fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כל אחד והמימונה שלו

מרדכי שושן ז"ל היה מלך המימונה של נצרת עילית * השר לשעבר דוד לוי ורעייתו רשל יחגגו השנה לבד * והאם המימונה בכלל שייכת לפרסים ולא למרוקאים?
מלך המימונה חוגג. מרדכי שושן זל (צילום עצמי)

בימים כתיקונם, היו מתכנסים יוצאי מרוקו עם יציאת חג הפסח וחוגגים את "המימונה", אליה הצטרפו במרוצת השנים אשכנזים רבים. השנה, בצל הקורונה והסגר שהטילה ממשלת ישראל על התושבים בשל מחלת נגיף קורונה, כבר לא תהיה חגיגה המונית, אנשים כבר לא יעברו מבית לבית ויטעמו את שפע המטעמים שיוגשו להם.

בנצרת עילית, עוד לפני שינוי שמה של העיר לנוף הגליל, היו שנים רבות בהן חגגו מימונה בפארק העירוני. מי שכיכב בהן היה מרדכי שושן ז"ל, האיש שהפך לסמל המימונה.

ביום יום יום היה שושן מאבטח בסופר ברחוב חרוד, בשבתות אוהד מושבע של הפועל נצרת עילית ובמימונה כוכב אמיתי.

שושן ז"ל היה מגיע לפארק בתלבושת מרוקאית מסורתית, מקבל את פני האלפים שהיו מגיעים אז לפארק, מברך אותם וחוגג אתם.

מרדכי שושן ורעייתו מסעודה עלו לישראל בשנת 196 עם שלושת ילדיהם הבוגרים, קבעו את ביתם בנצרת עילית והביאו לאוויר העולם עוד 6 ילדים.

שושן נפטר ב- 2010 בגיל 78 וילדיו מספרים כי מאז הם לא מסוגלים לחגוג את המימונה, שאביהם היה כל כך מזוהה אתה.

 שושן ז"ל חוגג מימונה עם ראש העיר מנחם אריאב ז"ל (צילום עצמי)
שושן ז"ל חוגג מימונה עם ראש העיר דאז מנחם אריאב ז"ל (צילום עצמי)

דוד ורשל לוי יחגגו לבד

במשך עשרות שנים הפכה חגיגת המימונה בביתו של דוד לוי בבית שאן להצגה הכי טובה בעיר. שרים, חברי כנסת וראשי ערים הגיעו להתחכך, להצטלם ובעיקר להרגיש בעניינים ולטעום מהמטעמים של האישה רשל.

דוד לוי, האיש שלא נטש מעולם את בית שאן, היה שר החוץ בממשלת ישראל ושמו מוזכר מדי פעם כמועמד לנשיאות, התום עידן רובי ריבלין. דוד לוי עלה לישראל עם משפחתו ב- 1957, הוא חתן פרס ישראל על מפעל חיים לשנת תשע"ח (2018).

דוד לוי
השר לשעבר דוד לוי ורעייתו רשל ביום חתונתם (צילום ארכיון)

השנה, בגלל התפרצות מגפת הקורונה ונהלי משרד הבריאות, לא תתקיים לראשונה מזה שנים, החגיגה המסורתית בביתו. "פעם ראשונה אחרי עשרות שנים שלא נחגוג מימונה אצלנו בבית", אומרים במשפחת לוי.

ראש העיר בית שאן, ז'קי לוי, שלא יחגוג השנה עם הוריו את המימונה אומר: "אני מבטיח שאחרי הקורונה בע"ה נמצא את הדרך לחגוג ולהיות ביחד כמו שאנחנו אוהבים, אבל עד אז כולנו ללא יוצא מהכלל לא יוצאים מהבית אלא אם כן זה ממש הכרחי. ביחד נמשיך לנצח את הקורונה".

המרוקאים גנבו לפרסים?

בעדה הפרסית בכלל אומרים שהחג בכלל שלהם והמרוקאים פשוט גנבו אותו מהם. בנורוז, חג פרסי אלילי עתיק, בו נהגו לערוך שולחן טקסי וסמלי מפואר שעליו כל מה שאתם רגילים לראות על שולחן המימונה.

יהודי איראן "גיירו" את הנורוז, ולטענתם, יהודי מרוקו קראו לו "מימונה".

אהבתם את הכתבה? הישארו מעודכנים באתר בלינקר

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות