fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

קרדיולוג עם לב זהב

בגיל 94 הלך לעולמו, ד"ר אברהם ספקטור, הרופא הכי מבוגר בנוף הגליל * היה הליכודניק הכי מבוגר בעיר * הפציינטים שלו קראו לו ה- דוקטור
דר' אברהם ספקטור ז"ל (צילום עצמי)
דר' אברהם ספקטור ז"ל (צילום עצמי)

רבים ממטופליו של ד"ר אברהם ספקטור הגיעו ביום רביעי שעבר ללוות אותו  בדרכו האחרונה. "הוא היה הרבה יותר מרופא", ספדו לו  "ד"ר ספקטור יחסר לנו מאוד, הוא היה קרדיולוג עם  לב של זהב". ד"ר ספקטור שימש כקרדיולוג מומחה ועד שנותיו האחרונות המשיך לטפל בפציינטים שלו בהתנדבות. לאחר מותו נודע כי היה נצר למשפחת הרב ישראל הבעל שם טוב ולצד היותו רופא עסק גם בכתיבת שירים, תרגום יצירות מרוסית לעברית ושימור שפת האידיש לדורות הבאים.

סיפור חייו  של ד"ר ספקטור מרתק. יש בו את כל האלמנטים שמרכיבים תסריט מרגש ורצוף בעלילה שמשלבת יהדות, ציונות ונחישות בלתי נלאית למצוינות בתחום הרפואה.  הביוגרפיה שלו מתיחה ב- 1927, בתווך שבין שתי מלחמות העולם. בשנייה הוא היה צעיר מדי  להילחם, אבל בשל כישוריו המיוחדים התקבל ללימודי טיס בבית ספר צבאי, אך בסופו של דבר החליט ללכת על לימודי רפואה ולהתמחות בקרדיולוגיה.

ד"ר ספקטור נישא לאהובתו רבקה, מהנדסת במקצועה ולבני הזוג נולדו שתי בנות, ד"ר מרינה ברנבוים, רופאת משפחה ושוש פלוט, גם היא רופאה בהכשרתה, שבחרה לעבוד כאחות מוסמכת על מנת להקדיש את זמנה למשפחתה. שוש מוכרת בנוף הגליל גם בהיותה רעייתו של ראש העיר רונן פלוט.

דר' ספקטור עם בתו שוש (צילום עצמי)
דר' ספקטור עם בתו שוש (צילום עצמי)

השבוע, במהלך השבעה על מותו של ד"ר ספקטור, נודע כי לצד עיסוקו כרופא בכיר היה גם בלשן ומורה לעברית. "בקיאותו בשפה העברית סייעה לו לעבור את מבחני ההסמכה בארץ בגיל מבוגר יחסית כשהיה כבר בן 64", סיפרה בתו שוש והוסיפה כי אביה ראה במקצוע הרפואה שליחות ולא היה מאושר יותר ממנו כאשר קיבל את ההסמכה לעסוק ברפואה בארץ והתקבל לעבודה בבית החולים בלינסון.

הפציינטים שלו קראו לו  "הדוקטור" והדגישו את ה' הידיעה.  רק מעטים ידעו שהרופא הרוסי שמתמחה בבעיות לב מדבר אידיש שוטפת ומחזיק בשושלת יוחסין  מפוארת ששורשיה במשפחתו של  הרב ישראל הבעל שם טוב,  מייסד החסידות שמקום קבורתו באוקראינה נחשב לאחד האתרים הקדושים בעולם. אברהם היה גאה לספר ביידיש שהוא והבעל שם טוב נולדו באותה עיירה העונה לשם אוקופ בגבול אוקראינה ושאביו היה חזן בבית הכנסת, "הוא היה גאה ביהדותו", סיפרו קרובי משפחתו.

ד"ר ספקטור נהג לדבר באידיש עם הרב הראשי של נוף הגליל ישעיהו הרצל. "הוא היה יהודי צדיק גדול, היה לו ידע נרחב בתורה ובקיאות מדהימה בפרשות השבוע", סיפר הרב הרצל.

בני משפחתו מספרים גם על חושים פוליטיים מחודדים שהיו לאביהם והתעניינותו במהלכים הפוליטיים במדינה ובעיר. ד"ר ספקטור  לקח חלק פעיל במערכות הבחירות בהיותו  ליכודניק ובסבב האחרון אף  תועד כליכודניק המבוגר ביותר בעיר. "הוא ידע את שמות כל השרים וחברי הכנסת, הכיר את הביוגרפיות של כולם", סיפרה בתו שוש.

לצד עיסוקיו הרבים ד"ר ספקטור היה גם יוצר כותב שירים ומתרגם יצירות מרוסית לעברית. לאחר שפרש לפנסיה נהג לפרסם גם מאמרים בירחוני רפואה ולהעביר הרצאות לסטודנטים.

דוקטור ספקטור ז"ל עם בנותיו (צילום עצמי)
דוקטור ספקטור ז"ל עם בנותיו (צילום עצמי)

אבל מעל לכל, מעידים הפציינטים שלו, הוא היה מרפא  ועד שנותיו האחרונות התנדב לטפל בחולים, לייעץ ולהיות לעזר. "הייתה לו יכולה פנומנאלית לאבחן מחלות, היו לו חושים מחודדים וקראנו לנו ד"ר 'רנטגן', הוא ראה את הבעיה הרבה לפני צילום הרנטגן", סיפר אחד הפציינטים.

בשנים האחרונות התדרדרה בריאותו של ד"ר ספקטור והוא מיעט לצאת מביתו. בנותיו ובני משפחתו טיפלו בו במסירות אין קץ, אבל בשבועות האחרונים הוא ידע שזמנו קרב ובכל הזדמנות אמר עד כמה הוא גאה בבנותיו שבחרו במקצועות הרפואה וקרא להן המלאכיות שלי. "יש הרבה מקצועות שתורמים לבני האדם, אבל רפואה היא הגדולה מכולם", אמר ונשאר  צלול לחלוטין עד ליומו האחרון.

ביום רביעי שעבר נטמן ד"ר ספקטור בבית העלמין של נוף הגליל. בין הסופדים היה גם ראש העיר רונן פלוט. "אהבתי אותך אברהם, היית צדיק גדול, איש יישר דרך, חכם, ידען, מורה, איש משפחה, חבר  ומעל לכל רופא בחסד עליון. אתה תחסר לנו מאוד, אתה כבר חסר".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות