fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עונת הרחצה תפתח בעוד יומיים

עם פתיחת עונת הרחצה ונוכח החזרה לשגרת הקורונה, מד"א קורא לציבור לנהוג באחריות כדי להימנע מטביעות
חוף קרית חיים | צילום: דורון גולן
חוף קרית חיים | צילום: דורון גולן

עונת הרחצה עתידה להיפתח ביום רביעי השבוע וזאת בצל משבר הקורונה, אשר מחייב אחריות חברתית ועודף זהירות. מדי שנה, מטפלים צוותי מד"א במאות אירועי טביעה בחופי הרחצה, בבריכות ובמאגרי המים השונים בארץ. במהלך עונת הרחצה בשנה החולפת, עמד מספר בני האדם שנמשו מהמים וטופלו על ידי צוותי מד"א בחופי הרחצה, בבריכות ובמאגרי המים השונים על 228 בני אדם, בהם 46 שטבעו למוות. לפי ההשוואה לשנת 2018, חלה ירידה במספר מקרי הטביעה שהסתיימו במוות.

בישראל ישנם 348 ק"מ של רצועת חופים, לצד אלפי בריכות פרטיות וציבוריות. על מנת לצמצם את מספרי הנפגעים גם בעונה הנוכחית, מפרסם מד"א הנחיות זהירות ונערך לטיפול רפואי מציל חיים, תוך תיאום מלא עם הרשויות ברחבי הארץ. כמו כן, כוחות מד"א ערוכים בתחנות מד"א בערי החוף עם רכבי 4X4 המותאמים לחופי הים וכלים מיוחדים נוספים בהם סירת הים-בולנס, שהחלה לפעול בעונת הרחצה בשנה שעברה בחופי הכינרת וכוללת כולל מכשירי החייאה, ציוד חבישה, חילוץ ועוד.

יש לרחוץ רק בחופים ובבריכות מוכרזים הנמצאים בפיקוח מציל ובזמן שיש בהם שירותי הצלה. אין לאפשר לתינוקות וילדים להישאר אף לא לרגע ללא השגחת מבוגר אחראי סמוך למקורות מים. תינוקות וילדים עד גיל 5 הם אוכלוסייה מועדת לטביעה. עקב מבנה גופם, בו הראש כבד וגדול יחסית לגוף, מרכז משקל גופם גבוה יותר ולכן הם עלולים להתהפך כשראשם קדימה אל תוך מי הבריכה, הים, הגיגית, האמבטיה וכדומה.

הרחצה בים תחת השפעת אלכוהול אסורה ומסוכנת בהחלט. אחת הסיבות העיקריות לטביעה בים התיכון היא הילכדות של השוחה ב"זרם חוזר" (מערבולות). מדובר בזרמים שקיימים בין אזורי הגלים וניתן לזהותם כשרואים ים גלי ולא שקט, צבע מים שונה מסביבתו בגלל העומק הרב או סחף של אצות וחול. מי שנקלע ל"זרם חוזר" ובשמו האחר "זרם סחף" ומנסה לשחות כנגד הזרם חזרה לחוף, עלול לכלות את כוחותיו, להתעייף ובסופו של דבר לטבוע.  האפשרות האחת להיחלץ מהמצב המסוכן היא לא להתנגד לזרם, לחכות עד שהמים ייקחו אותך החוצה לתוך הים. הזרם ייחלש ויאפשר שחייה בקלות יחסית לצד וחזרה עם הגלים אל החוף. האפשרות האחרת היא לשחיינים חזקים יותר, מי שנלכד יכול לשחות 90 מעלות לזרם עד ליציאה מהטווח שלו ובעזרת הגלים לשוב אל החוף. זרם הסחף הוא אחד מגורמי הטביעה העיקריים למי שאינו מנוסה בשחייה אך גם שחיין מנוסה עלול להילכד בזרם חזק ולהסתכן בטביעה. ניסיונות לחלץ אנשים שנלכדו ב"זרם סחף" עלול להיות מסוכן. גם למסייע לא מנוסה שאין לו את ההכשרה ואת הידע כיצד לבצע את הדברים נכון. ישנם מקרים בהם מי שמנסה לסייע טובע בעצמו, לכן חשוב להבין קודם מה לעשות ולהיכנס רק עם אמצעי הצפה כמו גלגל או מצוף.

יש לנהוג לפי הנחיות "שגרת הקורונה" כדי לצמצם את מקרי ההדבקה בנגיף ולשמור על בריאות המתרחצים. להקפיד לא להיכנס למים בזמן של רוחות חזקות בשעות צהריים. הרוחות גורמות להיסחפות פנימה אל הים. בכנרת התופעה הזו בולטת במיוחד כשבשעות הצהריים ישנו שינוי במשטר הרוחות. במקרה שנקלעים למצב של אי נוחות במים ועלולים לטבוע חשוב לשמור על קור רוח, לא להשתולל על מנת לא לאבד כוחות וכן לאותת לעזרה. במד"א קוראים לציבור הרחב להזעיק בכל צורך סיוע רפואי בטלפון חירום 101.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות