fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עשה סדר

ראש העיר נצרת עילית, רונן פלוט, העדיף לא פעם את הזירה המקומית על האפשרות להיות חבר כנסת * "מבחינתי להיות ראש העיר נצרת עילית זה תפקיד הרבה יותר משמעותי", הוא מבהיר * האיש הוא טורבו, מספרים בעירייה, העובד הכי חרוץ בבניין, מתחיל את היום הכי מוקדם ומסיים אחרי כולם * "אנחנו משקיעים משאבים אדירים בחינוך, זהו היעד מספר 1"
שביעות רצון גבוהה. ראש עיריית נוף הגליל רונן פלוט (צילום עצמי)
רונן פלוט (צילום עצמי)

אין הרבה ראשי ערים שיסרבו לכיסא נחשק בכנסת. ראש עיריית נצרת עילית רונן פלוט סירב יותר מפעם אחת, כשהוצע  לו, ערב הבחירות, מקום ריאלי מובטח בשתי רשימות גדולות. בלי למצמץ פלוט דחה את התואר ח"כ, אולי בגלל שהוא בעצמו בא משם, אחרי שעשה את כל הדרך בכיוון ההפוך מהכנסת לעירייה, אחרי שוויתר על תפקיד מנכ"ל הכנסת ואחרי שהגשים חלום ישן להיות ראש עיר שהוא הכי אוהב והיא משאת חייו. "אני מעריך את עבודתם של חברי הכנסת וכמובן שרי הממשלה, אבל מבחינתי להיות ראש העיר נצרת עילית זה תפקיד הרבה יותר משמעותי בעת הזאת", פותח פלוט את הריאיון ואכן הדבר היחיד שאין עליו מחלוקת הוא מצב העיר לפני כניסתו לתפקיד ומצבה כיום.

ראש העיר רונן פלוט חונך את הגן החדש (צילום ישראל פרץ)
ראש העיר רונן פלוט חונך את הגן החדש (צילום ישראל פרץ)

בתוך שלוש שנים פלוט הצליח להפוך כל אבן בעיר  ולעשות את מה שנראה עם כניסתו לתפקיד בלתי אפשרי.  באופן מעורר התפעלות הוא שיקם את כל התשתיות הפיזיות והחברתיות בעיר שסבלה מהזנחה פושעת ולא רק צמצם את הפער אלא גם חולל מהפך. נצרת עילית שהייתה על סף קריסה נמצאת באביב של חייה, בשיא פריחתה  "לא סיימנו את העבודה, יש עוד הרבה מה לעשות", פלוט מצנן את ההתלהבות ומדקלם עשרות של יעדים שסימן לעצמו לטווח המידי ולשנים הקרובות: קריית ספורט חדשה, פארק עירוני מפואר, פלנטריום, אמפיתיאטרון, פינת חי, אולם החלקה על הקרח, קריית הייטק, בנייה למגורים, ועוד רשימה ארוכה כאורך הליכת בני ישראל במדבר.  "ריד מי ליפס" הוא מבטיח  "נצרת עילית תהיה בקרוב מאוד העיר שכולם ירצו לחיות בה, יעד מבוקש  למגורים עבור  זוגות צעירים ומשפחות איכותיות, עיר עם שם טוב שהולך לפניה ומוביל אותה קדימה".

– נוף הגליל?

"נוף הגליל הוא השם המוצע לעיר, אנו נביא אותו בקרוב פתחם של התושבים והם אלה שיכריעו".

– מה אומר התושב רונן פלוט?

"אני בעד. אני חושב שהגיע הזמן שלעיר הזאת יהיה שם שמאפיין אותה ושמעיד על זהותה. לא הגיוני שבמשך כל שנות קיומה, העיר תיסחב על גבה שם  של עיר אחרת וכל המדינה, פרט לתושביה ויישובי סביבתה, תתבלבל ותחשוב שהיא נצרת".

הוא לא מאלה שנחים על זרי הדפנה, ספק אם בכלל יודע מה זה לנוח. האיש הוא טורבו, מספרים בעירייה, העובד הכי חרוץ בבניין, מתחיל את היום הכי מוקדם ומסיים אחרי כולם. בעירייה אומרים שהתובענות של הבוס לא יודעת שובע מצד אחד, אבל מאידך הוא לא מבקש מהם לפני שהוא בעצמו עושה. "כשאתה רואה את ראש העיר עובד בלי הפסקה אתה לא יכול לשחק ראש קטן, הוא ממריץ אותך לפעולה",  סיכם אחד העובדים.

מרימים כוסיות עם ראש העיר רונן פלוט (צילום ישראל פרץ)
מרימים כוסיות עם ראש העיר רונן פלוט (צילום ישראל פרץ)

גם התושבים יודעים להעריך. אחרי רצף של משברים שחוו בתקופת קודמו, הם כמובן מברכים על המשיח שהגיע מירושלים ולא רק שבחרו בו לקדנציה נוספת בלי בחירות, אלא גם העניקו לו  שיא של תמיכה  98.5 אחוזים.

– עם תמיכה כזאת אתה יכול לשחרר קצת מהלחץ, לא?

"להיפך  אני מרגיש מחויב להאיץ עוד יותר את קצב העשייה כי יש לי אחריות לספק את הסחורה. האמון הבלתי רגיל שנתנו בי התושבים רק מחזק עוד יותר את המוטיבציה של לעשות והאמן לי יש עוד הרבה עבודה לעשות. שנים ארוכות מידי העיר הוזנחה ואיך אמא שלי ז"ל הייתה אומרת 'רונן, תזכור תמיד לקלקל זה קל, לבנות זה קשה יותר'".

פלוט יודע שכל צעד שלו נבחן בזכוכית מגדלת והוא נזהר מטעויות "התושבים עשו את שלהם בזה שהם בחרו בי  נטל ההוכחה מונח על כתפי, אני רוצה שישפטו אותי על פי התוצאות", הוא אומר ומציג קלסר עמוס ברשימה ארוכה של פרויקטים שמתבצעים בעיר, הכבישים שעוברים רמונט, הפארקים, המדרכות, הכיכרות, גני המשחקים והתשתיות. "ראית את מרכז הנוער החדש שפתחנו בשכונה הדרומית?", הוא שואל ומתעקש שאקפוץ לראות אותו עוד היום. "זה משהו מדהים, יש שם כל מה שבני נוער חולמים עם מתחמים של משחק סנוקר, מחשבים, מוזיקה, טלוויזיה, פינת קפה וסלון מעוצב בסגנון צעיר, ממש  כמו בית קק"ל למצוינות, שם כבר היית?".

פלוט  לא ממתין  לתשובה וסוחב  אותי לראות את הבית המדהים, שהפך לסיפור הצלחה בקנה מידה ארצי. משם הוא מראה לי את  בנייני המגורים הישנים בחרוד – יזרעאל שעברו שיפוץ יסודי ונראים כמו חדשים "מנהל פרויקט שיקום שכונות במשרד השיכון סיפר לי שאחד התושבים פנה אליו ושאל מתי הספקנו  להרוס את הבניין  ולהקים חדש, נכון שזה נראה כמו חדש? לא פשוט לבצע פרויקט כזה בטיפול שורש, כשאנחנו משפצים כבישים התושבים  תוהים מדוע זה לוקח כל כך הרבה זמן אבל הם לא יודעים שזה לא רק שיפוץ של הכביש, אנחנו מחליפים את כל התשתיות, הכל היה רקוב"

הלוקאל פטריוטיזם שלו מדבק. כשהוא מדבר על נצרת עילית הכחול שבעיניים שלו מנצנץ, הראש מתיישר והקול נשמע בטוח וגאה. כשהוא מדבר על התושבים הנימה הופכת לרגשנית והמילים מלטפות. מבחינתו  אין יותר טובים מתושבי עירו, אף אחד לא יכול להשתוות אליהם.  פלוט משוכנע שתושביו הם המוצלחים מכולם, ממש כמו אבא  שגאה בבנו המושלם .

-מה הסיפוק הכי גדול שלך?

"אני משקיע המון בתשתיות הפיזיות של העיר, אבל אין סיפוק גדול יותר מלראות את תוצאות בחינות הבגרות בבתי הספר התיכוניים המצויים תחת פיקוח מינהל החינוך בעירייה. עלינו ב- 10 אחוזים  והיד עוד נטויה, אנחנו משקיעים משאבים אדירים בחינוך, זהו היעד מספר 1".

בסביבתו מכנים אותו קוסם. והאמת, גם אנחנו מתקשים להסביר כיצד הצליח איש אחד לגייס מאות מיליונים לקופת העירייה. מילא משרדי ממשלה שהזרימו לו תקציבים ביד נדיבה, מילא  גופים ציבוריים גדולים כמו קק"ל ומפעל הפיס, אבל קרן רש"י? קשה להסביר איך ליכודניק משכנע את גבי אשכנזי, שעמד בראש קרן רש"י, להרים שני מיליון דולר לנצרת עילית. "האמת שגם אני לא האמנתי", פלוט משחזר "הגענו אליו לפגישת עבודה וסיפרתי על העיר בלי יותר מדי ציפיות, כשיצאתי אפילו אמרתי למנכ"לית העירייה חוה בכר, שכנראה זה היה בזבוז זמן  אבל איך אומרים שלח לחמך? שלחנו. כעבור ארבעה חודשים אני מקבל טלפון ממנכ"לית הקרן מיכל כהן והיא מבשרת לי שאושרו לנו שני מיליון דולר".

גאווה. פלוט עם תלמידי העיר
גאווה. פלוט עם תלמידי העיר

הוא יודע כפייבוריט של ביבי. אחד מקומץ ראשי ערים שראש הממשלה מעריך באמת ורוצה ביקרו.  כשאני שואל אותו האם החיבה תבוא לידי ביטוי בתקציבים שיורעפו על העיר הוא מתחמק באלגנטיות, "נצרת עילית ראויה לטיפול מיוחד בלי קשר ליחסים שלי עם ראש הממשלה, העיר הזאת היא נכס לאומי".

-אתה מאמין שהעיר תחזור למשוך משפחות צעירות ?

"לא צריך להאמין, צריך לקרוא את הנתונים של שתי ההגרלות שהוצאנו במחיר למשתכן, על כל בית יש חמישה קונים. הציבור רואה בעיניים את המהפכה שעשינו בכל תחחו ותחום, את ההתקדמות המדהימה שהעיר עברה בשלוש השנים האחרונות בתחום הניקיון, הסדר הציבורי, התשתיות, השירות לתושב, מדובר בחריש עמוק שביצענו בסכומי עתק והכל מתקציבי חוץ, לא מכספי הארנונה".

הוא מדבר על העיר שלו בשטף, בלהט ובתשוקה. אל מול עיניו הוא רואה איך כל החלומות שלו מתגשמים אחד אחרי השני, הרכבת, הרכבל, השכונות החדשות. פלוט מאוהב. הוא רואה בתפקיד שלו ייעוד עם אג'נדה ואמונה שאנשים רק יכולים לחלום עליה. ברמה הפוליטית הוא ראש העיר היחיד בארץ שעומד בראש  קואליציה המורכבת מכל חברי המועצה, ללא יוצא מן הכלל. מאחורי האחדות העירונית עומדת השקפת עולם שרואה במאבקים הפוליטיים בזבוז זמן משווע. "במקום להתעסק בפוליטיקה, כל חברי המועצה מגויסים למען העיר, הם מכנסים וועדות, הם מקבלים החלטות והם מתנהלים למופת".

העולים הטריים עם ראש העיר רונן פלוט
העולים הטריים עם ראש העיר רונן פלוט

-אתה טועה לפעמים?

"מי שלא עושה לא טועה ומי שאומר שאיננו טועה איננו דובר אמת או שהוא עובד על עצמו. אדם שחושב את עצמו למושלם איננו ראוי לשמש בעשייה הציבורית. אנחנו בני אדם ולטעות זה חלק ממכלול המנגנון האנושי".

– היכן חגגת את ליל הסדר?

"עם המשפחה הפרטית שלי בבית ועם המשפחה המורחבת שלי תושבי העיר בליל הסדר הציבורי".

-מימונה אתה חוגג? 

"בטח, זה אחד החגים האהובים עלי למרות שהשנה הולך להיות לי קשה כי גזרתי על עצמי להוריד במתוקים".

– בלי מופלטה זה לא מימונה

"מופלטה אחת מותר, איך שוש אשתי אומרת, 'תטעם אחת, לכל השאר יש את אותו טעם'".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות