fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

יותר מ-500 הרוגים בטורקיה וסוריה: רעידת האדמה בעוצמה 7.8 הורגשה הלילה בישראל

רעידת האדמה שהתרחשה לפנות בוקר היא אחת החזקות שנמדדו בעולם בשנים האחרונות מאז 1939. מאות בניינים קרסו בשתי המדינות: לפחות 284 נהרגו בטורקיה ו-237 בסוריה, עוד אלפי בני אדם נפצעו. הרעידה הורגשה בעוצמה חזקה גם בישראל וגם בצהריים (ב') הורגשה שוב ובמיוחד ביישובי הצפון. תושבת נהריה סיפרה: "קמנו מהמיטה בבהלה, כל המנורות זזו בעוצמה חזקה מאוד, מזל שזה הסתיים בנזק לרכוש בלבד".
רעידת אדמה בטורקיה, הריסות ואלפי פצועים | צילום: רץ ברשתות החברתיות (לפי סעיף 27א לזכויות יוצרים)

תשע שעות אחרי רעידת האדמה העזה ביותר שהתרחשה בלילה, רעש חזק נוסף ובעוצמה כמעט זהה: בסביבות השעה 12:29 בצהריים (ב') הורגשה רעידת אדמה נוספת ברחבי הארץ.

רעידת אדמה חזקה בעוצמה 7.8 התרחשה לפנות בוקר בטורקיה. עשרות בניינים קרסו ומאות נהרגו ונפצעו. הרעידה הורגשה גם בישראל, כשקרוב ל-4,000 ישראלים פנו למוקד המשטרה במהלך הלילה והתלוננו כי הרגישו את רעידת האדמה.

מדובר באחת מרעידות האדמה החזקות ביותר שנמדדו בעולם בשנים האחרונות, והחזקה ביותר במזרח התיכון ובטורקיה מאז 1939. יש חשש שמספר ההרוגים והפצועים הסופי יהיה גבוה בהרבה.

רעידת אדמה בטורקיה, הריסות ואלפי פצועים | צילום: רץ ברשתות החברתיות (לפי סעיף 27א לזכויות יוצרים)

רעידת האדמה אירעה בשעה 3:17 לפנות בוקר, והמוקד שלה היה כ-33 קילומטרים מהעיר הגדולה גזיאנטפ שבדרום טורקיה, כ-90 ק"מ מהגבול הסורי. מוקד הרעש היה בעומק לא רב, של כ-18 ק"מ בבטן האדמה. בשעות שלאחר מכן הורגש באזור רצף של רעידות משנה, חלקן חזקות מאוד כשלעצמן: כתשע דקות אחרי הרעש הראשון פקדה את מרכז טורקיה רעידה בעוצמה 6.7, ובשעה שלאחר מכן אירעו במדינה עוד חמש רעידות בעוצמה של 5 עד 5.6. הרעש הראשון והרעידות החזקות שאחריו הורגשו היטב בישראל.

בחלק מהאזורים שבהם הורגשה הרעידה היא נמשכה לא פחות מ-40 שניות. ברשתות החברתיות מיהרו לדווח לנו על עוצמת הרעידה ובאילו ערים הורגשה הרעידה יותר, בנהריה, עכו, קריות, מעלות, נשר ועוד.

שלומי ורונית לייבה מנהריה הרגישו את רעידת האדמה בעוצמה חזקה במיוחד: "קמנו מהמיטה בבהלה לא ידענו אם להישאר בבית או לרדת למטה, רצנו לסלון ראינו את המנורות וכל הבית בתזוזה חזקה מאד, זה ארך כ-30 שניות, נבהלנו מאד וברוך השם נזק לרכוש בלבד".

רעידת האדמה עשתה נזק גם בישראל | צילום: שלומי ורונית לייבה מנהריה

בעקבות הרעש נערכת גם ישראל להגיש סיוע: שר הביטחון יואב גלנט מסר הבוקר כי הנחה את צה"ל ומשרד הביטחון להתכונן מיד להגיש סיוע חירום באמצעות גופי ההצלה של פיקוד העורף. "כוחות הביטחון ערוכים להציע כל סיוע שיידרש", מסר. "מערכת הביטחון צברה לאורך השנים ניסיון רב בטיפול באזורי אסון ובמשימות הצלת חיים".

איך לפעול בעת רעידת אדמה?

מה יש לעשות אם מתרחשת רעידת אדמה?

"שטח פתוח הוא הכי בטוח בזמן רעידת אדמה. בשלב הראשון, מי שנמצא בבית צריך לצאת לשטח פתוח. אם הוא גר בקומה גבוהה ולא מתאפשר לו לצאת תוך כמה שניות מהמבנה, להיכנס לממ"ד ולהשאיר את הדלת פתוחה. אם אין ממ"ד, ללכת לחדר המדרגות ולהתחיל לרדת. גרם המדרגות יותר מוקשח. אם אי אפשר, להישאר בחדר המדרגות".

מה הסיבה שצריך להשאיר דלת חצי פתוחה בממ"ד?

"בזמן רעידת אדמה עלול להיווצר עיוות במבנה, ואז יכול להיות שהדלת לא תוכל להיפתח. אנחנו רוצים שתוכל לצאת החוצה, בניגוד לטילים כשאנחנו רוצים שהדלת תהיה סגורה".

מה אם אנחנו בתוך רכב בזמן הרעידה?

"לעצור בצד הדרך, לא מתחת לגשרים – כי הגשרים עלולים לקרוס עלינו".

איך מכינים את הבית לשעת חירום?

"לחזק את העצמים שהם לא חלק מהקונסטרוקציה, למשל תמונות, מדפים שנמצאים מעל מיטת הילד, ספריות. אלה דברים שעלולים לפגוע ולהרוג אותנו, גם אם המבנה שלנו לא ייפגע".

צילום מהלילה בזמן רעידת האדמה, במצלמות השטח באגמון החולה-קק"ל:

עינבר שלומית רובין, מנהלת השטח באגמון החולה-קק"ל: "תיעוד מדהים של התנהגות העגורים וציפורים נוספות, מהלילה בזמן רעידת האדמה! הברווזים מיהרו לעוף, העגורים בהתנהגות ברורה המסמנת סכנה מתקרבת; התעוררות (אפשר לראות בצילום את העיניים נפקחות, רגע לפני הרעידה) התקבצות יחדיו, הזדקפות ומתיחת צאוור לאותו הכיוון ותנועה אחידה של הלהקה, כגוש אחד"

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות