fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

העתיד שלכם כבר כאן

משערי מכללת עתיד במעלות יוצאים מדי שנה מאות בוגרים שמשתלבים בעבודה במפעלים מובילים. שמוליק אנקרי, מנכ"ל המכללה, מגשים מדי יום את חזונו לשילוב הון אנושי איכותי בתעשייה בגליל. "האני מאמין שלי הוא שכל אחד יכול. אנחנו נמצאים פה כדי לתת לכל אדם את האפשרות למנף את עצמו להצלחה" * ריאיון
מכללת עתיד מעלות | צילום: באדיבות המכללה

כששמוליק אנקרי הגיע בשנת 2003 לנהל את מכללת עתיד במעלות היא הייתה בית ספר קטן להנדסאים עם 43 סטודנטים בשתי מגמות: חשמל ותעשייה לניהול. שבע שנים לאחר מכן המכללה כבר מנתה 420 סטודנטים, ובשנת הלימודים האקדמית הקרובה, שתיפתח בעוד פחות משבועיים, ב-23 באוקטובר, היא תמנה 870 סטודנטים ב-10 מגמות.

מנכ"ל מכללת עתיד מעלות, שמוליק אנקרי | צילום: באדיבות המכללה

"עד שנת 2010 גדלנו לאט ובהדרגה ושמרנו על יציבות כמדיניות", מספר אנקרי, "כדי שבית ספר להנדסאים יהיה משפחתי וייתן שירות אישי הוא, מצד אחד, לא יכול להיות גדול מאוד, ומצד שני הוא גם לא יכול להיות קטן, כי הוא צריך לאגם את כל המשאבים. לכן, עד לפני שלוש שנים הקפדנו שהוא לא יתרחב יתר על המידה. לפני כשלוש שנים נכנסה לתוקף הרפורמה במערך ההשכלה הטכנולוגית בישראל (מה"ט), שמטרתה לשפר את המערך ולהתאימו לצורכי המשק, בין היתר, על ידי הגדלת מספר הסטודנטים, ואכן עמדנו במשימה ובשנת הלימודים הקרובה נחצה את רף 800 הסטודנטים".

אנקרי (60), תושב שלומי, הוא איש חינוך בכל רמ"ח איבריו. למכללת עתיד במעלות הגיע לאחר ששימש בתפקידי חינוך מגוונים במשך שנים רבות. בצבא היה מדריך נוער בגדנ"ע, אחר כך עבד ברשת אמי"ת, משם המשיך למכללת ארז שלומי, שם במשך 14 שנה כיהן בתפקיד סגן המנהלת, לאחר מכן מילא תפקידי מטה ברשת עתיד, ניהל את המכללה שלה בנוף הגליל, ולפני כ-20 שנה, כאמור, קיבל לידיו את הניהול של מכללת עתיד במעלות, תפקיד בו הוא משמש עד היום.

במכללת עתיד במעלות מוצעים מגוון תחומי לימוד במסגרת בית הספר להנדסאים (תעשייה וניהול, הנדסה אזרחית, הנדסת תוכנה, הנדסת רכב, הנדסת מכונות, אדריכלות ועיצוב פנים, מכשור רפואי, תכנון מבנים) וכן מגוון קורסים במסגרת הכשרה מקצועית במימון המדינה ולימודי תעודה והסמכה בפיקוח משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים (אופנועים, שרברבות, בקרים מתוכנתים, מיזוג אוויר, הנהלת חשבונות, חשבי שכר, C.N.C, מטפלות, מיגון ואבטחה, חשמל).

מכללת עתיד מעלות | צילום: באדיבות המכללה

"מכללת עתיד במעלות היא כמו סופרמרקט שיש בו מבחר עצום של מוצרים להציע", אומר אנקרי, "המטרה שלנו היא להנגיש את הלימודים ואת ההכשרה לתושבי הצפון בכלל. הסטודנטים שלנו מגיעים מהגליל המערבי וגם מחיפה ומהקריות ועד רמת הגולן. מעבר לבית הספר להנדסאים, כ-600 סטודנטים בשנה לומדים אצלנו לימודי תעודה והכשרה מקצועית".

מה הם תנאי הקבלה?

"תעודת בגרות, ומי שאין לו תעודת בגרות, יכול להירשם למכינת קדם הנדסאים ולעשות את ההשלמה הדרושה. תנאי הקבלה של סטודנטים מעל גיל 35 הם 12 שנות לימוד ומבחני קבלה".

הסטודנטים במכללת עתיד במעלות מגיעים מכל הרבדים והגוונים של האוכלוסייה בטווח גילאים רחב – צעירים מגיל 18 ומעלה, חיילים משוחררים, פנסיונרים מהצבא, עובדים ברשויות ובמוסדות ציבור, שחל עליהם חוק המכרזים ורוצים להתקדם לדירוג של טכנאים והנדסאים, עובדים שרוצים לעשות הסבת מקצוע ועוד.

הקורסים במכללת עתיד במעלות נבנים על פי צורכי השוק, תוך קיום קשר הדוק וערוץ השמה ישיר עם התעשייה. אנקרי: "מעבר להיותה מכללה שמכשירה עובדים, מכללת עתיד במעלות הפכה להיות 'שירות התעסוקה' של האזור. מפעלי תעשייה גדולים שזקוקים לעובדים יודעים לפנות אלינו", אומר אנקרי ושולף נתון מדהים: "מתוך מאות הסטודנטים שלנו, לא ידוע לי על סטודנט אחד שרוצה לעבוד ואין לו מקום עבודה, וגם אם יש כזה, הוא יכול לפנות אליי, ובתוך יומיים אסדר לו כמה אופציות של מקום עבודה".

וכשאנקרי אומר שכל סטודנט יכול לפנות אליו, הוא גם מתכוון לזה. "לסטודנטים יש ערוץ ישיר אליי, יש להם את מספר הטלפון הנייד שלי. אם הם נתקלים באיזושהי בעיה, אני מחייב אותם להתקשר אליי, כי אם הם יספרו לי עליה בסוף הקורס, אני יכול רק להגיד להם שהם צודקים, אבל לתקן אני כבר לא אוכל".

מכללת עתיד מעלות | צילום: באדיבות המכללה

השילוב של לימודים ועבודה, על פי חזונו של אנקרי, הוא השילוב המנצח, לכן עד לפני ארבע שנים, כדי לאפשר לסטודנטים לעבוד בשעות היום, הלימודים במכללה התקיימו בשעות הערב. אנקרי: "בהמשך פתחנו גם לימודי בוקר המיועדים לצעירים, שיכולים להרשות לעצמם ללמוד בבוקר ולא לעבוד כלל או לעסוק בעבודות של סטודנטים בערב. שינוי הכיוון הזה איפשר לנו להכניס מקצועות לימוד חדשים כמו אדריכלות ועיצוב פנים ומכשור רפואי".

מכללת עתיד במעלות משתרעת על שטח של 3,200 מ"ר, ובשנת הלימודים שבפתח תתווסף לה עוד קומה של כ-350 מ"ר ושש כיתות לימוד. תשתיות הלימוד במכללה הן מהמתקדמות ביותר על פי התקנים של מה"ט. כך למשל יש במכללה מעבדה לרכב, מעבדה ל-C.N.C, תוכנות מתקדמות להנדסת תוכנה ולאדריכלות, מעבדת מחשבים משוכללת ועוד.

הצוות האקדמי במכללה מורכב ממרצים מובילים כל אחד בתחומו, אבל בכל הכבוד לאקדמיה ולחשיבותה, אנקרי דוגל בשילובם בהוראה של אנשי השטח, והוא מסביר: "צוותי ההוראה נחלקים לשניים – הצוות האקדמי והצוות של אנשי השטח. חשוב לי שסטודנטים ילמדו מאנשי השטח, אנשי העבודה האמיתיים, גם מאלה שאין להם תעודות הוראה. כי אין כמו התנסות בדבר האמיתי כדי לרכוש מקצוע. סימולציות זה לא מספיק. הסטודנטים צריכים ללמוד ולהתנסות על 'הציוד החי'. אני כל הזמן מקפיד לומר להם: 'את הטעויות תעשו כאן, אצלי, וכשתגיעו לתעשייה, תעבדו כמו שצריך. השילוב של אנשי השטח עם אנשי האקדמיה זה, על פי האני מאמין שלי, הוא השילוב המנצח. יש לי שתי מטרות – האחת להוציא מהמכללה אנשי מקצוע, והשנייה – להוציא אנשים עם תעודות, כי זה מה שהתעשייה זקוקה לו: אנשי שטח מעולים עם דיפלומה".

מכללת עתיד מעלות | צילום: באדיבות המכללה

על השאלה מה עשתה הקורונה ללימודים במכללה, משיב אנקרי, כי בכל מה שקשור ללימודים והכשרה היא עשתה רק טוב: "הקורונה שינתה את תפיסת החשיבה החינוכית. הבנו שלא הכל זה כיתה, לוח וגיר. עד הקורונה הכל היה מאוד מקובע, ואז באה הקורונה וגרמה לאנשי החינוך וההכשרה המקצועית להחליף דיסקט ולהיות יצירתיים. אז נכון שמי שלא מוכשר טכנולוגית נפלט מהמערכת, אבל המוכשרים נשארו".

לסיום, מה נאחל לך ולמכללת עתיד במעלות לשנת הלימודים תשפ"ג?

"שנמשיך בקצב שלנו, שנחזק את הקיים, נשכלל ונייעל, ושנמשיך להעניק לכל אדם את היכולת  להשתלב במסלול לימודים שמתאים לו במקצוע שהוא בוחר ולמנף את עצמו להצלחה".

 

מכללת עתיד מעלות >> לחצו כאן <<

טלפון: 04-997-3033

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות