fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בצל הקורונה: שביתה במרכז הרפואי לגליל

המדינה ניסתה למנוע את השביתה, אך בצעד חריג, אישר השופט את קיומה
המרכז הרפואי לגליל. צילום: רוני אלברט
המרכז הרפואי לגליל | צילום: רוני אלברט

מחר (שלישי) וברביעי, תתקיים במרכז הרפואי לגליל שביתה של עובדי מינהל ומשק ותאגיד הבריאות.

זאת בעקבות סכסוך עבודה שהוכרז בבית החולים, ע"י הסתדרות העובדים הכללית במרחב הגליל המערבי, בראשותו של אשר שמואלי וועד העובדים.

סיפור שלא נגמר

בשנת 2015 חתם הסכם יו"ר ההסתדרות דאז, אבי ניסנקורן עם שר האוצר משה כחלון, בו הוחלט על קליטת עובדי בית החולים הממשלתיים אל שירות המדינה, שאף קיבל תוקף בהחלטת ממשלה בשנת 2016. למרות החתימה על ההסכם, עד היום, נקלטו בהעסקה ישירה 17 בלבד מעובדי המינהל והמשק, וגם זאת, לאחר התערבות משפטית. ניסיונות חוזרים ונשנים של הוועד להידבר עם משרד הבריאות והאוצר באשר לקיום התנאים, עלו בתוהו.

משהוכרז סכסוך העבודה ועלה רצונם של העובדים לקיים שביתה בבית החולים, התקיים אמש דיון בבית המשפט, לבקשת המדינה, בניסיון למנוע את השביתה בבית החולים, בטענה כי הוועד מתכנן שביתה כללית מלאה, שעלולה לפגוע בתפקודו הסדיר ובכך לפגוע בחולים. עוד טענה המדינה באמצעות באות כוחה, כי השביתה מגיעה בזמן היערכות שיא למחלת הקורונה, וכי היא עלולה לפגוע בתפקוד בית החולים הדורש את מוכנותם של כלל גורמי בית החולים.

בתשובה לטענות אלו, השיבו ההסתדרות העובדים הכללית החדה והוועד, כי השביתה המתוכננת תהיה חלקית בלבד, ובאשר לנגיף הקורונה, טענו כי השירותים הדחופים לא יפגעו בשום שלב.

השופט, טל גולן, בצעד חריג, קיבל את טענת העובדים ואישר את קיום השביתה. בנוסף, קבע כי יתקיים דיון בעוד כשבועיים, על מנת לפתור את הסוגיה הקריטית. זהו הישג לא מבוטל להסתדרות העובדים הכללית, הפועלת גם בנושא העומס על עובדי בתי החולים הממשלתיים, כשהשביתה עלולה להיות "מדבקת" ולהתפתח גם בבתי חולים ממשלתיים אחרים ברחבי הארץ, לאור החלטת השופט.

אין תקנים. חנקו אותנו

במהלך הדיון, ציין מנהל בית החולים, דר' מסעד ברהום, כי גם אם מתפנה תקן בבית החולים, הוא אינו יכול לקלוט עובד מתאגיד הבריאות לעבוד בשירות המדינה וזאת בשל כך: "אם אני קולט עשרה עובדים מהתאגיד על תקנים שהתפנו במדינה, המשמעות היא שחסר לי עשרה עובדים, כי התקן בקרן ייסגר". ועוד הוסיף: "בשנים האחרונות חנקו אותנו.. ביומיום אנחנו לא מסוגלים לעבוד בגלל שחסר עובדים, וועדת החריגים לא מאפשרת לנו לא לקלוט עובדים לתאגיד. אין תקנים". לציין כי הניסיונות לפתור את הסוגיה התקיימו לכל אורך ארבע השנים האחרונות, כך שהקיפאון המדיני שנוצר בשנה האחרונה אינו הסיבה לאי מתן התשובות ע"י המדינה, אלא הוא רק החריף את המצב.

אאבק ללא פשרות. אשר שמואלי (צילום: יח"צ)
אשר שמואלי (צילום: יח"צ)

יו"ר ההסתדרות במרחב הגליל המערבי, אשר שמואלי: "אני שמח שיש צדק בבתי המשפט במדינת ישראל. העובדה שהשופט הכיר במאבק הצודק שלנו היא ההוכחה לכך שטובת בריאות הציבור וכן, העובדים עומדים לנגד עינינו ולנגד עיני המערכת המשפטית. אני מקווה מאוד שבאוצר יתעשתו. אנחנו לא חובבי שביתות, אבל השביתה הזו באה לעזור גם לעובדים וגם לתושבים המקבלים שירות בבית החולים".

מהמרכז הרפואי לגליל נמסר: "השביתה, כפי שאושרה, נסובה סביב אי קיום החלטה לקליטתם של עובדי מינהל ומשק המועסקים שלא דרך המדינה. בית הדין לעבודה התיר לוועד עובדי מינהל ומשק לשבות למשך 48 שעות, החל ממחר, 18/2/2020, בשעה 06:00, ועד 20/2/2020, בשעה 06:00. לצערנו, אין בידי המרכז הרפואי לגליל הסמכות לקלוט עובדים אלו. אנו מצרים על הפגיעה בשירותים הניתנים לתושבי האזור, ומקווים שהגורמים האמונים על קיום ההסכם ומימושו, יביאו מצב זה לכדי פתרון בהקדם האפשרי."

עוד נמסר מהמרכז הרפואי באשר לשביתה כי "במהלך השביתה ייערכו אך ורק ניתוחים דחופים, וכל הניתוחים האלקטיביים יידחו או שיעברו ועדת חריגים במקרה הצורך. השביתה לא תחול על: המחלקה האונקולוגית והמכון האונקולוגי, פגיה, דיאליזה, חדר מיון, יחידות טיפול נמרץ (נשימתי, לב, ילדים ונוירוכירורגי), חדרי לידה והיחידה להפריה חוץ גופית (IVF)בעקבות מצוקה."

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות