fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

טובות השתיים: הכירו את האימהות הטריות שפונו מבתיהן והקימו עסק משותף

שתי חברות המתגוררות בישוב כליל שבצפון הארץ, ילדו יחד והפכו לאימהות טריות, הקימו עסק משותף וגם מצאו את עצמן מפונות מהבית יחד בעקבות המלחמה. תכירו את אלישבע וסיאה בעלות מותג LUNALU שפיתחו מנשא לתינוקות שהפך למוצר הכרחי לשעת חירום בכל בית עם תינוק
אלישבע (מימין) וסיאה עם המנשא המיוחד צילום: נעמי ורטה

אלישבע ורטה כהן וסיאה פרמינגר, המתגוררות בכליל, הן שתי חברות טובות, אימהות צעירות והבעלים של המותג LUNALU. שתיהן ילדו יחד את בנותיהן הבכורות במקביל והיה להן ברור כי כאימהות טריות, הן עומדות להשתמש במוצרים טבעיים וידידותיים לסביבה בלבד וכי הן רוצות להשקיע מאמצים רבים בייצור מינימום פסולת בעולם. היות ולא מצאו מענה הולם למוצרי תינוקות בארץ, החליטו השתיים לאתר מותגים רלוונטיים בעולם וללקט מהם מוצרים שיספקו את הצרכים שלהן. כך מצאו מענה מושלם בתחום חיתולי הבד, המנשאים והצעצועים.

כיום השתיים מנהלות עסק צעיר ומצליח בשם LUANLU המספק מענה לאבות ואימהות שבוחרים בסגנון הורות מודע ומבקשים לדייק את הבחירות שלהם, בכל הנוגע לחומרים המתקדמים והטבעיים ביותר בתחום האקולוגי והממוחזר, אבל גם לא רוצים להתפשר על אסתטיקה מוקפדת וסטייל.

כנשים צעירות, הן מתמודדות עם האתגר הידוע של איזון בין בית לעבודה. במקרה שלהן האיזון הוא בין הקמת משפחה ורצון להיות נוכחות ביומיום של ילדיהם מצד אחד, ומצד שני ניהול קריירה ופרנסה לצד הרצון לתרום משהו טוב לסביבה ולעולם. כחלק מתפיסת העולם שלהן והניסיון להתמודד עם האתגר הזה הן הקימו את LUANLU, עסק המקדם מוצרים עם אג׳נדה אקולוגית, מקיימת וכזו שמקדמת ערכים חברתיים משמעותיים.

הן מקפידות לקדם שיתופי פעולה עם נשים, תומכות בעסקים עצמאיים מקומיים של נשים יזמיות, בוחרות לייצר בעסקים המצויים בפריפריה תוך קידום יחסי דו-קיום ובונות קהילות נשים תומכות ואקטיביסטיות.

אלישבע ורטה-כהן, 35, מתגוררת בכליל, ישוב בגליל המערבי, אמא ל-2 בנות ובת נוספת בבטן. בעלת תואר בתקשורת ואמנות מהאוניברסיטה העברית ותעודת הוראה מאוניברסיטת תל אביב. לפני הלידה של בתה הבכורה עהיא בדה במוסד של נערות בסיכון, שם הדריכה והעבירה סדנאות של מלאכות יד ואמנות ברמה הטיפולית. סיאה פרמינגר, 35, מתגוררת גם היא בכליל, עם בן זוג + 2, למדה בבית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים פרפורמנס. לפני שהפכה לאמא, עסקה בפרפורמנס ובעיצוב חלל ורהיטים תחת עסק פרטי שלה ושל בן זוגה.

השתיים מכירות מגיל אפס, גדלו ביחד וחיו את חייהן זו לצד זו. העסק שלהם משקף את אורח החיים שלהן, המוצרים שהן מוכרות מלווים אותן ביום יום. כל המוצרים בחנות שלהן משקפים גישה של הורות שבוחרת להתעכב על דברים שהם משמעותיים כמו היחס לתינוק, הקרבה לילדים ויחסי הגומלין בין ההורה, לתינוק, לטבע ולסביבה.

הן פתחו את העסק ללא הון, עם השקעה מאוד מינימלית מהכיס שלהן. מרגע פתיחתו של העסק היה למוצרים ביקוש אך הן נאלצו לייבא ולייצר בכמויות קטנות בגלל שהיו תלויות בתזרים ולא היה להן הון לכמויות גדולות יותר. רוב המשאבים שלהן הופנו לעבודה שוטפת של שליחת הזמנות, קבלת הזמנות, ספירת מלאי וכדומה. לכן בשלב מסוים ולאחר ייעוץ הן החליטו לקחת הלוואה חברתית מפלטפורמת SparkIL, פלטפורמת ההלוואות החברתיות הראשונה בישראל, המעניקה הלוואות ללא ריבית לעסקים כמו שלהן ובבעלות משותפת של קבוצת עוגן והסוכנות היהודית. כעסק צעיר המעוניין להתפתח ובמטרה לעשות הזמנת מלאי גדולה, להתייעל, להשקיע יותר בשיווק, מכירות, אופטימיזציה של האתר – ההלוואה שלקחו אלישבע וסיאה הוכיחה את עצמה מן הרגע הראשון ועזרה להן לייצר צמיחה מתמדת.

השתיים גרות בגליל המערבי ביישוב שאמנם לא פונה (12 ק"מ מהגבול) אבל הוא חלק מאזור שהיה ועדיין מאד "חם", נוכחות של הצבא, אזעקות, יירוטים, נפילות של טילים. בתחילת המלחמה שתי המשפחות נאלצו לארוז את עצמן והתפנו למקומות שקטים ובטוחים יותר. כמו כל אזרחי מדינת ישראל, המחשבות, החרדות והפחדים לא הותירו להן מקום להתעסקות בעסק והוא חווה פגיעה. לאחר כחודש העסק התעורר לאט בחזרה, והן גם נוכחו לראות שישנו ביקוש גבוה למנשאים, במיוחד לאור מציאות המלחמה, שבה הורים נאלצים לחשוב על פתרונות בזמני חירום, תחת שגרה של אזעקות, התפנות למרחב מוגן, יציאה מהבית והמון אי ודאות – הורים חשו צורך עז לגונן על הילדים ולשמור אותם כמה שיותר קרוב אליהם באמצעות המנשא שפיתחו.

חודש לתוך המלחמה, העסק התאושש וחזר לעצמו לאחר הרבה מחשבות ותהיות לגבי העתיד שלו.

לרגל יום האישה הבינלאומי, פלטפורמת ההלוואה החברתית SparkIL, מדווחת על מאות עסקים בבעלות של נשים שפנו עם בקשה לקבלת סיוע כלכלי מפלטפורמת ההלוואות החברתיות הראשונה בישראל, מתוך 1000 בקשות להלוואות לעסקים זעירים וקטנים שהתקבלו במערכת SparkIL, עד היום עולה כי 41% מתוכם בבעלות של נשים ביניהן חד הוריות, נשות מילואימניקים, עולות חדשות, נשים שפונו מהצפון או הדרום, נשים מהמגזר הדתי שיצאו לעצמאות ועוד. מאז פרוץ המלחמה 7.10 יש עליה של 57% בבקשות מצד נשים לקבלת הלוואה חברתית.

נעמה אור, מנכ"לית SparkIL: ״המלחמה וההתרחשויות הקשות בישראל בחודשים האחרונים, דרשו מאתנו להתגייס לטובת הנשים העצמאיות ובעלות העסקים הקטנים בכל הכוח. הצוות של SparkIL מחויב לכלכלה הישראלית, גם לנשים שמאחורי העסקים, במיוחד לנשות המילואימניקים שביניהם, אימהות חד הוריות, עולות חדשות ולחיבור בין ישראל לעולם היהודי הגלובלי, בעת הזו. אחד הדברים המרגשים היום הוא לראות את הערבות ההדדית של החברה הישראלית במיטבה. החלום שלנו הוא להגיע לעשרות אלפי מלווים חברתיים שיהיו חלק מהתנועה הזאת ויסייעו לתמוך בעסקים שנפגעו במלחמה, גם אם יעניקו הלוואה של 50 שקלים – זה יעשה את כל ההבדל".

בעקבות המשבר הכלכלי שאליו נקלעו נשים רבות בעלות עסקים ועצמאיות בכל רחבי הארץ פתחו ב SparkIL, קרן חירום ייעודית של מעל 30 מיליון ש"ח לסיוע לעסקים קטנים ועמותות מכל רחבי הארץ, אשר נפגעו במלחמה. SparkIL הינה פלטפורמת ההלוואות החברתיות הראשונה בישראל, המעניקה הלוואות ללא ריבית ובבעלות משותפת של קבוצת עוגן והסוכנות היהודית. את ההלוואה עד 100,000 ש"ח, לתקופה של עד חמש שנים יוכלו לקבל בעלות עסקים קטנים או מלכ"רים עם מחזור פעילות של עד שני מיליון שקלים בשנה שנקלעו לקשיים כלכליים בעקבות המלחמה.

ברגע שהוחלט להעניק הלוואה לעסק שעומד בקריטריונים, ונבדקת יכולת ההחזר שלו, SparkIL מעלה קמפיין לפלטפורמה ייעודית ובו מתחיל מהלך של גיוס המונים, בצורת הלוואה ללא ריבית. גיוס ההמונים פתוח לכל מי שחפץ להלוות החל מ־50 שקלים, מבוסס על ערבות הדדית וחיבור בין המלווים החברתיים (ישראלים מכל רחבי הארץ) לבין בעלי העסקים.

למעוניינים להעניק הלוואה ולתמוך בעסק קטן בבעלות של נשים מוזמנים להצטרף כמלווים חברתיים דרך אתר: https://SparkIL.org/he/

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות