fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אין חכם כבעל ניסיון

ראש העיר מגדל העמק, אלי ברדה, נבחר פה אחד למספר תפקידים בכירים, בונה את מגדל העמק המתחדשת, פותר משברים קואליציוניים, לא מדבר על צביון ומגלה את "כיפת השכינה"
ראש העיר אלי ברדה (צילום: רון עזר)
ראש העיר אלי ברדה (צילום: רון עזר)

אלי ברדה, ראש עיריית מגדל העמק, הוא ללא ספק ראש העיר הוותיק והמנוסה ביותר באזורנו. זו הקדנציה החמישית במספר, מכהן במשך כ-21 שנים מה שהפך את ברדה לראש העיר שכיהן במשך התקופה הארוכה ביותר וככל הנראה קבע שיא שכבר לא ישבר בעתיד. כבעל ניסיון עשיר שהפך את מגדל העמק לאטרקטיבית ומבוקשת, בעיקר בנדל"ן, בקרב זוגות צעירים, בסביבתו של ברדה אומרים עליו שהוא מסוג האנשים שחושבים בגדול.
מעבר להיותו ראש העיר הוא משמש בין היתר גם כיו"ר הרשות לפיתוח הנגב והגליל, יו"ר האסיפה הכללית במרכז שלטון מקומי, יו"ר דריקטוריון "מי נעם" ולאחרונה נבחר ליו"ר אשכול גליל עמקים, שמאגד בתוכו 15 ערים מהאזור (מגדל העמק, עפולה, נוף הגליל, נצרת, איכסל ועוד) במטרה לקדם את המרחב, ולתת יתרון לגודל, לחסוך במשאבים ולהתייעל במגוון תחומי החיים. אלי ברדה בראיון מקיף.

-20  שנה ועושה רושם שאתה לא מתעייף. מאיפה הכח?

"האהבה לעיר ולתושבים מניעה אותי כל בוקר מחדש והיא מקור האנרגיה ממאגר בלתי נדלה, כמעיין המתגבר. ההישגים וההצלחות במגוון תחומים בהם השקענו במהלך השנים האחרונות מסבים לי נחת והרגשה טובה שקשה לתאר במילים. זה לא סוד שהיו לי לא מעט הזדמנויות להשתלב בכנסת, בסוף השנה שעברה מיד עם ההודעה של ראש הממשלה בנימין נתניהו על פיזור הממשלה ויציאה לבחירות, קיבלתי שיחות טלפון ופניות משרים, חברי כנסת, חברי מרכז ופעילי ליכוד מרכזיים לרוץ ברשימת הליכוד לכנסת כנציג מוסכם של מחוז גליל עמקים. כידוע וויתרתי. מתוך מחויבות ודאגה לעיר ומתוך התחייבותי להשלמת המשימות שהצבתי לעצמי. ויש המון, למשל: מימוש הסכם הגג שיכפיל את העיר ל-50,000 תושבים, המשך קידום מערכת החינוך שהיא בבת עיני, רק לאחרונה התבשרנו על העלייה החסרת תקדים באחוז הזכאים לבגרות, בתרבות ופנאי שדרגנו את מתקני הספורט, בתחבורה ונגישות ישנה מלאכה רבה, במדד השקיפות והיעילות אנחנו קטפנו את המקום הראשון".

-אגב, שכונות חדשות. איך פתאום ממצב של הגירה שלילית מגדל העמק הפכה להיות מבוקשת?
"במשך 15 שנים נלחמתי כדי לשחרר את "הפקק" שנוצר כתוצאה מחוסר התחלות בניה. מכיוון שמדובר בתהליכים ארוכים כמו הרחבת גבולות השיפוט של העיר, הכנת תכנית מתאר כוללנית וקידום תב"ע ותכנית בניית של 6,000 יחידות דיור. לי לא היה ספק כבר לפני 5 שנים שהיום נעמוד במקום הזה גאים וזקופים. למגדל העמק יש את כל היתרונות. מדובר בעיר עם מיקום מצוין, נוף מרהיב, חינוך מהמובילים באזור, נגישות תחבורתית, מקומות תעסוקה ומחירים אטרקטיביים בזכות תכנית מחיר למשתכן, ועכשיו עם הסכם הגג ברור שהביקוש יהיה בהתאם". עוד מוסיף ברדה: "למדנו מהרשויות השכנות מה לעשות ובעיקר מה לא לעשות ואנחנו מיישמים את זה בשטח".

אלי ברדה בבית החולים (צילום עצמי)
אלי ברדה מקיים מדי ערב חג מצוות ביקור חולים בבית החולים (צילום עצמי)

-כולם מדברים על צביון ואתם מצליחים.
"זו עוד דוגמא על ההבדל בין מי משדבר למי שעושה. כבוגר אחראי בתבונת הניסיון ובמנהיגות שקולה ומקצועית. מגדל העמק היא עיר ייחודית באזור בהרבה מובנים וגם בגלל שאנו כלל לא מדברים על צביון וכשחבר אופוזיציה עושה צביון פופוליסטי, אני מרגיע אותו בשם החוק. המצב הוא שתושבי האזור כלל לא מעוניינים לגור במגדל העמק ולא רק שאיני נפגע ואיני מתלונן על כך אני אפילו מודה להם ומוכן לשלוח להם זר פרחים. כולם כבר יודעים שמעל מגדל העמק יש את "כיפת השכינה" עוד לפני שהמציאו את "כיפת ברזל" בדרום ולכן תושבי הערים השכנות מגיעים לגור אצלנו כדי לחסות תחת כנפי "כיפת השכינה" שפעלה היטב גם בשיווק 90 מגרשי בנה ביתך לאחרונה".

— 20 שנה אתה מחזיק גם בתיק החינוך.
"אני מאמין שזה אחד הנושאים החשובים, אם לא החשוב ביותר. החינוך הוא הבסיס שלנו כחברה. רק דרך מערכת החינוך ניתן לצמצם פערים חברתיים ולהעניק שוויון הזדמנויות. אני יכול לומר בגאווה שיש לנו מערכת חינוך מהטובות בארץ. רק לאחרונה התבשרנו שבית ספר אורט רוגוזין נבחר למצטיין בקבוצת הדרוג הגבוה ביותר מתוך סך של 288 בתי ספר שנבחרו על ידי משרד החינוך, בנוסף אחוז הזכאות לבגרות בבית הספר עומד על 85%, הגבוה ביותר בתולדותיו ומבטא עלייה של 12 אחוז בהשוואה לשנה שעברה ו-23 אחוז בארבע השנים האחרונות וכמובן זכיית ביה"ס "יערת העמק" בפרס החינוך, וזכייתם של ארבעה מורים בפרסי חינוך. מבחינתי אני לא עוצר, בדיוק כמו הקופץ במוט האגדי סרגי בובקה שקבע יעדים מדדים וברי השגה ושיפר כל הזמן את השיא העולמי, כך גם אצלנו קובעים את היעד הבא וגם אותו נעבור בדרך ליעד הבא".

-בתחילת הקדנציה הנוכחית היה משבר בכל הנוגע להרכבת הקואליציה, והיום יש קואליציה חזקה ואיתנה כפי שהיה במשך כל שנות כהונתך. יש לך טיפ לראש הממשלה?
"בסוף כולם צריכים להניח את האגו בצד ולהתפשר בדיוק כפי שאנחנו עשינו מתוך הבנה שאנחנו כאן למען התושבים, לא משנה אם התושב הוא חרדי, עולה חדש או אזרח ותיק. מגדל העמק היא עיר קהילתית בעלת ערבות הדדית וזה אחד המאפיינים הבולטים שלה. לקראת השנה החדשה הוספתי תפילה שלא יהיו עוד בחירות, העם כבר שבע מזה. חבל על הכספים והתקציבים שמבוזבזים במקום שיהיו מיועדים לחינוך, בריאות, דיור, תשתיות ולא חסר לאן תאמין לי".

-ברשותך, נתייחס לעניין ישיבות המועצה שמועברות בשידור חי בעמוד הפייסבוק של העירייה.
"אנחנו מבינים שחברי האופוזיציה לא יכולים להציג עשייה ומאפשרים להם לדברר את עצמם לדעת בהעלאת גימיקים פופוליסטיים או נתונים לא נכונים. למשל, הטענה שהפער בבגרויות הוא של מאות אחוזים כשלמחרת משרד החינוך מפרסם שביה"ס אורט רוגוזין ביה"ס מצטיין בדירוג הגבוהה ואחוז הבגרויות עומד על 85%! למשל, טענה שקרית שהארנונה עלתה מאות אחוזים או חבר אופוזיציה שאומר בואו נדחה הצבעה על אישור "צו הארנונה" רק ביום כדי שהמועד הקובע יחלוף וכיום מתברר שלו היינו שומעים לעצת אחיתופל הזו לא היינו יכולים לאשר הנחות למשפחות ברוכות ילדים, נכים, חד הוריות, קשישים וניצולי שואה שמגיע להם הנחות על פי חוק רק כשמועצת העיר מאשרת את צו הארנונה".

ראש העיר ברדה והמנהלת אלימלך (צילום יצחק סולומון)
החינוך בראש סדר העדיפויות. ברדה ומנהלת ביה"o מפתן רבקה אלימלך (צילום יצחק סולומון)

בישיבה האחרונה נראה שהיית סבלני.
"בישיבה האחרונה חברי האופוזיציה חרגו והפכו ישיבה חגיגית, ערב ראש השנה, לישיבה לא מכובדת. אנחנו כרשות מוכנים לשמוע כל הצעה או ביקורת כל עוד היא נאמרת בכבוד וכל זמן שמכבדים את הדוברים מבלי לקטוע את דבריהם. הישיבות הבאות יתנהלו בצורה מכובדת ובהתאם לנוהלי משרד הפנים".

-לסיום, איך אתה רואה את העיר בעוד 20 שנה?
"כשאני רואה מנופים ומאות יחידות דיור בבניה ואת הטרקטורים מכשירים את השטח בו יבנו אלפי יחידות דיור אני רואה עיר בת 50 אלף תושבים רוקמת עור וגידים לנגד עיניי ואני מתרגש. מגדל העמק היא עיר אטרקטיבית עם איכות חיים המספקת שירותים מוניציפאליים איכותיים ושבוגרי מערכת החינוך ירכשו השכלה אקדמית, ישתלבו בתעשיית ההייטק המפותחת וישתקעו בעיר. היום אני זורע בדמעה כדי שהבאים אחריי יקצרו ברינה. חשוב לי שלטובת עתיד ילדינו ונכדינו מגדל העמק תהיה מקום טוב לגדול, להתחנך ולגדל משפחה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות