fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כשסגירת בזן שוב על הפרק: העובדים מבקשים שלא יתעלמו מהם

ההצהרה של השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל על סגירת בזן במפרץ חיפה עד 2030, תפסה את עובדי בזן בהפתעה גמורה. יו"ר ועד העובדים ל"הד הקריות": "צריך לקבל החלטות בשיתוף פעולה עם העובדים. אנחנו שומעים רק כל מיני שמועות ודווקא עכשיו להעלות את הנושא, זה נראה לא רציני"
עשרות אלפי עובדים מסורים שעובדים סביב השעון בכל ימות השנה. בתי הזיקוק | צילום ארכיון: דורון גולן
עשרות אלפי עובדים מסורים שעובדים סביב השעון בכל ימות השנה. בתי הזיקוק | צילום ארכיון: דורון גולן

בדיון שנערך לפני כשבועיים בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, הודיעה השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, כי משרדה יוביל מהלך לאומי לסגירת מתחם בזן במפרץ חיפה עד שנת 2030. את עובדי בזן תפסה ההצהרה של גמליאל בהפתעה גמורה. השבוע הם פנו למשרדי הממשלה השונים בבקשה להציג את עמדתם בנוגע לעתידם.

בבזן מועסקים היום כ-1300 עובדים באופן ישיר. במעגלים החיצוניים (ספקים ונותני שירות שונים) מתפרנסים עוד אלפי אנשים. התרומה הכוללת של בזן לכלכלת ישראל נאמדת בכ-6.6 מיליארד שקלים בשנה, המהווים כ-0.7 מהתל"ג של מדינת ישראל בשנה. מפעלי בזן משלמים בכל שנה כ-100 מיליון שקלים מיסי ארנונה ועוד מיסים רבים למדינה. הם מספקים 60 אחוזים מהבנזין והסולר בישראל. בנוסף, מפעלי בזן מוכרים חומרי גלם ליותר מ-300 חברות שונות במשק הישראלי.

"אנו רואים בכך פגיעה קשה בנו"

במכתבם כותבים עובדי בזן: "סגירה של בתי הזיקוק בחיפה והעתקתם של המפעלים הללו למיקום אחר בישראל תעלה לקופת המדינה מיליארדי שקלים. לגבי האפשרות של סגירת בתי הזיקוק בחיפה ותחילת ייבוא של תזקיקי נפט מחו"ל, הנדרשים על מנת לתת מענה למשק הישראלי, הרי מדובר במצב שיכול להעמיד את מדינת ישראל בבעיה חמורה בעיתות מלחמה. לצערנו הרב, התקיימו לאחרונה דיונים רבים סביב עתידו של מפעל בתי הזיקוק בחיפה בוועדות הכנסת השונות, כשחברי הכנסת והיועצים למיניהם יצאו בהצהרות כאלה ואחרות לגבי עתיד המפעל, ללא שיתוף של ציבור עובדי החברה, ואנו רואים בכך פגיעה קשה בנו".

יו"ר ועד העובדים של בזן, חנן סונטג, אמר להד הקריות: "אין הצדקה לסגור את בזן. אי אפשר לייבא תזקיקים מחו"ל ולהיות תלויים בכל מיני מדינות ברחבי העולם בשעת חירום. אף אחד לא דיבר איתנו. אם וכאשר יוחלט על העברת המפעל, צריך לקבל החלטות בשיתוף פעולה עם העובדים. אנחנו שומעים רק כל מיני שמועות ודווקא עכשיו להעלות את הנושא, זה נראה לא רציני".

יו"ר ועד עובדי בז"ן, חנן סונטג | צילום: יח"צ

בוועד עובדי בזן דוחים את הטענות שבזן אחראי למרבית זיהום האוויר ואומרים: "בתי הזיקוק בחיפה עומדים בכללים והתקנים של איכות הסביבה כפי שנקבעים על ידי המדינה. המפעל עובד כיום בהתאם לתקנים המחמירים ביותר במערב אירופה והושקעו בו סכומי עתק בכל הקשור לזיהום הסביבה והפליטות מהמפעלים. הפליטות של מפעלי קבוצת בזן לשנת 2019 עברו בקרה של המשרד להגנת הסביבה, שאף ביצע השוואה בין הפליטות של המפעלים בשנת 2019 לאלה של שנת 2018, והמסקנה החד משמעית היא שההשפעה הסביבתית של מפעלי קבוצת בזן זניחה ביחס לשאר המקורות, וסגירת מפעלי הקבוצה לא תביא לשיפור איכות האוויר בחיפה".

"התחבורה אשמה בזיהום האוויר"

"הכי קל זה להפיל את נושא הזיהום על בזן", אומר סונטג, שעובד במפעל כבר 31 שנים, "הרי הכי פשוט זה לקחת את הנתונים של יום כיפור ולראות את הירידה בזיהום האוויר כשאין תחבורה בכבישים ולהבין שהתחבורה אשמה במרבית זיהום האוויר. יש הרבה גורמים שלא קשורים לבזן. גם אם יקרה הבלתי ייאמן ויסגרו את בזן, לא יהיה שינוי בזיהום האוויר".

סונטג מתריע כי יציאה בהצהרות חסרות בסיס שכאלה עם קביעה של תאריך יעד של סגירת מפעלי בזן כביכול, פוגעת אנושות בציבור העובדים ותגרום לכך שעובדי המפעל ירצו לנטוש את עבודתם ועובדים חדשים לא ירצו להגיע למפעל. "אם וכאשר תהיה החלטה של המדינה לסגור את בתי הזיקוק בחיפה, להקים בתי זיקוק חלופיים או לייבא תזקיקי נפט מחו"ל, אנו בוועד העובדים נברך על קיום דיון מעמיק ומכובד, כשעתיד המפעל והעובדים יעמוד לנגד עינינו".

חדשות נוספות

בקרו אותנו גם בפייסבוק: הד הקריות

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות