבולנס וצרח בטלפון, הוא ראה את חבר שלו מת לו מול העיניים".

אמו של חבר נוסף זעקה בבכי: "למה להרוג? זאת לא הפעם הראשונה שקורה דבר נורא כזה. למה לעשות את זה שוב ושוב? בגלל צבע העור שלנו? אנחנו בני אדם. למה במקום שהשוטרים ישמרו עלינו, אני צריכה לפחד מהם? הם לא שומרים עלינו, הם הורגים אותנו. אנחנו נצא לרחובות ונשמיע את הקול שלנו".

אמו של סלומון טקה ז"ל | צילום: ניצן שלם
אמו של סלומון טקה ז"ל | צילום: ניצן שלם

שני, 1.7, החל משעות הבוקר ובמשך כל היום. אלפים מבני העדה ממלאים את הרחובות. שיירה ארוכה של צעירים עושה את דרכה מצומת מוצרט בקרית מוצקין לצומת קרית אתא. הם נושאים שלטים ואוחזים במגפונים. כבישים רבים בקריות נחסמים לתנועה, ותושבי הקריות מוצאים את עצמם עומדים במשך שעות ארוכות בפקקים. מתנדבי מד"א ואיחוד הצלה רכובים על אופנועים מחלקים בקבוקי מים. כמה נפגעי התייבשות מפונים לבית החולים.

בשעה שהמחאה ברחובות מתרחבת, השוטר החשוד בירי משוחרר למעצר בית בתנאים מגבילים, מה שמעצים את זעמם של המפגינים. צמיגים בוערים מושלכים לכבישים ופחי אשפה חוסמים את הרכבים.

עו"ד שגיא לגסה מקרית ביאליק, שהצטרף למפגינים בצומת קרית אתא, אמר ל"הד הקריות": "המקרה שקרה הוא שכיח לצערי הרב. שוטרים מרגישים ביטחון לפעול בעוצמה ומשתמשים בכוח מופרז נגד בני הקהילה האתיופית. הנערים שלנו מפוחדים. כל נער מתבגר חושש שיום הדין שלו יגיע, שזה רק עניין של זמן עד שהוא יהיה הקורבן הבא. ברגע ששוטר ייקח חיים של בן או בת מכל קהילה או עדה אחרת בעם ישראל, אנשים יוכלו להבין את גודל הכאב שאנחנו חשים כרגע". על סלומון טקה, סיפר לגסה: "הוא היה בחור רציני עם חלומות ומטרות לתרום למדינה, להתגייס לצבא ולהיות לוחם. הצבא הוא כור היתוך, שם קיווה להתפתח ולהתחיל את החיים הבוגרים שלו. אחת לכמה זמן פוקדת אותנו טרגדיה כזו, ואסור לנו להתרגל לסבל הזה. צריך לעשות מהלך רציני שישנה את כל החשיבה על הקהילה האתיופית ולשים דגש על התייחסות השוטרים לבני העדה. זה לא מאבק שייגמר ביום ולא בחודש. שינוי אמיתי מצריך מהלך של תקופה ארוכה, בעיקר אצל השוטרים ומח"ש ואצל מקבלי ההחלטות שחייבים לתת את הדעת בנושא. ועדת חקירה ממלכתית צריכה לקום ולקבל מסקנות חשובות, שישרתו את הציבור בכלל ואת הקהילה בפרט".

סלומון טקה ז"ל | צילום: אורון טובי
סלומון טקה ז"ל | צילום: אורון טובי

"זה לא מאבק שייגמר ביום ולא בחודש. שינוי אמיתי מצריך מהלך של תקופה ארוכה, בעיקר אצל השוטרים ומח"ש ואצל מקבלי ההחלטות שחייבים לתת את הדעת בנושא. ועדת חקירה ממלכתית צריכה לקום ולקבל מסקנות חשובות, שישרתו את הציבור בכלל ואת הקהילה בפרט"

הימים הם ימי החופש, ובתיכון קרית חיים, שבו למד סלומון טקה, מתקבלת ההחלטה לפתוח את שערי בית הספר. בני שכבתו של טקה מגיעים, מדברים ומשתפים ברגשותיהם. ראש עיריית חיפה ד״ר עינת קליש רותם, מוציאה הודעה: "אני מזועזעת מהאירוע הנורא שהתרחש, שבו מצא את מותו הצעיר, סלומון טקה. עיריית חיפה מלווה ותומכת במשפחה, בקהילה ובמסגרות החינוכיות הנלוות. צוותי פסיכולוגים, עובדי רווחה ואנשי חינוך מאיישים את מוקדי התמיכה ונפגשים עם התלמידים ובני הנוער בבתי הספר ובמרכז הקהילתי. אני מחבקת את המשפחה ומשתתפת בצערה".

ח"כ פנינה תמנו שטה (כחול-לבן) מגיעה לקריות ומצטרפת להפגנות. בשיחת טלפון עם "הד הקריות", אמרה: "בית המשפט בחר לשחרר את השוטר היורה לביתו למרות המסוכנות הגדולה שלו. בסופו של דבר השוטר שירה לכיוון הילדים יכול היה לירות באוויר. הוא הרג בחור צעיר מתחת לבניין המגורים שלו וזה אירוע מאוד קשה לעיכול. הרבה מאוד הורים מהקהילה מודאגים, והדם שלהם אינו מותר ואינו הפקר. לצערי קיים זלזול בחיי אדם, אנחנו ננהל מאבק עיקש של בני הקהילה".

לשאלת "הד הקריות" האם יש בכוונתה לפעול להרגעת הרוחות השיבה תמנו שטה: "אני לא המרגיעה הלאומית. הקהילה תגיב בחריפות".

מחאת יוצאי אתיופיה בקריות | צילום: ניצן שלם
מחאת יוצאי אתיופיה בקריות | צילום: ניצן שלם

יום שלישי, 2.7, 12:00. אלפים מגיעים לבית העלמין תל רגב ללוות את סלומון טקה בדרכו האחרונה. מיד לאחר ההלוויה, המחאה, שהופכת אלימה מאוד, מתעצמת לממדים בלתי נקלטים ומתפשטת בכל הארץ. רבבות אם לא מאות אלפים תקועים ברכביהם במשך שעות ארוכות, בהם נשים בהריון, קשישים, חולים, ואפילו כלה שכמעט ולא הספיקה להגיע לחופתה.

המראות בצומת קרית אתא, כמו במוקדים רבים אחרים בארץ, קשים. המפגינים השליכו אבנים, בקבוקים ואף בקבוקי תבערה לעבר שוטרים. רכב נטוש הוצת במרכז הצומת לצד פחים וצמיגים.

בהפגנה בצומת קרית אתא, האלימה ביותר בקריות, נעצרו 20 מתפרעים בגין הפרת הסדר הציבורי ותקיפות שוטרים. 12 שוטרים שנזקקו לקבלת טיפול רפואי, מתוכם שוטר אחד שאיבד את הכרתו כתוצאה מאבן שפגעה בראשו. השוטרים השתמשו ברימוני הלם וגז להרחקת המתפרעים. בכל מוקדי ההפגנות בארץ נעצרו כ-136 מפגינים וכ-111 שוטרים נפצעו.

מוקד נוסף אלים היה ליד משטרת זבולון, כששוטרים ניסו להדוף את ההמון הזועם, שאיים לפרוץ את שערי התחנה, ברימוני הלם, בעוד המפגינים יורים זיקוקים ומשליכים אבנים.

יום רביעי, 3.7, שעות הבוקר. המשטרה מוציאה הודעה כי תמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה כחוק, אולם לא תאפשר ותפעל בנחישות נגד אלימות מכל סוג שהוא כמו גם נגד כל ניסיון לפגיעה פיזית בשוטרים או אזרחים. נכון לסגירת הגיליון ביום רביעי בערב, נראה שזה עבד, והמפגינים לא מיהרו לצאת רחובות.

מחאת יוצאי אתיופיה בקריות | צילום: ניצן שלם
מחאת יוצאי אתיופיה בקריות | צילום: ניצן שלם

החבר שמתקשה לעכל

אורון טובי, מעצב שיער במקצועו, הוא חבר קרוב של סלומון טקה, שמתקשה לעכל את האסון הפרטי שפקד אותו. "זה ילד שכולו נשמה טובה", הוא אמר השבוע ל"הד הקריות", "ילד עם מלא נתינה, שהיה מוכן להקריב את עצמו למען אחרים ולעזור".

"להוציא נשק על שלושה ילדים זה רצח. אני לא מאמין שסלומון היה רוצה שהמחאה תגיע למצב כזה של ונדליזם, אבל הוא כן היה רוצה שלא יפגעו בבני העדה האתיופית יותר, שלא יחיו בפחד"

טובי הכיר את טקה כשהגיע להסתפר אצלו. בין השניים נוצר חיבור מיוחד. טקה היה שומר על הכלבים של טובי, ובין השניים התפתחה חברות אמיתית. "הוא היה בן בית אצלי, בן טיפוחיי. כל כך נאמן ואמין, אי אפשר להגיד שהוא היה עבריין. הוא פחד לצאת מהבית, כדי שלא יעצרו אותו, הוא חשש שאם שוטר יראה אותו בחוץ בשעות הלילה, הוא ייקח אותו לתחנה עד הבוקר, רק בגלל צבע העור שלו". טובי מתאר בחור רגיש ומכבד, שמקבל את כולם. "אומרים שמלאכים יש רק בשמיים, והוא היה מלאך על שתי רגליים. לא היה אכפת לו מצבע עור, מדת וגזע. הוא היה מקבל את כולם ומכבד את כולם. הוא לא היה מישיר מבט לאנשים שמדברים איתו מפאת כבוד".

טובי זועם: "להוציא נשק על שלושה ילדים זה רצח. אני לא מאמין שסלומון היה רוצה שהמחאה תגיע למצב כזה של ונדליזם, אבל הוא כן היה רוצה שלא יפגעו בבני העדה האתיופית יותר, שלא יחיו בפחד".

10 שעות בכביש | האינסטגרם של תושבת קרית אתא עדי אמיר
10 שעות בכביש | האינסטגרם של תושבת קרית אתא עדי אמיר

10 שעות בכביש

עדי אמיר, תושבת קרית אתא, נסעה, או נכון יותר עמדה בכבישי ישראל כ-10 שעות. "יצאתי עם אמא שלח מתל אביב לקרית אתא בשעה שש בערב. לפי הווייז, אורך הנסיעה המשוער היה שעה ו-40 דקות. הנסיעה עברה בצורה חלקה עד שהגענו לשפיים ונעמדנו במקום. הדקות הפכו לשעות ארוכות ולא זזנו ממקומנו. נאלצנו לכבות את המנוע כדי שלא ייגמר הדלק". אמיר מתארת מחזה סוריאליסטי: "רבבות של נוסעים נתקעו שעות ללא מים ואוכל. אוטובוסים מלאים באנשים בדרך לאירועים, משפחות עם ילדים קטנים ואנשים מבוגרים. הסולידריות של האנשים עזרה לנו להחזיק מעמד. נהגים שנתקעו הסתובבו בין כלי הרכב, הציעו מים ועוגיות. אני ליוויתי נשים מבוגרות להטיל את מימיהן בצידי הדרך. ניסינו להתקשר למשטרה על מנת להתעדכן במתרחש ובצפי לסיום האירוע. הפנו אותנו למוקד 110, שבו מופעל מענה קולי עם עדכון על מוקדי הפקקים. נתקענו במרחק מה ממוקד ההפגנה ולא ראינו שוטר אחד. רק אופנועים של איחוד הצלה ואמבולנס אחד".

פרקליטו של השוטר

עו"ד יאיר נדשי המייצג את השוטר היורה, מסר ביום רביעי בבוקר: "בשם מרשי ומשפחתו אבקש למסור כי מרשי משתף פעולה עם חוקרי מח״ש באופן מלא במטרה להגיע לחקר האמת במהירות האפשרית. מרשי דבק בגרסתו לפיה נאלץ להגן על עצמו ועל משפחתו מפאת סכנת חיים מיידית ומוחשית בה היו נתונים. ממצאי החקירה עד כה תומכים בגרסתו. מרשי לא חפץ בתוצאה הטרגית והוא מצר על כך מאוד. למרבה הצער, מרשי ומשפחתו נתונים בלחץ כבד נוכח חשד לשלומם וביטחונם ועל אף צו איסור הפרסום פורסמו ברשת דברי בלע ואיומים. נוכח האמור הוגשה תלונה למשטרה ואנו תקווה כי החקירה תמוצה במלואה והאחראים יועמדו לדין. יודגש כי מרשי הוא קצין משטרה מוערך המשרת את מדינת ישראל על כל אזרחיה מתוך תחושת שליחות ונאמנות אין קץ".

"נהגים שנתקעו הסתובבו בין כלי הרכב, הציעו מים ועוגיות. אני ליוויתי נשים מבוגרות להטיל את מימיהן בצידי הדרך. נתקענו במרחק מה ממוקד ההפגנה ולא ראינו שוטר אחד. רק אופנועים של איחוד הצלה ואמבולנס אחד"

מח"ש: התקדמות בחקירה

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) מסרה ביום שלישי: "אנו מבקשים לעדכן את הציבור על התקדמות חקירת אירוע הירי שהביא למותו של המנוח סלומון טקה ז״ל, במגבלות הצו האוסר פרסום פרטי החקירה ומבלי לפגוע בהמשך ניהול החקירה.

"ביום ראשון בשעות הערב, עם קבלת הדיווח הראשוני על המקרה, הגיעו חוקרי מח"ש לזירה והחלו לבצע פעולות חקירה משמעותיות. במהלך הלילה נעצר קצין המשטרה היורה (שלא היה בתפקיד בזמן התרחשות האירוע) ומאז בוצעו פעולות חקירה רבות. הקצין נחקר באזהרה וגם היום נמשכת חקירתו. ביומיים האחרונים נגבו עדויות של עדי ראייה שהיו באזור, בוצעו שחזורים בזירה ונתפסו ראיות נוספות, לרבות בדיקה של מצלמות אבטחה רלוונטיות. צוות החקירה עומד בקשר רצוף עם בני משפחת המנוח, ונציגי מח״ש מעדכנים אותם לגבי מצב החקירה, ככל שניתן בשלב זה.

"השוטר החשוד מצוי בימים אלה בחלופת מעצר בפיקוח מלא והדוק, וחקירתו תימשך ככל שיידרש. החקירה מלווה מראשיתה ע לידי פרקליט של מח"ש, והיא מתנהלת תחת פיקוח הדוק של הנהלת מח"ש. בשלב זה מוטל עדיין צו איסור פרסום על החקירה, לפי בקשת מח"ש, במטרה למנוע פגיעה בחקירה כתוצאה מפרסומים שונים. הצו עודנו בתוקף נוכח פעולות חקירה חשובות שעדיין נדרשות, וטרם הסתיימו, לרבות איתור של עדים נוספים.

"בשלב זה לא נוכל לפרסם פרטים נוספים על ממצאי החקירה על מנת שלא לפגוע בה. מח״ש תמשיך לנהל את החקירה בצורה יסודית ומקיפה, במטרה להגיע לחקר האמת על בסיס העובדות והראיות, ובהתעלם מרעשי רקע ומפרסומים שגויים בעיקר ברשתות החברתיות אשר אינם משקפים את העובדות".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות