fbpx

להאיר את עומר – המשט המשולש להעלאת מודעות ההתמכרות בקרב בני נוער

על רקע הנתונים המדאיגים של עליית נתוני ההתמכרות בישראל בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר, יתקיים ביום שישי (21/6/24) משט "להאיר את עומר", בסימן עידוד הספורט כמקדם חוסן אישי ומניעת התמכרות
המשט להאיר את עומר צילום: ירון קליין

המשט "להאיר את עומר" נערך בשותפות המיזם "להאיר את עומר" עם המרכז הישראלי להתמכרויות ובריאות הנפש, האגודה לבריאות הציבור, מהות הרשות העירונית לביטחון וחוסן קהילתי באשדוד, רשות הספורט באשדוד, ובתאום מול עיריות תל-אביב יפו, ראשון לציון ואשדוד.

על רקע העלייה החדה מאז אירועי ה-7 באוקטובר ופרוץ המלחמה בשימוש מוגבר בחומרים ממכרים, מוזמן הקהל הרחב להשתתף באירוע ספורטיבי יוצא דופן, משט המוני שמתקיים בו זמנית ב-3 חופים מרכזיים בישראל, הפתוח לציבור שיתקיים ביום שישי, 21 ביוני 2024 בחופי אשדוד, ראשון לציון ותל אביב. כל זאת, במטרה להעלות את המודעות לתופעת ההתמכרות ההולכת ומעצימה בקרב בני נוער, ולהצגת אפשרויות של פעילות ספורטיבית כאלטרנטיבה בריאה.

האירוע מיועד הן לחותרים ושייטים המשתתפים במשט עצמו, והן לקהל הרחב שמוזמן להגיע לצפות ולתמוך במשט ולהשתתף בהפנינג ספורטיבי בחוף עצמו. לאורך החופים ימוקמו צוותים מקצועיים של פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, אשר יעניקו הסברים לקהל הרחב על מחלת ההתמכרות ויספקו כלים להורים למניעת מעורבות ילדיהם עם סמים ואלכוהול.

אילי וד"ר רון לב, איבדו את בנם עומר, למחלה ההתמכרות לפני כ-4 שנים. בעקבות מותו ממנת יתר הקימו השניים את המיזם "להאיר את עומר", במטרה להעלות מודעות בקרב בני נוער לסכנות שמחכות להם בעקבות שימוש בסמים ובאלכוהול. "כשאנחנו הבנו את חומרת הבעיה ועד כמה עומר היה משתמש בסמים, הוא כבר היה עמוק בתוך המחלה, מחלת ההתמכרות, והבנו שלא תפסנו את זה בזמן. עומר נסע לחו"ל וחזר, ניסה לעבוד, לעשות פסיכומטרי וללמוד וחווה כישלונות רבים ותסכול, ואנחנו היינו בשוק שזה קרה, כי עומר תמיד היה כל כך חכם ומוצלח. הכל התחיל בתיכון, שם עומר התנסה לראשונה באלכוהול וקנאביס, אבל חשבנו שזה ״כמו כולם״ ושזה יעבור לו. כשהבנו את חומרת העניין כבר היה מאוחר, ובסוף הלך לנו הילד", מספרת בכאב אילי לב, ״אם היינו יודעים עם עומר את מה שאנחנו יודעים היום, עומר אולי היה עדיין בחיים. לכן החלטנו להקים את המיזם כדי לספר על הסיפור שלנו, לעורר שיח ציבורי בנושא, ולהעלות את המודעות לסכנת ההתמכרות שאורבת לכולם".

על פי נתוני 'המרכז הישראלי להתמכרויות ובריאות הנפש', מאז אירועי ה-7 באוקטובר ניכרת עלייה חדה בשימוש בחומרים ממכרים. נכון לדצמבר 2023, 1 מתוך 4 ישראלים מדווח על שימוש בסיכון מוגבר בחומרים ממכרים. לאור העלייה המשמעותית בעיקר מאז פרוץ המלחמה, 'המרכז הישראלי להתמכרויות ובריאות הנפש' השיק תכנית לאומית להתמודדות עם התופעה ובה מספר מרכיבים מרכזיים חשובים בניהם הפחתת הסטיגמה, הסברה והגברת מודעות, הכשרת אנשי מקצוע ומטפלים ואימוץ מודל מניעה רמה הלאומית. בנוסף, הוקם לאחרונה מרכז לאומי להתמכרויות ובריאות הנפש בירושלים בשיתוף עם האוניברסיטה העברית המהווה אבן שואבת לחדשנות בתחום המחקר, ההכשרה והטיפול.

האגודה לבריאות הציבור מדווחת כי מאז ה-7 באוקטובר חלה עליה של 50% בכמות המטופלים בהתמכרויות לתרופות מרשם, אלכוהול וסמים. עו"ד יסמין נחום, מנכ"לית האגודה לבריאות הציבור: "מאז פרוץ המלחמה אנו רואים עלייה משמעותית של מאות אחוזים בפניות חדשות של מכורים שחלקם מוכרים לנו וחלקם חדשים, שפונים בבקשת סיוע בסניפים ובמרכזים השונים שלנו הפזורים ברחבי המדינה". בעקבות הפניות הרבות של משפחות ויחידים, הנמצאים במצוקה ובקשיים, בשל תלות בתרופות מרשם וחומרים, השיקה האגודה לבריאות הציבור כבר בתחילת המלחמה קו חם בנושא מניעה וטיפול בהתמכרויות, המעניק מענה מקצועי ונגיש לקהל, בשיתוף המיזם "להאיר את עומר" ובחסות משרד הבריאות. הקו החם מספק מידע לכלל השירותים והטיפולים הקיימים בארץ ומוגש כשרות לקהל הרחב. כמו כן פותחת האגודה בימים אלה בבית החולים תל השומר מרפאה גדולה לטיפול בתלות לתרופות מרשם. "אנו נמשיך לפעול ככל יכולותינו לסייע למיגור תופעת התלות בתרופות מרשם", מסכמת עו"ד יסמין נחום.

מי ששותפה למיזם השיט היא הרשות העירונית באשדוד לביטחון וחוסן "מהות", תאגיד עירוני הפועל למען פיתוח וחיזוק החוסן האישי, המשפחתי והקהילתי.  מטרות הרשות עירונית הם הנהגה והובלה של מיגור תופעות א-סוציאליות, מתן מענים להורים ילדים ונוער ואנשי מקצוע באשר הם, מניעה בנושא שימוש בחומרים פסיכואקטיביים תוך מיגור תופעות האלימות באמצעות שיתוף קהילתי כולל ופיתוח משאבים קהילתיים מעצימים. 'מהות' פועלת רבות לקידום אקלים עירוני התומך בחיים בריאים,  וטיפול בנפגעי סמים ואלכוהול.

עומר לב ז"ל מייצג מאות רבות של צעירים נורמטיביים שמתמכרים מידי שנה והורסים את חייהם ואת מרקם משפחתם. עומר אהב מאוד את הים והיה גולש ברמה גבוהה. קיום משט צבעוני והנגשתו לקהל כאלטרנטיבה בריאה למעורבות עם סמים ואלכוהול, היא דרך יצירתית שיזמו הוריו של עומר להעלות מודעות עבור הצעירים והוריהם לנושא.

לפרטים נוספים והרשמה למשט:

https://forms.gle/Mu9nYPnBXx7oJ2hk6

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות