fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

איגוד ערים להגנת הסביבה בעקבות הריחות הרעים בקרית חיים

מקור הריחות הרעים, מהם סובלים תושבים בקרית חיים, הוא, ככל הנראה, מכלי תש"ן. בסיורים שערך איגוד ערים מפרץ חיפה אותרו פגמים בארבעה מכלים, שגרמו לפליטות אדי דלק וחומרים אורגניים לאוויר
"נחנקנו". הפגנה של תושבי קרית חיים ביום חמישי האחרון | צילום: רינה קיסלמן
"נחנקנו". הפגנה של תושבי קרית חיים ביום חמישי האחרון | צילום: רינה קיסלמן

צוותים של איגוד ערים מפרץ חיפה להגנת הסביבה ממשיכים לבדוק מה מקור מפגעי הריח הקשים, מהם סובלים תושבי קרית חיים. מהאיגוד נמסר, כי ממשיכות להתקבל אצלו תלונות, בעיקר על ריחות עזים של דלק מתושבים ברחובות דגניה והרחובות הסמוכים לו באזור האצטדיון.

נציגי האיגוד ערכו סיורים באזורים מהם התקבלו תלונות, במטרה לאפיין את הריחות ואת מקורם. בנוסף, לפני כשבועיים, ביצע האיגוד העתקה של תחנת ניטור איכות האוויר למיקום קרוב יותר לחוות המכלים של תש"ן (על גג המקלט ליד בית הספר דגניה), זאת כדי לקבל תמונה טובה יותר של מצב המזהמים באזור.

מהאיגוד נמסר, כי ביחד עם נציגים מהמשרד להגנת הסביבה, נערכו מספר רב של סיורי פיקוח בתוך חוות המכלים של תש"ן. בסיורים נבדקו כ-16 מכלים פעילים (מרבית המכלים בתש"ן אינם בשימוש) ואותרו פגמים בארבעה מכלים, שגרמו לפליטות אדי דלק וחומרים אורגניים לאוויר, בין היתר במכלים הממוקמים בסמיכות לרחוב דגניה. מכלים אלה יכולים להוות סיבה להגברת הריחות באופן משמעותי באזור.

דרישה לתש"ן: לתקן את הליקויים לאלתר

עוד נמסר מהאיגוד, כי בדיקת המכלים הפעילים הסתיימה לפני כמה ימים, ודוח סופי נמצא בהליכי הכנה במשרד להגנת הסביבה ביחד עם האיגוד. במקביל, המשרד להגנת הסביבה הוציא דרישה לתש"ן לתיקון הליקויים לאלתר והוא עוקב אחר התהליך וידאג לעדכן את הציבור בהתאם. בתקופה הקרובה יפעל האיגוד להשלמת הסיור ובדיקת מכלים נוספים, גם אלה שאינם פעילים.

היום, ראשון, הוציא איגוד ערים מפרץ חיפה להגנת הסביבה המלצה למשרד להגנת הסביבה להזמין חברה חיצונית בעלת מומחיות בתחום בדיקת תקינות מכלי אחסון נפט לצורך בדיקה מקיפה של כל המכלים בתש"ן בקרית חיים לקבלת דוח מצב תשתיות באופן מלא, המלצות ודרישות לתיקון הפגמים, לרבות לוח הזמנים, ודרישה לפיקוח על ביצוע התיקונים, בתיאום ובהובלת המשרד והאיגוד. תש"ן, לפי ההמלצה, תחויב בעלויות הבדיקה.

צפו והאזינו: אלי בן דיין, חבר מועצת העיר חיפה (ליכוד) בהפגנה ביום חמישי האחרון | צילום: רינה קיסלמן

באיגוד מציינים, כי גם תחנות הדלק באזור נבדקו באמצעות המצלמה התרמית, והן נמצאו תקינות, כך שמקור זה נשלל.

באיגוד מזמינים את הציבור להמשיך ולדווח על מפגעי הריחות, שכן המידע שמתקבל מסייע בידיו לנקוט בפעולות המינהליות הנדרשות הן לטיפול בגורם לריח ונטרולו והן בבחינת הליכים מנהליים נוספים בשיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה ועיריית חיפה האמונה על רשיון העסק לתש"ן.

"אנשים חיים בתוך תחנת דלק"

ביום חמישי האחרון מחאת התושבים הגיעה לשיאה כאשר עשרות רבות של אזרחים מודאגים התקבצו בחוף נאות בקריית חיים מלווים בשלטים ומגפונים וקראו לסגירה לאלתר של מפעלי תש"ן-בזן. האסון שהתרחש בביירות היה אחד מהמניעים להפגנה, כאשר הונפו שלטים הקוראים "ביירות זה כאן".

מימי פרץ, 55, פעילה סביבתית מנווה שאנן, ריגשה את כל המפגינים כאשר סיפרה על הקרובים שאיבדה בעקבות מחלת הסרטן ועל אחוזי התחלואה הגבוהים במפרץ חיפה. ל"הד הקריות" היא אמרה: "אני כבר מספר שנים פעילה בתחום. היה לי חשוב להגיע לכאן היום כדי להזדהות עם כל מי שסובל מהמצב הנורא הזה. יש כאן ריחות נוראיים, אנשים מתים מהזיהום הזה, בבנייני המגורים הסמוכים לתש"ן יש עשרות דיירים חולים בסרטן. אנשים חיים בתוך תחנת דלק".

נושא זיהום האוויר עולה לכותרות כבר שנים ארוכות אך לדעתה של פרץ, הפיצוץ בביירות שינה את פני התמונה. "הפיצוץ בביירות הוא נורת אזהרה לכולנו. גם בכנסת זימנו דיון דחוף בעניין הזה. יש לנו כאן חומרים לא פחות מסוכנים ואף יותר. למה אנחנו מחכים? לאסון הבא?".

בהכנת הכתבה השתתפו: ליאור מרקדו, רינה קיסלמן

חדשות נוספות

בקרו אותנו גם בפייסבוק: הד הקריות

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות