fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

פרסום ראשון : מחאת יתומי צה"ל, האבות נפלו הילדים הופקרו

מנכ"ל בצלמו , שי גליק עם ליאור ביטון , מחאה מהמוצדקות ביותר . צילום: שי גליק
צילום: שי גליק
מול הכנסת הוקם מאהל מחאת יתומי צה"ל הדורשים לתקן את החוק המפקיע את זכויותיהם בגיל 21: "היתמות לא נגמרת"
 מול הכנסת הוקם אוהל מאבק של יתומי צה"ל מי שעומד בראש המאבק הינו ליאור ביטון תושב עפולה שעובד בבית החולים העמק בעפולה .אביו של ליאור, מוטי   נהרג באסון צור בלבנון בשנת 1982 אביו היה  לוחם ואיש קבע במג"ב . האסון אירע כאשר  בניין הממשל הצבאי הישראלי בצור שבלבנון קרס  ונהרגו בו 91 אנשים, מתוכם 34 שוטרי משמר הגבול, 33 חיילי צה"ל, 9 אנשי שב"כ ו-15 עצירים לבנוניים
ועדת החקירה שצה"ל מינה לבדיקת האירוע, בראשות אלוף (מיל') מאיר זורע, קבעה שככל הנראה האסון נגרם עקב דליפת גז שגרמה להתפוצצות הבניין ולקריסתו, ולא כתוצאה מפעילות עוינת. הדו"ח הועבר לחקירת מצ"ח כדי למצוא את האשם בתאונה.
ועדת החקירה התבססה על ממצאים בשטח שתאמו אפקט של "פיצוץ נפחי" (פיצוץ ענן גז בעל מוקד רחב מאוד) עם זאת, בפיגועים נגד בסיסי הכוח הרב לאומי בביירות מספר חודשים לאחר מכן כללו מטעני הנפץ מספר טונות של גז בוטאן על מנת לייצר "פצצה תרמו-בארית" היוצרת "פיצוץ נפחי". בהנחה שתא הטרור של משמרות המהפכה בפיקודו של עימאד מורנייה, שקיבל עליו את האחריות לפיצוץ בצור, הוא שבנה את המטענים בשני המקומות – ברור כיצד ראו החוקרים בזירה אפקטים של "פיצוץ נפחי" המאפיין דליפות גז.
יחד עם זאת לאורך השנים תמד נטען שמדובר היה בפיגוע של מחבל מתאבד. ואף צויין שהייתה באותו יום לוייה גדולה למתאבד .בנובמבר 2022 הודיעו צה"ל השב"כ והמשטרה על הקמת צוות שיבחון מחדש האם לפתוח בבדיקה רשמית מחודשת באשר לנסיבות האירוע. מי שגם פה עמד ודחף את הדבר זה ליאור ביטון שאמר לנו
חשוב לי שכל העולם ידע שאבא שלי ועוד 75 (חללי צה"ל)  איש לא נהרגו בתאונת עבודה אלא בפיגוע ליאור היה אז בן 6 תלמיד כיתה א. עד היום ליאור זוכר את הרגע הזה שבו הודיעו לו שאביו האהוב לא יחזור.לפני שמונה שנים נחשף ליאור לעוול בו אין הכרה ממשלתית ביתומי צה"ל.בעוד ישנה הכרה ממשלתית באלמנות צה"ל, הורים שכולים ולאחרונה אף נוספו אחים שכולים ובני זוג ידועים בציבור, דווקא הילדים אין לה שום הכרה.עד גיל 21 ההורים מקבלים מענק על כל ילד אולם לאחר מכן אין שום הכרה צבאית או ממשלתית ביתומי צה"ל.ליאור החל את המאבק לפני 8 שנים , כאשר הוא מספר לנו שברגע שהוא נחשף לעוול הזה הוא הבין שהדבר חייב להשתנות. כאמור בסוף השבוע שעבר הודיע ליאור למנהליו בבית החולים העמק שהוא לוקח שבוע חופש ועלה לכנסת למאבק ציבורי.הוא הקים מול הכנסת אוהל מחאה בו ביקרו למעלה ממאה יתומי צה"ל וכן אלמנות צה"ל.לאוהל הגיעו בכירים רבים ביניהם שר הביטחון יואב גלנט, שר הביטחון ורא"ל לשעבר בני גנץ, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, חבר וועדת חוץ וביטחון ח"כ ניסים ואטורי ועוד חברי כנסת מכל הסיעות והמפלגות.  ליאור אמר לכל המבקרים דבר אחר פשוט. המדינה שלחה את אבא בפקודה אם זה לעבודה או למלחמה והמדינה צריכה לקחת אחריות , מה שאנחנו דורשים זה מגיע לנו בזכות ולא בחסד .  כיום יש קרוב ל 13,000  חתומי צה"ל מעל גיל 21 שעליהם נסוב המאבק.  לדבריו של ליאור המנהלים הישירים שלו בעבודה הקולגות וכן תושבי השכונה מביעים בו תמיכה מלאה ונותנים לו גב.כך גם אשתו וילדיו שאף באו לבקרו היום.  כאמור ליאור היה כל השבוע בכנסת ואף נשאר לישון בירושלים. היום הוא חוזר לעפולה ומקפל את האוהל. לנו הוא מספר שהוא כמובן ימשיך במאבק ובשלב הבא כל יום שני ורביעי יבואו יתומי צה"ל להפגין מול הכנסת עד שתהיה הכרה ממשלתית בהם.מי שעוזר ומלווה אותם במאבק הינו מנכ"ל בצלמו שי גליק אשר פועל לקיים דיון בעניין בוועדת חוץ  וביטחון.
 שי גליק מסר לנו , קבוע כאשר אני הולך לכנסת אני רואה בחוץ אנשים מפגינים אני תמיד ניגש דבר ראשון להקשיב ואחרי זה לראות האם אני כארגון זכויות אדם יכול לסייע. מרגע שפגשתי את ליאור יו"ר מטה המאבק הבנתי שהוא צודק, לא ייתכן שלא תהיה הכרה ממשלתית ביתומי צה"ל. היתומים הללו הפסידו לכל החיים את המשענת שלהם האבא או האמא בגלל שאנחנו שלחנו אותם וחובה עלינו להוקיר וללוות אותם ולתמוך בהם.
במכתב שנשלח על ידי ארגון בצלמו לוועדת חוץ וביטחון במטרה לקדם את הדיון בוועדה נכתב בין הייתר  :
אנחנו פונים אליך  בשם יתומי צה"ל  שתיפגש עימם לשמוע את זעקתם לאחר מכן תקיים דיון בוועדה למציאת פיתרון. . יתומי צה"ל  חטפו את המכה הקשה כאשר  ראש המשפחה (או האמא) לא חזר מהקרב.
 לצערנו עד כה אין בכלל הכרה ביתומי צה"ל.
יתומי צה"ל   נושאים את הכאב כל חיינו יום יום שעה שעה.
ולמרות זאת מדינת ישראל ששלחה את ההורים לקרב לא עומדת מאחוריהם
כיום הדבר היחיד שיש זה שההורים מקבלים תשלום עליהם עד גיל 21 וזהו.
מאז הם נמחקים מהראדר. אבל הצער הכאב והאובדן הוא לכל החיים.
נודה לך על קידום פגישה עימנו במטרה לקדם את הנושא. . נציין שהם נפגשו אישית עם שר הביטחון שנתן להם חיבוק חזק אבל עם חיבוקים לא הולכים למכולת.
 יתומי צה"ל יושבים  מחוץ לכנסת יום יום שעה שעה והמינימום הוא שתבוא כיושב ראש הוועדה לשמוע ולכבד אותם

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות