fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

צו מנהלי לחברת כרמל אולפינים בגלל חריגות והפרות

המשרד להגנת הסביבה מצא כי החברה הפרה את תנאי היתר הפליטה ולא התקינה אמצעים בדודי הקיטור
מפרץ חיפה | צילום: דורון גולן
מפרץ חיפה. ארכיון | צילום: דורון גולן

מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה הוציא צו מנהלי מכוח סעיף 45 לחוק אוויר נקי לחברת כרמל אולפינים (כאו"ל) מקבוצת בז"ן שבמפרץ חיפה בגין הפרת תנאי היתר הפליטה. הצו הוצא לאחר שהחברה לא התקינה אמצעים להפחתת פליטות תחמוצות חנקן בשלושת דודי הקיטור שבמפעל, ולא עמדה בערך הפליטה של תחמוצות החנקן, באופן שגרם לזיהום אוויר חזק ובלתי סביר.

מטרת הצו היא להפחית את כמות הפליטות ממתקני החברה באופן מיידי, ועל כן המשרד קבע במסגרת הצו ערכי פליטה מחמירים למזהם תחמוצות החנקן מתנורי הפיצוח של החברה וכן עמידה בקצב פליטה של 39 ק"ג/שעה מכלל מקורות הפליטה של החברה.

שני מקורות פליטת תחמוצות החנקן העיקריים של חברת כרמל אולפינים הם דודי הקיטור ותנורי הפיצוח. במסגרת היתר הפליטה נדרשה החברה להגיש תכנית ולהתקין אמצעים להפחתת הפליטות מדודי הקיטור עד ל-1 בינואר 2021, ואולם הדבר לא בוצע במועד. כמו-כן, נקבע קצב פליטה שעתי העומד על 47 ק"ג/שעה לכלל מתקני החברה והשימוש בתנורי הפיצוח הוגבל לשמונה מתוך עשרה תנורים בכל עת. התקנת אמצעי הטיפול בדודי הקיטור הייתה אמורה להביא להפחתה משמעותית של תחמוצות החנקן.

החברה פנתה אל המשרד מספר פעמים בבקשה לדחות את מועד התקנת אמצעי הפחתת הפליטות של דודי הקיטור עד למאי 2022 בשל האילוצים הנובעים מהתפרצות הקורונה וכן מה שהגדירה כ"קשיים כלכליים" שאליהם נקלעה. לאחר שהמשרד דחה את בקשותיה, פנתה החברה ימים ספורים לפני מועד כניסת הדרישה לתוקף, והציעה כי במסגרת התקנת אמצעים להפחתת פליטות היא תבצע הפחתה משמעותית יותר של הפליטות מתנורי הפיצוח (תחת ההפחתה הצפויה מדודי הקיטור).

יצוין, כי אחד הנימוקים היה שהפחתת תחמוצות החנקן מתנורי הפיצוח, בנוסף להפחתה הצפויה מדודי הקיטור החל ממאי 2022, תביא לכך שפליטות תחמוצות החנקן ממתקני החברה יצומצמו בכמות משמעותית  עד לתום תוקף היתר הפליטה בשנת 2023, ואף יהיו נמוכות יותר מאלה אשר היו צפויות על פי דרישות היתר הפליטה.

המשרד בחן את הצעת החברה ומצא כי לא ניתן להסתפק באמצעים אלה, וכי בנוסף לכך יש להוריד את קצב הפליטה השעתי לכלל מתקני החברה בהתאמה.  לאחר שנמצא כי החל מה-1 בינואר 2021 החברה הפרה את תנאי היתר הפליטה בכך שלא התקינה את האמצעים הנדרשים, שלח מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה לחברה התראה והזמנה להעברת טיעונים בכתב בדבר כוונת המשרד לנקיטת אמצעי אכיפה בגין הפרות אלו.

בשל אי העמידה בתנאי ההיתר, המשרד שוקל לנקוט נגד החברה אמצעי אכיפה נוספים, מעבר להוצאת הצו, ובכלל זה הטלת עיצום כספי. השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "לא נאפשר כל חריגה או הפרה של תנאי היתר הפליטה לאוויר שניתנו למפעלים, ונפעל כדי להפחית את הפליטות באופן מיידי. לא נהסס לנקוט בכל הכלים העומדים לרשותנו כדי להבטיח סביבה נקייה ממזהמים למען בריאות הציבור".

לחדשות נוספות בהד הקריות לחצו כאן * לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות