fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מגדל העמק: עשו כבוד לאיש שגידל דורות של כדורגלנים

נחנך מגרש כדורגל על שמו של רפי פחימה ז"ל * בשנות ה- 70 הוא הקים מועדון, שהיה לבית חם לעשרות מילדי העיר, שברבות הימים התפתחו לשחקנים מובילים
רפי פחימה ז"ל (צילום עצמי)
רפי פחימה ז"ל (צילום עצמי)

מגרש כדורגל סינטטי חדש, שלישי במספר, נחנך בשבוע שעבר במסגרת אליפות מרכזי צעירים בשיתוף "מדינת הכדורגל" והמשרד לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל. המגרש ממוקם במתחם מועדון 'שלהבת' ומועדון בני עקיבא וסמוך לבית הספר "עילאי" ולישיבת "נזר התורה". המגרש נקרא על שם רפי פחימה ז"ל, שרבים מילדי שנות ה- 70 חייבים לו את הקריירות שלהם.

רפי פחימה ז"ל, היה איש ספורט שחינך בני נוער ברוח הספורט ודרך הישר. הוא נהרג בתאונת דרכים טרגית יחד עם בני משפחתו. בשנות ה- 70 הקים רפי את מועדון "שלהבת", שמוקם ברחוב שלום עליכם בעיר. מהר מאוד הפך המועדון לבית חם לבני הנוער בעיר. "היינו באים אחרי בית הספר, רפי היה דואג לנו לאוכל ולהכין שיעורים. הוא עשה את הכל כדי שלא נסתובב ברחובות", מספר יגאל כהן, אחד הכדורגלנים הטובים שצמחו במגדל העמק, שהיה חלק מהמועדון, יחד עם שמות נוספים כמו שלום לוי, עוזי כהן, ארמונד מלכה, איציק בוסקילה, מאיר אסולין, מאיר פרץ, האחים משה ומרקי ממן, עופר פורטל ורבים רבים אחרים. "מאותם ילדים יצאו אנשים טובים, אנשי עסקים, אנשי משטרה, לא יודע איפה הם היו היום אלמלא המועדון של רפי", מספרים חלקם.

רפי פחימה ז"ל היה איש כדורגל בכל רמ"ח אבריו. המועדון אותו ניהל הלך וגדל עד שבשלב מסוים הקים ליגה פנימית מבין הילדים. "כל מגדל העמק היו באים לראות את המשחקים", הם מספרים, "לרפי הייתה טביעת עין מצוינת. הוא ידע מי יתפתח ויהיה שחקן", מספרים אותם ילדים.

עזר כנגדו היה האח מכלוף פחימה, שאימן אז את קבוצת הנוער של הפועל מגדל העמק. "מהליגה של רפי הדרך הייתה קצרה להפועל מגדל העמק", משחזר יגאל כהן, שמספר כי: "לאימון הראשון של הנוער לא הגעתי כי לא היו לי נעליים. רפי הגיע עד אלינו הביתה, אמר לי לבוא למחרת לחנות הספורט שאותה ניהל ונתן לי זוג נעלי כדורגל. אותם נעליים היו למעשה הנעליים הראשונות בקריירה שלי".

בנו, אלן פחימה אמר במעמד טקס חנוכת המגרש על שם אביו: "חניכת המגרש החזירה אותי שנים אחורה, כשהייתי משחק כאן כדורגל. כל הילדות שלי נמצאת כאן במגרש. היה מאוד מרגש לראות איך הילדים שלי, דור ההמשך של אבי, משחקים בדיוק כמוני כשהייתי ילד. תודה על היוזמה המרגשת".

תושבים רבים שהשתתפו בטקס התייחסו ברשתות החברתיות: "יוזמה מבורכת ומרגשת לאדם יקר שהיה חלק מנוף ילדותנו. לעולם לא אשכח איך רפי היה מקבל אותנו כילדים בסבר פנים יפות. געגועים לימים יפים ולבתי נשכחים", כתב אחד התושבים ברשת החברתית.
המרכז לפיתוח הון אנושי – צעירים אירח את אליפות מרכזי הצעירים בכדורגל, שהתקיימה מיד לאחר הטקס במהלכה העפילה נבחרת מגדל העמק העפילה לחצי הגמר לאחר שניצחה את שני המשחקים שלה מול יוקנעם וכעביה. כעת, תתמודד על הכרטיס לגמר אזור צפון. המנצחת הארצית תשתתף בטורניר העולמי באיטליה. "עשו צדק עם רפי. הכבוד בהחלט מגיע לו. הוא עשה המון למען ילדי העיר, הגיע הזמן להחזיר לו למרות שאינו בחיים", סיכם יגאל כהן.

חונכים את המגרש לזכר רפי פחימה ז"ל (צילום עצמי)
חונכים את המגרש לזכר רפי פחימה ז"ל (צילום עצמי)

"זכיתי לסגור מעגל אישי וערכי של הכרת הטוב לאיש טוב"

רפי ז"ל היה איש ספורט, שחינך בני נוער ברוח ערכי הספורט- מצוינות ומקצועיות, עבודת צוות קבוצתית, חשיבה טקטית, עבודה קשה באימונים, הגינות ספורטיבית ומעל לכל שאיפה לנצח.

כנער שיחקתי כדורגל במגרש "שלהבת" השכונתי כשרפי אימן נערים צעירים. בתחרויות, טורנירים ומשחקים בימי שישי שיחקתי איתו באותה קבוצה בשיטת המפסיד יוצא והמנצח ממשיך למשחק הבא.

בסיום כיתה  י', נשלחתי מטעם עיריית מגדל העמק, במהלך חופשת הקיץ 1973, יחד עם רפי ז"ל, לקורס מדריך כדורגל בווינגייט אותו העבירו המאמנים אמנון רז ושלומי אדרעי.

בפרספקטיבה לאחור אני יודע להעריך את פועלו של רפי ז"ל, יחד עם אחיו מכלוף שיבדל לחיים ארוכים וטובים, בעבודתם עם בני הנוער ובהקניית ערכים, כישורי חיים ומיומנויות שהעצימו את הילדים, שהתאמנו איתם לעומת אלו שבהעדר פעילות כדורגל אחר הצהרים מצאו את עצמם בשולי החברה.

אני יודע כי לרבים מבני נוער, כמו האלוף מאיר כליפי, יש הכרת הטוב והערכה לפועלם של האחים פחימה, שנתנו להם משמעות לדרך חיים טובה ועתיד מוצלח.

ביוזמתי להנצחת שמו במגרש דשא סינטטי בעלות של 1.2 מיליון שקל על המגרש בו הוא אימן ואנחנו שיחקנו, זכיתי לסגור מעגל אישי וערכי של הכרת הטוב לאיש טוב שהלך לעולמו בטרם עת.

אלי ברדה, ראש העיר

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות