fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הועדה המקומית לתכנון ובניה קריות דחתה את תוכנית הקמת כביש בין עירוני לאורך נחל הגדורה

הכביש המתוכנן לאורך טיילת הגדורה
הכביש המתוכנן לאורך טיילת הגדורה

הועדה המקומית לתכנון ובניה קריות החליטה בישיבתה האחרונה לבטל את התוכנית של חברת יפה נוף לקמת תוואי כביש מהיר על ציר רחוב אצ"ל בקרית ביאליק, לאורך נחל הגדורה תוך הרס של שטחים פתוחים ושטחים חקלאיים.

ראש עיריית קרית ביאליק, אלי דוקורסקי, שייצג את העירייה בישיבה, טען כי כבר היום העיר נחצית לאורכה ולרוחבה בדרכים ארציות ופרבריות, לכן הוספת כביש מהיר נוסף בין עירוני בעל ארבעה נתיבים בתחומה יפגע באיכות החיים של התושבים ובאיכות הסביבה באזור, תגרום למפגעי רעש וזיהום אויר.

דוקורסקי אמר לוועדה כי הכביש המוצע על ידי חברת "יפה נוף" שאמור לעבור לאורך טיילת שמעון פרס (נחל הגדורה) שהינה ריאה ירוקה המהווה גם שביל הולכי רגל ורוכבי אופניים המשתרעת כבר היום לאורך ארבעה קילומטרים ומהווה מוקד ספורט ופנאי לאלפים מתושבי הקריות, תפגע קשות בתושבי העיר, תפחית דרמטית את מספר העושים בה שימוש ותפגע באיכות חייהם. בנוסף, הרשות והועדה תומכות בעיבוי פארק נחל הגדורה כאזור מקשר בין שכונותיה הוותיקות של העיר לבין שכונת קדמת ביאליק העתידה להיבנות, לכן אין ליצור חיץ שיצור ניכור עז בין השכונות.

בעבר החלופה להקמת כביש עוקף קריות (כביש 22) בתוואי של נחל הגדורה כבר נפסלה על ידי מוסדות התכנון וכתוצאה מכך הוזז הכביש למקומו הנוכחי. דוקורסקי טען כי: "התוכנית המוצעת מחזירה בדלת האחורית את עוקף הקריות ההיסטורי לתוך קרית ביאליק". עירית קרית ביאליק והוועדה המקומית לתכנון ובניה קריות התנגדו לחיבור "דרך התעלה" בקרית אתא עם קרית ביאליק מעל כביש  22 שבעתיד יפגע באופיו של הפארק המטרופוליני המשותף לקרית אתא, קרית ביאליק והמועצה האזורית זבולון ועלול לסכן את סלילתו של מחלף לגבעת הרקפות שישמש כביש כניסה ויציאה עתידי לשכונת קדמת ביאליק. עיריית קריית ביאליק והוועדה המקומית סבורות כי צירי הרוחב החוצים כיום את קריית ביאליק (רחוב העמקים וכביש 79) והם בלבד צריכים להיות צירי תחבורה ציבורית המקשרים בין הקריות ואף תמכו בשדרוגם והרחבתם והתאמתם לסלילת מסלול המטרונית" בתום הישיבה הוצע כי בהתחשב בעובדה שהתוכנית שהציעה חברת "יפה נוף" אינה מתאימה לכיווני התפתחות העיר, יש לחזור ולתכנן אותה  מחדש בשיתוף העירייה.

מי שהעלה את הנושא לסדר היום והוביל את המאבק הציבורי נגד הכביש המהיר, שלמה אברמוביץ, מסר: "רכבת ההרים שאפיינה את תכנון פרויקט "רחוב האצ"ל" ואת המאבק הציבורי שהתפתח במהירות הבזק, מוכיחים שהחלטות ממשלה, משרדי ממשלה, פקידות, ועדות מחוזיות וכדומה, אינן גזירות משמים ואינן לוחות הברית. אפשר להתארגן, אפשר למחות, אפשר להתנגד ואפשר להגיע לתוצאות. במקרה של רחוב האצ"ל קידמה הוועדה המחוזית תכנית אסון הזויה ובעיקר מיותרת, שהייתה עלולה לפגוע אנושות באיכות החיים בקריות בכלל ובקרית ביאליק בפרט, להרוס תרתי משמע, את טיילת ביאליק היפהפייה ולהסתיר את הזריחות ואת הנוף הנשקף ממזרח. במאבק זה נוצרה זהות כוונות ואינטרסים בין החשש הטבעי של התושבים מהתוכנית, לבין המדיניות הברורה והנחושה של ראש המועצה אזורית זבולון, עמוס נצר וההתנגדות הנחרצת והחד משמעית של ראש עיריית קרית ביאליק, אלי דוקורסקי. מרתק לראות, כיצד ההתנגדות הזו משפיעה על המציאות, למרות שעוד לא יבשה הדיון מעל מסמכי הוועדה המחוזית לתכנון, שקבעה, כי התכנית בשלה לביצוע וכי היא תצא לדרך למרות ההתנגדויות שהוגשו, ובלשון הוועדה: "התכנית עמדה בתנאי הסף…" והנה בא הסוף לתכנית שלא הייתה צריכה לבוא אל העולם מלכתחילה. כבוד והערכה לראשי הרשויות זבולון וביאליק. כבוד ענק למתנגדים ולפעילים נגד הכביש. אבל חשוב מכל. את מה שנעשה כאן אפשר וחובה ליישם גם במאבקים הנוספים שניצבים לפנינו, נגד ההרס הבלתי הפיך שלך מעט שאריות איכות החיים בקריות: נגד הרס החופים שמתרחש לנגד עינינו, יום יום שעה שעה. נגד תכנית הזוועה לחסל את השטחים הפתוחים האחרונים בקריות ואת כפר ביאליק ולמלא את המרווח הירוק, הנושם והמניב שבין גוש הקריות לבין קרית אתא, לכתם עצוב ומחריד של בטון ואספלט, נגד הכוונה להפוך את השדות שבין דשנים לבין קריית שטנד, לקריית מכולות ואכסון".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות