fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בחירתה של סופי

"אני אעשה הכל כדי שילדים אחרים לא יעברו את מה שאני עברתי" * סופי ספקטור, מגשרת ועורכת דין לדיני אישות ומשפחה, משתפת במקצת מהסיפורים שהונחו על שולחנה
"יש הרבה מצבים מתסכלים". עו"ד סופי ספקטור | צילום: דורון גולן
"יש הרבה מצבים מתסכלים". עו"ד סופי ספקטור | צילום: דורון גולן

גבר שניהל חיים כפולים, אישה שמנעה מאבי בנה לראות ילדם המשותף. זהו הם קמצוץ הסיפורים שמגיעים לשולחנם של עורכי הדין לדיני משפחה. הסטטיסטיקה מדברת על כך שזוג אחד מתוך שלושה בישראל עתיד להתגרש, וכתוצאה מכך גם תופעת הניכור ההורי מרימה את ראשה והורסת חייהם של משפחות רבות.  נפגשנו עם סופי ספקטור, עו"ד ומגשרת לדיני משפחה, ושמענו על הסיפורים המדהימים בהם היא נתקלה, כשדבר אחד בטוח, בתיקים האלו אין מנצחים ומפסידים.
סופי ספקטור, קרייתית לשעבר וכיום מתגוררת בחיפה, היא אמא לשתי בנות בגילאי 14 ו-18 ועורכת דין ומגשרת העוסקת בדיני אישות ומשפחה. על השאלה כיצד הגיעה למקצוע בכלל ולתחומי התמחותה בפרט, היא משיבה: "הוריי עברו תהליך גירושים מאוד קשה. כל מה שכתוב בספרים השחורים, אמא שלי ואני עברנו. ייאמר לזכותה של אמא שלי שהיא דאגה שאשמור על קשר עם אבא שלי ועם המשפחה שלו. היו לה כל הסיבות שבעולם לנתק אותי, אבל היא לא עשתה את זה. אחד הדברים שידעתי בתור ילדה הוא שלא משנה מה אהיה כשאהיה גדולה, אני אעשה הכל על מנת שילדים אחרים לא יעברו את מה שאני עברתי. זה משהו שאיתו אני גדלה כל החיים.
"לצערי, לימים גם אני התגרשתי, אבל אלו החיים. המוטו שלי הוא לעשות הכל על מנת להקל על התהליך הזה. לא תמיד צריך לצאת מורווח, לפעמים צריך לדעת לעצור, לתכנן את הווייז מחדש ולהבין שלא חייבים להרוויח את הכל. רק ככה מקבלים בחזרה את החיים והנפש, ואפשר לפתוח דף חדש. אין כאן מנצחים. השאיפה היא להבין שיש מצב נתון, וממנו צריך לצמוח. הזכייה היא אם ידענו לצאת לדרך חדשה ובריאה ולהתגבר על המכשולים בלי להפוך את הקייס המשפטי לסיפור חיים מתמשך".

"אין כאן מנצחים ומפסידים. יש מצב נתון". עו"ד סופי ספקטור | צילום: דורון גולן
"אין כאן מנצחים ומפסידים. יש מצב נתון". עו"ד סופי ספקטור | צילום: דורון גולן

ניכור הורי
על התופעה הקשה של הניכור ההורי, שמפרידה את הילד מאחד ההורים, בעקבות הסתה, לרוב תוך כדי מאבקי הגירושים, אומרת עו"ד ספקטור: "ככל שהעמקתי בנושא, גיליתי שתיקים רבים שחשבנו שהם מרדנות קשר, התבררו כניכור הורי. הבנתי שמקרים מסוימים שניהלתי בדרך מסוימת הם מוטעים, ואנשים רבים לא מבינים מה זה ניכור הורי ומה ההבדל בין ניתוק וסרבנות קשר. יש לי לקוחה שעברה ניכור מאוד קשה, ודרכה הצלחתי להגיע לעמותה שנאבקת בניכור הורי. נפגשתי עם מומחים, קראתי מאמרים שרובם באנגלית, פסקי דין, והבנתי שיש לעיתים חוסר התאמה, שלא מסתכלים נכון על הנושא הזה.

"אין כאן מנצחים. השאיפה היא להבין שיש מצב נתון, וממנו צריך לצמוח. הזכייה היא אם ידענו לצאת לדרך חדשה ובריאה ולהתגבר על המכשולים בלי להפוך את הקייס המשפטי לסיפור חיים מתמשך"

"היום אני נלחמת בתופעה הזאת, גם ברשויות הרווחה שלעיתים קשה מאוד לשכנע אותם שמדובר בתיקי ניכור. הבנתי שמשהו פה פסול ועברתי בשנתיים וחצי האחרונות תהליך, ביחד עם הלקוחות שלי, של העברת המסר לבתי המשפט. אנחנו עדיין בתוך התהליך, שגם עובר שינוי חקיקתי בכנסת, אבל היום אני יכולה להגיד בהתרגשות, שבחג החנוכה האחרון זכינו לשלושה חידושי קשר. אין התרגשות גדולה מזו. היום מתעוררים תיקים של יותר מ-20 ו-30 שנה של ניתוק קשר. אי אפשר לנתק ילדים מההורים שלהם, זה לא הגיוני. הרמנו כנסים והשתלמויות והשמענו את קולם של הילדים. קורים דברים טובים כשמעלים את הנושא למודעות. לא לכל הסיפורים יש סוף טוב, אבל עם הטיפול הנכון, הקשר יכול להשתנות".
הוא, היא והילד
עו"ד ספקטור שיתפה אותנו בסיפורים נוספים שהגיעו לפתחה ושיישארו חקוקים בליבה.
"בחור, תושב הקריות, עשה עבודה מועדפת אחרי הצבא והגיע לצפון בסופי השבוע. באחד מביקוריו, ניפגש עם בחורה שהכיר באחד הפאבים באזור. לימים התברר לו שהיא נכנסה להריון ושהוא אבי התינוק. האישה דרשה ממנו חתונה, אך הוא סירב. הבחור לא רצה להכיר בילד שלו, וכעבור חודשיים, לאחר שיחה איתי, הוא החליט ללכת ולראות את הילד. הוא חזר למשרדי והודיע, 'התאהבתי, הוא כל כך דומה לי'.
"הוא התאהב בילד עד עמקי נשמתו, אבל אמו של התינוק לא הסכימה שיפגוש את הילד, אלא אם כן הם יתחתנו. היא לא בחלה באמצעים וניסתה לעשות הכל על מנת להינשא לו. הוא החליט להילחם על הילד שלו. עברתי עם הבחור הזה לא מעט. הילד עבר לחזקתו לאחר בדיקה של מסוגלות הורית. הוא מטפל בו ודואג לו, הוא עובד, לומד ומגדל את הילד. הוא שולח לי תמונות שלהם עד היום, והסיפור הזה מאוד מרגש אותי".
חיים כפולים
סיפור נוסף מתאר איך בית המשפט נחשף לתרמית מזעזעת, והחליט לעשות משהו לא רגיל. ספקטור: "הגיעה אליי להתייעצות אישה, שעובדת בעבודות מזדמנות, ביניהן ניקיון בתים. בעלה לא נמצא הרבה בבית. הוא התחיל להתנתק ממנה והיא רצתה לדעת מה הן הזכויות שלה. היא סיפרה שבעלה לא עובד בעקבות פציעה, שחשבון הבנק שלהם כל הזמן נמצא במינוס ושבעלה מרבה לנסוע לטיפולים בחו"ל. היא בקושי מסיימת את החודש וקשה לה להתנהל ולהתקיים. על פניו נשמע סיפור שכיח יחסית.

גירושים צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

"כשהתחלנו לבדוק את הנתונים היא גילתה כל מיני מסמכים שלא הכירה, ביניהם תדפיסי חשבון. גילינו שבעלה חי חיים כפולים מעבר לים עם נכסים ואישה אחרת. הוא חי בשני עולמות מקבילים. בארץ הוא לא מסוגל לעבוד בעקבות פציעה בתאונת דרכים, מקבל קצבה וביטוח לאומי, ובחו"ל הוא איש עסקים".
בפסק הדין נכתב: "לא ברור כיצד מצבה הכלכלי של התובעת בכי רע ומצבו של הנתבע עדיף לאין שיעור, כאשר הוצאותיו בגין נסיעות לחו"ל אינן מבוטלות'… רק לאחרונה התבררה לה האמת המרה, לפיה, הנתבע מנהל חיים כפולים, ונראה כי יש לו בחו"ל גם בית, גם רכוש, וגם בת זוג נוספת. עת נסיעותיו מבלה עם אישה אחרת באינספור מפגשים ומסיבות, ואף מציג את האישה האחרת בפני משפחתו וחבריו'".

"היום מתעוררים תיקים של יותר מ-20 ו-30 שנה של ניתוק קשר. אי אפשר לנתק ילדים מההורים שלהם, זה לא הגיוני. קורים דברים טובים כשמעלים את הנושא למודעות. לא לכל הסיפורים יש סוף טוב"

עו"ד ספקטור: "גם בארץ התגלתה דירה נוספת על שמו של הבעל, לגביה הוא טען שקיבל אותה במתנה מהוריו. הוא לא הצליח לשכנע את בית המשפט שלאישה לא מגיעות זכויות מאותו הנכס, ולמרות שהאישה לא ידעה על הדירה ולא הייתה שותפה לרכישתה, בית המשפט קבע כי שתי הדירות הן בבעלות משותפת של התובעת והנתבע, כמו גם מחצית מהכספים שקיבל מחברת הביטוח בשל פציעתו. בסופו של יום, האישה זכאית לסכום כסף גבוה מאוד ולדירה. זו תחושה חזקה שהצדק נעשה. מעבודות ניקיון, האשה הגיעה למצב שיש לה בית נקי ממשכנתה ועוד 2 מיליון בחשבון הבנק".
היקום מקשיב
עו"ד ספקטור מלווה משפחות רבות בנקודות הקיצון שלהן, בצמתים מרכזיים בהם הכל יכול להתפרק. היא לא מהססת לומר, שזוגות רבים היו מעדיפים לוותר על היתרון הרכושי, רק כדי להחזיר את הגלגל לאחור. "אני מרגישה שאני עושה משהו טוב, אני מאוד נהנית מהעבודה הזאת. יש הרבה מצבים מתסכלים, אבל אני מרגישה סיפוק ענק כשזוגות יוצאים לדרך חדשה עם הסכם טוב שתפור להם או נעשים חידושי קשר בין הורים, סבים, ילדים ונכדים. אני אדם שמגשים חלומות. לעצמי, לבנות שלי ולאחרים. אני תמיד אומרת שחלומות נועדו להגשים אותם, תעשו פעולות וזה יקרה, היקום מקשיב לכם".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות