fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מפעל חייו

יאיר עטר, סוגר 20 שנים עם בית הספר לכדורגל אותו הקים- עטרקציה * "הבאתי ילדים מהבתים, מהשכונות, מבתי הספר. הכסף לא היה פקטור בכלל", הוא מספר איך הכל התחיל
כולם היו בניו. יאיר עטר ושחקניו (צילום עצמי)
כולם היו בניו. יאיר עטר ושחקניו (צילום עצמי)

כדורגלן העבר, יאיר עטר, מורה לחינוך גופני ומאמן כדורגל, החליט לנסות משהו קצת שונה ממה שהכיר. בשנת 1999  פתח בית ספר לכדורגל העונה לשם: "עטרקציה"- "כי זה שם קליט ואטרקטיבי".

מאז, עברו תחת הדרכתו יחד עם צוותי מאמנים מאות מילדי נצרת עילית, אשר חלקם מאיישים את הסגלים במחלקות הנוער והבוגרים. בין השמות המוכרים ניתן למצוא את אוהד חזוט היום כדורגלן הקבוצה הבוגרת של הפועל עפולה, שלו רוזן- נוער נוף הגליל, אורי עטר- נוער הפועל איכסאל, דקל בן אליהו, עדן סימו- נערים א' נוף הגליל, ירין דדון- נוער עפולה ורבים אחרים.

"לצערי, ישנם כאלה שהיו מוכשרים ופרשו מכדורגל, משום שלא קיבלו את המעטפת המבינה והתומכת שנזקקו לה, כמו שהענקנו בעטרקציה",  אומר עטר, "הבאתי ילדים מהבתים, מהשכונות, מבתי הספר. הכסף לא היה פקטור בכלל. אותם מוכשרים היו יכולים להביא כסף גדול למועדון גדול, אבל כדורגל זה לא רק לבעוט בכדור, זה הרבה מעבר לכך, ולשם כך צריכים אנשי מקצוע וחינוך שלמדו את התפתחות הילד והרקע ממנו הוא מגיע".

בעודו מפשפש בתמונות, אחת מהן המעלה לחלוחית בעיניו, מבלי להתבלבל, הוא יורה: "חוויה משפחתית מטורפת. הורים שהגיעו כמעט לכל אימון, הגיעו לכל משחק, ואני מאוד מאמין במשחקים המאתגרים את הילדים. אנחנו בעטרקציה מחנכים לערכים, שיתוף פעולה, קבלת השונה, למידה, עזרה הדדית, יסודות הכדורגל וחשיבה נכונה. כל אחד יכול לשחק כדורגל, אבל לא כל אחד חושב כדורגל, שזה אומר לזהות מהלכים במגרש מבעוד מועד. לראות תנועות של שחקני קבוצתי, לעצום עיניים ולדעת בדיוק איפה נמצא כל אחד מהם. לראות ולנתח תנועות של קבוצות יריבות, ולנצל נקודות תורפה שלהן".

אחד מרגעי השיא היה הזכייה במקום בשלישי באליפות ישראל בקט רגל, לאחר זכייה באליפות המחוז. "לצערי, במשחק חצי הגמר שיחקנו מול מתנ"ס חורה מהנגב. ילדי עטרקציה, תלמידי כיתה ד, ילידי 2001, התמודדו מול תלמידי כיתה ד, לטענתם, ילידי 97. הגיעו מפלצות לשחק נגדנו, הילדים שלי בכו, פחדו לשחק נגדם. הובסנו במשחק, אבל מבחינתי, זכינו".

מדי שנה, בפתיחת כל עונה, מתמודד עטר עם קשיים בשל חוסר במתקנים. בשנת 2012, רשם קבוצת ליגה בהתאחדות לכדורגל, תחת עמותת מכבי נצרת עילית, בעזרתו של צביקה מנשקו, חבר העמותה דאז.  "צביקה חבר ילדות, איש מקצוע מדהים, מבין את רזי הכדורגל והעסקנים. הוא עזר בכל מה שביקשתי, כולל נסיעות תכופות להתאחדות ברמת גן, על מנת להשיג אישורים מתאימים. הייתה לנו עונה מדהימה. בכל משחק (ילדים ג'), נכחו למעלה מ- 150 צופים. רשמתי בהתאחדות באותה עונה 45 שחקנים, כאשר ידעתי שיש משחק "קל על הנייר", ומעולם לא זלזלתי בקבוצות, הבאתי 16 שחקני עתודה כדי שישחקו וייצאו בהרגשה טובה, כך שירוצו לספר לחבר'ה ששיחקו בשבת".

בתום עונה אחת, החל מו"מ עם הפועל נצרת עילית, אשר קראו לעטר לשתף איתם פעולה בבית הספר לכדורגל כאשר הוא ינהל אותו. איתן אזולאי, שהיה יו"ר מחלקת הנוער, ניפגש עם עטר, פרש בפניו את החזון של המועדון והציע את פרטי ההסכם, עליו אמורים לסכם. בפגישה נוספת, נחתם ההסכם במשרדי הפועל נצרת עילית, כאשר נכחו במשרד, המנכ"ל, גיל ברעם, יו"ר מחלקת הנוער איתן אזולאי ועובד גרינפלד ז"ל.

לאחר שנתיים של עבודה משותפת וגיוס של כ-160 ילדים, נפרדו דרכיהם, ועטר שב לעבוד לבד. "מעדיף שלא לפרט סיבת ההפרדה. מכבד את העובדים בנצרת עילית, היו דברים שפחות אהבתי".

בית הספר לכדורגל עטרקציה, היה הראשון והיחיד לשתף פעולה עם משרד הביטחון, ולקבל לשירותיו ילדים מהתכנית.  עטר, שלימים נתמנה למנהל תחום הספורט העירוני, העביר את בית הספר לכדורגל שלו לידי רשת המרכזים הקהילתיים, כאות של רצון טוב, ומיקוד בעבודתו כרכז עירוני, ולא רק בית ספר לכדורגל.

מדי שנה, מתקיים טורניר סיום עונה בנוכחות מכובדים, ובהשתתפות מאות ילדים. יאיר עטר: "כמנהל תכנית של נוער בסיכון, בעבר, אני יכול לומר, שעטרקציה זוהי חממה לגידול וחינוך ילדים טובים, ואזרחים טובים. כל עוד הילדים מגיעים לאימונים, זה מונע מהם שוטטות, ישיבה מול משחקי המדיה למיניהם ואכילת מזון לא בריא. הקשר עם הילדים וההורים, הנו קשר מיוחד. חשוב מאוד שהילדים הללו מגילאי 5-12, יקבלו את הדרך אותה אנו מתווים, על מנת שלא יגיעו למצבים בהם נתקלתי בעבר עם אותם בני נוער מדהימים".

עטר נזכר במקרה מיוחד אותו חייב להוסיף: "לפני כחמש שנים, כאשר עובד גרינפלד, ז"ל, היה מנהל מקצועי במחלקת הנוער, הוא זיהה את הפוטנציאל במספר שחקנים מעטרקציה, והמליץ לי איך לשדרג אותם. ברור שפעלתי כהמלצתו, וראיתי אכן שיפור. באחד המשחקים של קבוצת ילדים ג', מהפועל נצרת עילית  הגיעה קבוצה אורחת, אשר לבשה בגדים בצבע זהה לזה של הקבוצה הביתית. לא היה סט נוסף, ודאגתי שמישהו ייסע לבית שלי ויביא את סט הבגדים של עטרקציה. יוצאי בית הספר לכדורגל שלי, כל כך התלהבו מהבגדים, שהם עלו למשחק בטירוף. בכל גול שהובקע, הם נישקו את הסמל שלי, זה גרם לי לגאווה גדולה. בכל זאת, הילדים גדלו אצלי במשך שבע שנים".

בשנת הפעילות 2018/2019, חבר עטר למועדון יזרעאל בניהולו של ליאור לוי, יחד שיחקו בליגת ילדים ג' (שמיניות). "מאמין ש"האחד", יוצא עטרקציה, עוד יגיע, והוא מכוון לבן שלו, אורי, ולירין דדון.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות