fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178238 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ידידו הטוב ביותר של התלמיד

בבתי הספר תדהר ובן צבי בעפולה הוחלט לשלב טיפול בכלבים כחלק מתכנית הלימודים וכבר לאחר מספר מפגשים של התלמידים עם הכלבות "לוקה" ו-"פיתה" יודעים בבתי הספר להצביע על חיזוק הביטחון העצמי, מיגור התנהגות אלימה ואגרסיבית וחיזוק מיומנויות וכישורי חיים בקרב התלמידים
התלמידים עם הכלבה פיתה (צילום דוברות עיריית עפולה)
התלמידים עם הכלבה פיתה (צילום דוברות עיריית עפולה)

לא לחינם זכו הכלבים ההולכים על ארבע לתואר "ידידו הטוב ביותר של האדם". בבתי הספר בעפולה חידדו עוד קצת את המונח ולהפכו ל"ידידו הטוב ביותר של התלמיד". זה לא סוד שבעולם הרועש והתובעני בו אנו חיים הכלב הוא מתנה אמיתית. כלבים אוהבים ללא גבולות הם נותנים תחושה של ביטחון ונחמה והם ידועים כחברים נהדרים ונאמנים להפליא. מחקרים רבים מלמדים כי במרבית המקרים בהם התקיים קשר בין ילד לכלב, ניכר שינוי התנהגותי כבר לאחר מספר מפגשים. התלמידים לומדים להשיג את מטרותיהם על ידי קביעת יעדים, הכוונה, סבלנות, תכנון פעולה וקביעת תוצאה.

בנוסף נמצא כי ליטוף של כלב מוריד לחץ דם ומשחרר אנדרופינים, אימון כלבים משפר מוטוריקה עדינה ושהייה לצד כלבים מפיגה מתח ובדידות. לאור יתרונות אלה החליטו במערכת החינוך בעפולה לשלב סדנה ייחודית של כלבנות טיפולית כחלק מתוכנית הלימוד הבלתי פורמאלית. התוצאות מלמדות על הישגים שתרמו לפיתוח ביטחון עצמי, הפחתת אלימות וחיזוק הקשר לקהילה בקרב תלמידים רבים שהשתתפו בסדנה.

לוקה משיבה אהבה

בשלב הזה פועלת הסדנה של כלבנות טיפולית בתי הספר היסודיים 'בן צבי' ו'תדהר' המשלבים אותה כחלק בלתי נפרד מתכנית הלימודים הפורמאלית. במסגרת התכנית מקבלים התלמידים כלים כיצד לפתח קשר עמוק עם כלבים לצורך פיתוח מגוון מיומנויות וכישורי חיים כאשר הגישה היא הימנעות משימוש בכוח והשגת מטרות בדרך הומנית על ידי הכוונה, סבלנות ויצירתיות.

תלמידי בית הספר "בן צבי" נפגשים באופן קבוע עם הכלבה "לוקה" שזוכה לחום ואהבה מהתלמידים וגם מצוות ההנהלה ומעניקה בחזרה. מדריכי התוכנית מגיעים לשטח בית ספר עם הכלבים ובעזרת הכוונה ופעילות מודרכת נחשפים הילדים לכלבים.

התלמידים והכלבה לוקה (צילום דוברות עיריית עפולה)
התלמידים והכלבה לוקה (צילום דוברות עיריית עפולה)

"לוקה היא חיה שקל להתאהב בה משום שהיא מחזירה אהבה ללא תנאי. היא מסייעת לתלמידים להתגבר על הקשיים ולפתח מיומנויות וכישורים רבים", סיפרה מנהלת בית הספר אורלי חן והוסיפה: "במסגרת המפגשים עם לוקה מקבלים התלמידים שיעור חשוב על התנדבות למען האחר ולומדים על חיזוק הקשר של משפחות התלמידים עם הקהילה".

שיעור ברפואה עם 'ד"ר פיתה'

לבית הספר "תדהר" מגיעה לפחות פעם בשבוע הכלבה שזכתה לכינוי 'ד"ר פיתה' שנותנת לילדים שיעור ברפואה. הילדים נעזרים בסטטוסקופ לשמוע את הלמות ליבה ובמקביל הקרבה והחום שמתפתחים בין התלמידים והכלבה, מטפחים רגשות של אמפתיה ומחזקים את הקשר לבעלי חיים והדאגה לאחר.

סיוון ויידנפלד מנהלת בית הספר 'תדהר' סיפרה על התכנית בבית ספרה: "זה מרגש לראות עד כמה הילדים מחכים למפגש עם ד"ר פיתה. בעזרת הכוונה נכונה הם מקבלים שיעור חשוב לחיים של יצירת רגשות, דאגה, חמלה, לקיחת אחריות ומנהיגות, שיעור חשוב לבגרות והצלחה בחיים. במסגרת התוכנית מקבלים בני הנוער כלים להעלאת הביטחון העצמי, מחזקים את האמפתיה לאחר ואת ההבנה שכולנו זקוקים לחום והכלה. הכלים שהם מקבלים מלמדים אותם שיעור באחריות ומנהיגות".

 

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות