fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

העליון קבע: מיזם הרכב השיתופי לא יבוטל

בית המשפט, שדן אתמול בערעור שהגישה עמותת שומרי הסף, קבע כי ההתקשרות של עיריית חיפה עם חברת קאר2גו תקוצר והעיר לעירייה כי יכלה לפעול באופן מיטבי יותר
רכב שיתופי של קאר2גו | צילום: דורון גולן

בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט לערעורים בעניינים מינהליים, דחה אתמול, שני, את הערעור – שהגישה עמותת "שומרי הסף – התנועה להגנת ערכי שלטון החוק" נגד עיריית חיפה וחברת הרכב השיתופי CAR2GO – על פסק הדין של בית המשפט המחוזי בחיפה. עמותת שומרי הסף, טענה בעתירות ובערעור, באמצעות עורכי הדין אורי שילה וליאור דץ, להטיית מכרז בכל הקשור להתקשרות של עיריית חיפה עם CAR2GO ולאי פרסום מכרז כחוק.

למרות דחיית הערעור, בית המשפט העליון קבע כי מיזם ההתקשרות של עיריית חיפה עם CAR2GO יקוצר לשלוש שנים במקום שש. משמעות הדבר היא שמכרז חדש ייצא בעוד שנה וחצי. בתמורה נאותה עמותת שומרי הסף למחוק את הערעור.

בית המשפט, בהרכב של שלושה שופטים – דפנה ברק-ארז, עופר גרוסקופף  וגורג' קרא – הסכים, כי אכן נפלו פגמים בפרסום  "אין מכרז" (פטור ממכרז),  בכל הקשור להתקשרות והפעלת מיזם הרכב החשמלי על ידי CAR2GO בחיפה וחייב את העירייה, CAR2GO והמשרד להגנת הסביבה להשיב לעמותה את ההוצאות שפסק לה בית משפט המחוזי. השופטים ציינו, כי הגם שעיריית חיפה יכלה לפעול באופן מיטבי יותר, אין בכך כדי להצדיק את ביטול המיזם.

עו"ד אורי שילה: "השאלה האם תושבי חיפה ניצחו או הרוויחו מההישג המשפטי  תיבחן  במבחן הזמן של ראש העיר החדשה. עם זאת, יש להצטער על כך שבית המשפט העליוןנתן בכך לכאורה גושפנקא לעירייה ל"מדריך לתפירת פטור ממכרז".

עו"ד ליאור דץ: "מדובר בהחלטה שיפוטית מאכזבת. השופטת פרופ' ברק-ארז, ראש הרכב הערעור, שנחשבה לסמן האקטיביזם  בבית משפט העליון ומי שבכתיבתה האקדמית קבעה כי יש חשיבות במשפט ציבורי לכתיבת פסק דין, פעלה אחרת בעניין מיזם CAR2GO בחיפה והעדיפה פשרה על פני כתיבת החלטה אמיצה. ככל הנראה האמירה של הפוליטיקאים נכונה גם לשופטים: 'דברים  שרואים מכאן לא רואים משם'".

עמדות חנייה יעודיות לרכבים החשמליים קאר2גו. צילום: דורון גולן
עמדות חנייה ייעודיות לרכבים החשמליים קאר2גו | צילום: דורון גולן

יצוין, כי עמותת שומרי הסף פנתה לאחרונה גם למשרד מבקר המדינה וטענה, כי עוד בטרם פרסום נמודעה מטעם עיריית חיפה בדבר הכוונה להתקשר עם CAR2GO  ב"פטור במכרז", למעשה העירייה כבר חתמה עם CAR2GO על הסכם מחייב. "שולחתי, עמותת שומרי הסף, טענה שהעובדות מצביעות על כך שלא הייתה לעירייה ולCAR2GO כוונה אמיתית לקיים את הפרסום וכי המודעה הייתה פרסום פיקטיבי שמאחוריו עומדת התנהלות לא תקינה בעליל וחוסר תום לב, שביסודה עומדת כוונה לתפור חוזה למידותיה של CAR2GO ללא מכרז", נכתב בפנייה למבקר.

עוד טענה העמותה בתלונתה, כי למרות שחלפו כשנה וחצי מאז פרסום המודעה ולמרות שבעקבות המודעה פנתה לעיריית חיפה מציעה בסדר גודל כלכלי לא מבוטל – חברת שלמה Sixt  – שהודיעה על רצונה להשתתף במכרז וכי יש בידיה הידע הארגוני והפיננסי לספק את השירות המבוקש – לא התקיים דיון בפניית שלמה Sixt  בוועדת המכרזים ולא פורסם מכרז כחוק.

גיל לייזר, מנכ"ל CAR2GO מקבוצת שגריר: "מיזם הרכב החשמלי שהושק לפני כשנה משרת כיום אלפי תושבים ונותן מענה מלא להתנייד באופן קל, נוח וזול. בימים אלה המיזם מתרחב וצפוי לשרת עוד אלפי תושבים במטרופולין חיפה והקריות. חברת CAR2GO פועלת למימוש החזון לשינוי פני התחבורה בישראל ולמאבק בבעלות על הרכב הפרטי. מיזמי התחבורה השיתופית בחיפה הם חלק מסל פתרונות נגישים ומיידיים לציבור הרחב שהביקוש אליהם רק הולך וגובר".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות