fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לקראת יום המשפחה: כמה משפחות בישראל מקפידות על ארוחה משפחתית משותפת?

מסקר שנערך מטעם שירותי הבריאות של קופת חולים כללית עולה, כי רק 40% מהמשפחות בישראל מקיימות ארוחות משפחתיות, וגם הן לרוב בערבי שישי. בשנת 2024, התמונה כנראה עגומה יותר. אלו הם היתרונות של ארוחות משפחתיות
שולחן משפחתי צילום: יח"צ

יום המשפחה המתרגש ובא עלינו (חל ב-9.2) הוא הזדמנות להחיות הרגלים שרובנו אולי קצת זנחנו, ובראשם נוהג הארוחות המשפחתיות. מסקר שנערך ב-2006 מטעם שירותי הבריאות של קופת חולים כללית עולה, כי רק 40% מהמשפחות בישראל מקיימות ארוחות משפחתיות, וגם הן לרוב בערבי שישי. ככל הנראה, בשנת 2024, התמונה עגומה אף יותר וסביר להניח כי רוב המשפחות לא אוכלות יחד במהלך ימי השבוע.

תמר ידין, דיאטנית קלינית, יועצת לחברת הרבלייף: "הסיבות לכך רבות ומגוונות. רובנו חוזרים הביתה בשעות הערב אחרי העבודה עייפים, ולעיתים ממשיכים לעבוד גם מהבית עד שעה מאוחרת, אין לנו זמן לבשל וגם הילדים לא בהכרח רעבים אחרי שנשנשו מזונות קלים להכנה לאורך היום. נוסיף לכך את המציאות העכשווית, של הורים שלא בהכרח חוזרים כל יום הביתה ומשפחות שגרות במגורים זמניים ולא תמיד נוחים, שלעיתים קשה לבשל בהם, ונקבל מסגרת רופפת של ארוחות משותפות. עם זאת, יש חשיבות עצומה לקיום מוסד הארוחה המשפחתית, גם במישור התזונתי-בריאותי וגם במישור המשפחתי והאישי ושווה לעשות את המאמץ ולקבוע עוגן של ארוחה משפחתית לפחות 3 או 4 פעמים בשבוע, בעיקר בימים אלה, בבית או בחוץ".

ידין גם מונה את היתרונות בקיום ארוחות משפחתיות:

  • עוגן – ארוחה משפחתית הוא למעשה מפגש משפחתי סביב השולחן. זהו בראש ובראשונה הרגל שנותן עוגן לילד. מחקרים רבים מראים, כי ילדים נשענים על סדר יום, עוגנים והרגלים. הדבר עוזר להם לתכנן את יומם ולתפקד טוב יותר ומקנה תחושת ודאות ושליטה. זהו שלב חיוני ביותר בהתפתחות הילד ובהתבגרותו. יתרה מזו, בתקופות שהשגרה בהן מופרת אצל כל כך הרבה משפחות, יש לארוחות המשפחתיות משנה חשיבות.
  • גיבוש – במישור המשפחתי הדינמיקה מאפשרת גיבוש משפחתי, שיפור התקשורת במשפחה וחיזוק ביטחונם העצמי של הילדים, הפגת מתחים, הפגת חרדות ולחצים ועוד, מטרות חשובות במיוחד בימים אלו, להורים ולילדים. מטרות חשובות במיוחד בימים אלו, להורים ולילדים. מחקרים מראים בבירור, כי קיים קשר בין שכיחותן של ארוחות משפחתיות משותפות ובין הבריאות הנפשית של הילד, הצלחתו בלימודים והפחתת סימפטומים דיכאוניים בקרב ילדים ונוער, מניעת התפתחות הפרעות אכילה ובניית יחס בריא לאוכל ואף מקטין את הסיכוי לשימוש בחומרים אסורים.
  • מסגרת – במישור התזונתי קודם כל, ארוחה משפחתית היא ארוחה מסודרת. כדי לאכול בריא ונכון, חשוב לשמור על מסגרת מסודרת של ארוחות, שתמנע נשנוש- שלרוב יהיה של מאכלים מהירים ומעובדים, הדחוסים קלורית ואינם מזינים.
  • למידה דרך דוגמא אישית – במישור ההתנהגותי זוהי למידה לא מודעת, שחשובה מאוד לילד ולהתפתחותו. הילד צופה בהוריו ובאחיו מתנהלים מול המזון. זוהי דרך נהדרת ללמד את הילד ולעצב את יחסיו מול מזון, בכל גיל.  שהרי מה יותר נכון מלמידה תוך התבוננות באנשים הקרובים אליך? נזיפה בילד על נימוסי השולחן, על אכילת כמויות מזון לא נכונות וחוסר גיוון בצלחת לא תשיג את התוצאה המקווה כמו לימוד דרך מתן דוגמא אישית.

ניתן אפילו ללמוד על קצב אכילה נכון בארוחה. מכיוון שמנגנון הרעב והשובע עובד בקצב שונה אצל אנשים שונים, כשאוכלים לאט יותר, רוב הסיכויים שנרגיש את השובע מהר יותר ונימנע מאכילת יתר. יתרה מזו, כשרואים שבני המשפחה האחרים הפסיקו לאכול, זה יכול לעודד גם ילד שאוכל יותר בדרך כלל, "ליישר קו" ולסיים לאכול גם כשאינו לחלוטין מלא, כי הארוחה למעשה הסתיימה.

התנהלות בריאה מאפשרת לילד ללמוד מההורים ומהאחים על הרגלי תזונה נכונים, נימוסי שולחן, גיוון המזון ואפילו עד רמת לעיסת המזון בנחת. כך, למשל, דרך הדוגמא האישית, ניתן ללמד את הילד שלא במודע מהן כמויות נכונות לארוחה, איך לשלב ירקות בארוחה, מה לשתות.  בצורה זו, אנו לא רק שולטים במה שהילד יאכל, אלא בעצם מתווים לו הרגלי אכילה עתידיים, לא בצורה כפייתית, שרוב הסיכויים שיגלה חשדנות כלפיה, ואף יכולה להוביל אותו להתנהגות הפוכה כדי למרוד בהורים, אלא יחשוף את תת המודע שלו לאכילה נכונה. כאשר ההורים משמשים מודל חיובי לשמירה על תזונה נכונה ואורח חיים בריא, רוב הסיכויים שגם הילד יאמץ את אותם ההרגלים בארוחות המשפחתיות ושבטווח הרחוק כשיגדל גם ינהג כך מול משפחתו, ככל התנהגות נרכשת אחרת. זה מחייב גם את ההורים לאכול בריא שהרי הם המודל לחיקוי.

  • השפעה על התפתחות הילד – ברמה התזונתית יש לארוחות המשפחתיות השפעה מכרעת על התפתחות הילד בעולם של שפע מזון שמולנו ושפע פיתויים וגירויים (בדמות מזון מהיר, פרסומות למשקאות ממותקים ומאכלים). כאשר אנו שולטים במה יוגש בשולחן אנו שולטים למעשה במזון הנאכל ובמשקאות שיוגשו. עלינו לוודא, לפיכך, שהארוחות המשפחתיות יהיו מזינות ויכילו את כל אבות המזון: פחמימות (רצוי מלאות: לחם שיפון מלא, אורז מלא, קינואה, קוסקוס וכו,), חלבון איכותי (בשר, עוף, דג, ביצה) או חלבון מהצומח (קטניות למיניהן, טופו), וירקות, גם ירקות עליים (חסה, רוקט) וגם ירקות שאינם עליים (עגבנייה, מלפפון, פלפל, קולורבי). דרך נהדרת לשלב ירקות בחורף היא על ידי בישול ירקות כתוספת כגון: אנטיפסטי, ברוקולי או כרובית מבושלים וכדומה או כמנה ראשונה – מרק ירקות.
  • התנסות במזונות חדשים– הארוחה המשפחתית היא גם הזדמנות מצוינת להתנסות במזונות חדשים שהילדים לא היו בוחרים מרצונם, ולאכול אותם, פשוט כי הם על השולחן וכי הם רואים את משפחתם אוכלת אותם. במקרה זה, על ההורה לברור ולדאוג שהחשיפה תהיה למזונות דחוסים בערכים תזונתיים ולא דחוסים בקלוריות רבות, אלו מזונות טריים ולא מעובדים.
  • אכילה מודעת – יתרון נוסף הוא, שארוחה משפחתית היא אכילה מודעת. בהתחשב בכך, שהאלטרנטיבה היום היא לרוב אכילה מול הטלוויזיה, שתהיה אכילה לא מבוקרת, יכולה להיות אמוציונלית (כשאנחנו מושפעים מתוכן הצפייה – אם חדשות גורמות לנו לחרדה, למשל), יתכן שנאכל אכילת יתר.
  • תחושת שותפות – במידה והילד מפגין התמרמרות או התנגדות למזון המוגש, ניתן לשתף אותו ולתת לו משימה כגון: פעם בשבוע לבחור תוספת שהוא אוהב, וכך לתת לו תחושת שותפות בארוחה ולצמצם את התנגדותו. דרך נוספת לרתום את הילדים לארוחה ולמנוע התנגדויות היא לתת להם משימה קבועה שקשורה לארוחה, דוגמת עריכת השולחן, או פינויו לאחר הארוחה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות