fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מה גרם למותו של סלומון טקה? שלב אחר שלב

מח"ש מפרסמת היום את ממצאי החקירה. השוטר שירה בטקה יואשם בגרימת מוות ברשלנות. העונש המרבי על עבירה זו הוא שלוש שנות מאסר. חשש מחידוש המהומות
מחאת העדה האתיופית ביוני האחרון | צילום: דוברות המשטרה

נציגי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) הודיעו היום, שלישי, לבני משפחתו של סלומון טקה ז"ל, כי השוטר שירה בבנם יואשם בגרימת מוות ברשלנות. העונש המרבי על עבירה זו הוא שלוש שנות מאסר.

פרקליטות המדינה פרסמה הודעה על פרטי האירוע, כפי שפורטו בכתב החשדות על סמך ניתוח הראיות של חוקרי מח"ש, בהם נטען כי בשעות הערב הגיע קצין המשטרה, שלא היה בתפקיד, לפארק ציבורי בקרית חיים, עם אשתו וילדיו, בני 5, 8 ותינוק בן כמה חודשים. בפארק שהו גם שלושה קטינים בגילאי 16-14, שנפגשו עם קטין אחר, כבן 13. בצאתם מהפארק סיפרה אשת החשוד לחשוד כי ראתה שהקטין בן ה-13 מוסר לנערים שטר כסף, שמעה אותם משוחחים עימו על תשלום נוסף, תוך איום לכאורה, והדבר עורר את חשדה. החשוד הורה לה להמתין עם ילדיהם ברחוב, בעוד הוא ניגש חזרה לפארק לבדוק את החשד לפיו הנערים מאיימים לכאורה על הקטין בן ה-13 ונוטלים את כספו.

השוטר ניגש אל הקטין בן ה-13 שעמד בסמוך לנערים, הזדהה כאיש משטרה ושאל אותו על שאירע. הקטין אישר שמסר לנערים חמישים שקלים. השוטר פנה לנערים, הזדהה בפניהם כאיש משטרה תוך שהוא מציג תעודה משטרתית, והורה לאחד הנערים לרוקן את תכולת כיסיו. בשלב זה הצטרף סלומון טקה ז"ל, בן 19 בעת האירוע, אל הנערים ושאל את השוטר לזהותו ולפשר מעשיו. השוטר הזדהה שוב כאיש משטרה גם בפני המנוח והציג את התעודה המשטרתית, אך בתגובה טען בפניו המנוח כי התעודה מזויפת.

בשלב זה, הנערים והמנוח החלו להקניט את החשוד ולקללו ובשלב מסוים, כאשר הבחינו כי הוא נושא אקדח, פנה המנוח לחשוד ואמר לו שלא מדובר באקדח אמיתי, תוך שהוא והנערים הולכים אחרי החשוד וממשיכים להקניטו ולקללו. קצין המשטרה החשוד, אשר חשש כי האירוע עלול להסלים, החליט לעזוב את הפארק והחל עושה את דרכו לרחוב הסמוך. שניים מהנערים והמנוח המשיכו ללכת בצמידות אחריו והמנוח אף השמיע כלפיו אמירות מאיימות. החשוד התקשר למוקד 100 של המשטרה, הזדהה כאיש משטרה וביקש להזמין ניידת למקום תוך שציין שהוא מאוים.

 

סלומון טקה ז"ל | צילום: אורון טובי

בשלב זה הבחין החשוד ברעייתו ושלושת ילדיו ממתינים בקרבת מקום, כ-25 מטרים משם. הוא החליט שלא להמשיך ולהתקרב אליהם, מחשש לשלומם, ונכנס לחנייה פתוחה של בית סמוך. בעודו בחניה, הרימו המנוח וחלק מהנערים אבנים. בתגובה, צעק החשוד לעבר הנערים והמנוח להשליך מידיהם את האבנים אך הם לא נענו לקריאותיו.

טקה ונער נוסף יידו אבנים לעבר החשוד, ושתי אבנים פגעו בשכם ימין שלו ובזרוע שמאל, וגרמו לו לחבלות. בתגובה, פסע החשוד מהחניה אל עבר מרכז הכביש, בעוד ששניים מהנערים והמנוח עומדים מולו, במרחק של 4-3 מטרים לערך. בשלב זה, שלף החשוד את האקדח, דרך אותו, כיוונו לעבר הנערים והמנוח, במטרה להרתיעם, צעק לעברם להתרחק לאחור ומיד לאחר מכן, כיוון את אקדחו אל האספלט, במרכז הכביש, סמוך לשמאלו של המנוח ומעט לפניו, וירה ירייה אחת בודדת.

אירועים אלה התרחשו בתוך שניות בודדות. כפי שעולה מחומר הראיות, לרבות מהבדיקה הבליסטית וחוות הדעת של המכון לרפואה משפטית, מדובר בירי של כדור בודד. הקליע פגע באספלט, ובעקבות הפגיעה באספלט התפצל הקליע וליבתו ניתזה היישר מהאספלט אל בית השחי של המנוח, חדרה אל גופו וגרמה למותו. המנוח החל לרוץ חזרה לכיוון הפארק, אך לאחר ריצה של מספר מטרים בודדים, התמוטט בעודו מדמם. אזרחים שחשו לזירה שניות לאחר הירי, לרבות שכנה שעיסוקה ברפואה דחופה, ביצעו החייאה במנוח. צוותי רפואה שחשו למקום המשיכו במאמצי ההחייאה והמנוח הובהל לבית החולים, אך למרבה הצער, כל המאמצים להצילו עלו בתוהו.

הפגנת בני העדה האתיופית בצומת קרית אתא | צילום: דורון גולן

חקירת המקרה הביאה את חוקרי מח"ש למסקנה כי קצין המשטרה החשוד גרם ברשלנות למותו של טקה. רשלנותו באה לידי ביטוי בעיקר בכך שביצע ירי לעבר האספלט, ולא הסתפק, לכל היותר, בירי אזהרה באוויר לצורך נטרול הסכנה שבפניה עמד, והכל בניגוד לפקודות המשטרה המחייבות בנושא ולנוהלי המשטרה בנוגע לירי, שאינם מתירים ירי לעבר הקרקע, בנסיבות ובאופן בהם פעל החשוד. לפיכך נשלח לחשוד כתב החשדות. כך נמסר בהודעת פרקליטות המדינה.

עו"ד יאיר נדשי, המייצג את השוטר היורה, אמר: "כמו רבים בציבור חש מרשי שאלמלא המחאה הציבורית האלימה ששטפה את הארץ לא היו בוחרים להעמידו לדין". הסנגור הדגיש, כי השוטר "פעל מתוך הגנה עצמית וללא כל כוונה גרם לתוצאה הטרגית. צירוף נסיבות נדיר ובלתי צפוי הסתיים בתוצאה הטרגית כאשר בנסיבות המקרה אף אדם סביר לא יכול היה לצפות את התוצאה. אנו סבורים כי אין מקום להעמיד לדין את מרשי ואנו נוכיח טענה זו בפני הגורמים הרלוונטיים".

הפגנת בני העדה האתיופית בצומת קרית אתא | צילום: דורון גולן

מותו של טקה הצית מחאת ענק בקרב יוצאי אתיופיה ברחבי הארץ ובעיקר בקריות, שגררה חסימות כבישים, שיבושי תנועה קשים ומקרי אלימות. במשטרה ובציבור מתחו ביקורת חריפה נגד החלטות צמרת הארגון, בדבר הכלת מחאתם של יוצאי אתיופיה והבלגה על הנזק הכבד שנגרם לרכוש תוך אובדן מיליונים רבים למשק הכלכלי. שעות לאחר שצירים רבים נחסמו ופרצו עימותים בין המפגינים לשוטרים, יצאה הודעה לפיה ממלא מקום המשטרה מוטי כהן, הנחה את השוטרים שלא לאפשר כל גילוי אלימות ולפעול בתקיפות נגד מפירי הסדר ופורעי חוק.

בהמשך להודעת מח"ש בדבר ההחלטה על הגשת כתב אישום נגד השוטר בגין גרימת מוות ברשלנות בכפוף לשימוע הודיעה משטרת ישראל: "עם קבלת ממצאי החקירה במשטרה ייבחנו כל החומרים כמקובל. מאז יום האירוע, שוהה השוטר בחופשה כפויה וזה מספר חודשים הוא מאוים ושמו אסור בפרסום. מחובתנו לזכור, כי לכל אזרח ולכל שוטר עומדת חזקת החפות, עד שיוכח אחרת בדין גם באירוע מצער וטרגי זה. כפי שהבהרנו: אין כל קשר בין מוצאו של המנוח לבין תוצאותיו הקשות של האירוע הטרגי והחריג שחייב בדיקה מעמיקה על ידי מח"ש, כפי שאמנם נעשה. נציין כי הקשר שמשטרת ישראל בונה ומטפחת בשנים האחרונות עם קהילת יוצאי אתיופיה במגוון צעדים ותהליכים המתבצעים בתוך הארגון ומחוצה לו הוא משמעותי, חשוב וחיוני ואנו נמשיך במאמצים לקדם תהליך מרכזי וחשוב של שיתוף פעולה ושיח משותף בין הקהילה לבין המשטרה".

החשש כעת במשטרה הוא כי גורמים בעדה האתיופית שלא יהיו שבעי רצון מהחלטת הפרקליטות, ינסו לחדש שוב את המהומות, שהיו בשיאן בקיץ האחרון.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות