fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כיתה אחת, שתי מורות

תלמידי כיתות א' בבית הספר 'אלון יזרעאל' בעפולה, נהנים החל מפתיחת שנת הלימודים מפרויקט חדש, במסגרתו מגיעות מדי בוקר שתי מורות לכיתה כדי ללמד אותם יחדיו

מדי שנה, ביומו הראשון של חודש ספטמבר, מתקבלים כל תלמידי כיתות א' הנרגשים בברכת "שלום כיתה א'" ואלה משיבים בברכה מתוזמרת "שלום המורה". השנה, שינו תלמידי כיתות א' של בית הספר 'אלון יזרעאל' את הברכה כאשר השיבו לברכה המסורתית ב"שלום המורות" לאחר שהבחינו כי לכיתתם נכנסו שתי מורות.
במסגרת פרויקט מיוחד, שזכה לשם "מחנכיים", והחל השנה בבית הספר, נכנסות לשיעורי כיתה א' שתי מורות במקביל, הלימוד מתבצע בקבוצות קטנות, התלמידים זוכים ליחס אישי ורגע לפני סיכום חצי שנת לימודים אפשר כבר להצביע על הישגים ושיפור משמעותי ביכולות הקריאה והכתיבה של התלמידים הטריים.
המודל הייחודי של התכנית בוצע בשנה האחרונה בשתי שכבות כיתות א' והוא צפוי להפוך בעתיד לתוכנית כלל ארצית, אשר תוביל להקלה בעומס התלמידים בכיתות. מדובר למעשה בחלק מרפורמה שמיישם משרד החינוך להכלה והשתלבות המאפשרת בין היתר להורי התלמידים לבחור את מסגרת הלימודים לילדם.
התוצאה של המדיניות החדשה הביאה ליצירת כיתות הטרוגניות שבהן לומדים תלמידים בעלי רקע שונה, בסיס שונה, יכולות שונות וצרכים שונים. לצד השינויים בהרכב הכיתות, היה צורך לתת גם כלי עבודה לסגלי ההוראה להתמודדות עם המורכבות והצרכים המיוחדים של התלמידים. כתוצאה מהמצב החדש נדרשה מערכת החינוך לתת מענה לסוגיה מתוך הבנה עמוקה כי יש לעשות טיפול שורש בבעיה החשובה ביותר, פערי כתיבה וקריאה בקרב תלמידים בכיתות א'.
"הדרך להתמודד עם כל המורכבות ולצמצם פערים בקרב התלמידים הייתה באמצעות התכנית "מחנכיים" במסגרתה נכנסו לכיתה אחת שתי מורות במקביל על מנת ללמד באופן פרטני כל תלמיד ותלמיד על פי יכולותיו אמרה מנהלת בית הספר מיכל ברובן והוסיפה: "ההבנה כי אם תלמיד בכיתה א' יקבל בסיס נכון רמת המוכנות של התלמידים בקריאה וכתיבה לקראת תלמידי כיתות גבוהות יותר תהיה גבוהה ותסייע לצמצם פערים לימודיים". במסגרת התכנית עוברות המורות הכשרה על ידי יועצת פדגוגית שמכווינה אותן לעבוד בשיתוף פעולה אך עם זאת בכל כיתה יש מורה מובילה ומורה משנית שיושבות יחד לפני כל שיעור ובונות את מערכי השיעור מבעוד מועד לפי תכנית לימוד מותאמת לכיתה ולכל תלמיד.
בנוסף, הלימוד בדרך כלל מתבצע בקבוצות קטנות הלימוד פרטני כך שכל מורה יכולה לשים את דגש באופן מדוקדק על תלמידי ותלמיד, השיטה הזאת מוכיחה את עצמה והפערים הולכים ומצטמצמים.
גלית דגן, הממונה על החינוך היסודי בעפולה: "פרויקט 'מחנכיים' נכנס לבית הספר כחלק מתכנית "מישרים" במסגרתה הוחלט להקצות משאבים נוספים לטובת האוריינות. לשם כך מקבל בית הספר מדריכה פדגוגית שמלווה את המורים כדי לשפר את תהליכי ההוראה ומדריכה לפיתוח סביבות למידה. בית ספר "אלון יזרעאל" הוכיח כי בחינת המיצ"ב האחרונה הראתה קפיצה משמעותית בהישגים ולכן הוחלט להקצות משאבים נוספים לבית הספר על מנת להשביח את תהליכי ההוראה".
 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות