fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תלמידות בית ספר אורט סלאמה: שוברות שתיקה

סואר מריסאת, סוזאן סוואעד מיס סוואעד
צילום מתוך הסרט: אלכס הובר

שלוש תלמידות כיתה י"א בבית הספר אורט סלאמה במשגב יצרו סרט מיוחד העוסק בנושא האלימות כלפי נשים הסרט, החריג מאוד, שנוצר במסגרת פרויקט שומרי המסך, מציג תיעוד מצמרר ומנסה להציע פתרונות אפשריים

"מעמדו החזק של הגבר, הן הפיזי והן החברתי, נותן לו לגיטימציה להשתמש בכוח כדי להפגין את גבריותו, ובין השאר הוא תופס גבריות זו כמאפשרת לו לבוא בתביעות ודרישות כלפי הנשים, ואת נחיתותה הוא תופס כחובתה לציית לו"

מחצית מהנשים שנרצחות במדינה הן ערביות. רק בשבועיים האחרונים נוספו לרשימה המדממת הזו עוד שתי נרצחות. נערות צעירות, אימהות, אחיות שנרצחו רק בגלל שרצו לחיות כשוות בין שווים. ברוב המקרים מדובר בנשים שנרצחו משום שניסו להיחלץ ממערכת יחסים אלימה, להתגרש ולקבל את הרכוש, או להתקדם וללמוד.

סואר מריסאת, סוזאן סוואעד מיס סוואעד
צילום מתוך הסרט: אלכס הובר

כ-80% מהנרצחות התלוננו במשטרה לפני הרצח, ולמרות זאת מיעוט מהתיקים הללו מפוענחים. מנגד, חלקים גדולים מדי בחברה הערבית מסרבים לשתף פעולה עם רשויות החוק, ולוחצים על האישה להשאיר את הבעיות בתוך המשפחה.

15 נשים ערביות נרצחו ב-2015, 10 בשנה שעברה. ככה זה, שנה אחרי שנה. בעשור האחרון 104 קורבנות, נשים שכל פשען היה שרצו לחיות.

בימים האחרונים התעורר שוב השיח על אלימות כלפי נשים. כ-14 נשים נרצחו בישראל מאז תחילת 2017. מתוכן שש נשים ערביות, אחוז גבוה בהרבה ביחס לגודלן באוכלוסיה. האלימות כלפי נשים היא דבר בלתי נסבל החוצה מגזרים ותרבויות בחברה, על פי הנתונים שנמסרו מויצ"ו ישראל.

עובדה זו לא נעלמה גם ממערכת החינוך ובמיוחד בזו הערבית. שלוש תלמידות בנות 16 מכיתה י"א בבית הספר אורט סלאמה שבמשגב, תושבות היישוב, יצרו לפני כחצי שנה סרט במסגרת פרויקט שומרי המסך : "בנות המגזר הערבי לא מוכנות לשתוק יותר". התלמידות: סואר מריסאת, סוזאן סוואעד ומיס סוואעד מביאות תיעוד מצמרר ומנסות להביא פתרונות אפשריים.

איך ולמה הגעתן דווקא לנושא כל כך טעון?

סוזאן סוואעד: "בחרנו בנושא האלימות נגד נשים בחברה הערבית כי אנו עדים לעלייה משמעותית באלימות כלפי נשים ברמות שונות שחלקן מגיעות עד רצח על רקע של כבוד משפחה. כמעט  לא חולף יום ללא דיווחים על אלימות כלפי נשים. הן מוכות, נאנסות ונרצחות, ומקלטי הנשים מלאים עד אפס מקום. גילויי האלימות לא פוסחים על אף שכבה באוכלוסיה, ומסתבר שהסכנה הגדולה ביותר לנשים היא בתוך המשפחה".

מיס סוואעד: "האישה ממלאת תפקיד עיקרי בחברה והיא לוקחת על עצמה תפקידים חשובים הן בתוך המשפחה הגרעינית והן בתוך החברה בכלל. הרעיון עלה דרך תכנית שומרי מסך _ תכנית אורטוב".

פרויקט שומרי מסך הוא פרויקט לקידום גלישה בטוחה הפונה לבני נוער והופך אותם לשגרירים של גלישה בטוחה בקהילה. בני הנוער עושים זאת בקמפיינים אישיים ובפעילות חינוכית ומניעתית, בליווי צוות חינוכי מקצועי, במטרה להעלות את הנושא לסדר היום הבית ספרי והקהילתי.

הפרויקט מאפשר לבני הנוער לקחת אחריות אישית וקהילתית, מעצים את תחושת המסוגלות וההשפעה של בני הנוער והופך אותם למודל לחיקוי לפעילות נבונה ברשת. פרויקט שומרי מסך משותף לאורטוב, Google ישראל, ג'וינט ישראל והמנהל למדע וטכנולוגיה במשרד החינוך. איגוד האינטרנט הישראלי תומך אף הוא בפרויקט ובתכניו.

מעמד האישה כתופעה

התלמידות חשבו ביחד על נושא שמעסיק את החברה הערבית, בעזרת המדריך המלווה ג'מיל נקולא והיועצת לילה חאלד, ויחד עם הצוות החינוכי מקצועי של רשת אורט בראשות אורלי אהרוני, הגו את הרעיון של הכנת סרט הסברה,  במטרה להעלות את הנושא לסדר היום הבית ספרי והקהילתי.

הפרויקט מאפשר לבני נוער לקחת אחריות אישית, מעצים את תחושת המסוגלות וההשפעה שלהם וכך הופך אותם למודל לחיקוי לפעילות נבונה ברשת ובחיים.

מה הן הנחות העבודה שעל פיהן ביססתן את עבודתכן?

חאלד: "שורשיה של תופעת האלימות נגד נשים נטועים בהיסטוריה. למרות השינויים הרבים במעמד האישה, גם כיום מעמדה נמוך בכל הזירות החברתיות, במשפחה ("מפרנסת משנית", אחראית על עבודות הבית והטיפול בילדות/ים), בשוק העבודה, בכנסת ובממשלה (תת ייצוג), ועוד. מעמדו החזק של הגבר, הן הפיזי והן החברתי, נותן לו לגיטימציה להשתמש בכוח כדי להפגין את גבריותו, ובין השאר הוא תופס גבריות זו כמאפשרת לו לבוא בתביעות ודרישות כלפי הנשים, ואת נחיתותה הוא תופס כחובתה לציית לו".

אם כן, הסיבה שהאלימות מופנית דווקא כלפי נשים, נובעת מן הלגיטימציה החברתית של הגבר להיות החזק והשולט, ובהתאם לכך הציפייה החברתית מן האישה לשתוק ולציית. היא מבוססת על תפיסה שהאישה היא נחותה וחלשה ובנויה על לגיטימציה חברתית שהגברים הם עליונים, כמו גם על תפקידים חברתיים חזקים ומכוננים.

מה היו המטרות שקבעתן והדרכים לביצוען?

"המטרות העיקריות שקבענו הן צמצום תופעת האלימות כלפי נשים בחברה הערבית. לבצע סדנאות בבית הספר כלפי נושא האלימות נגד נשים. העלאת המודעות בקרב החברה והצגת דרכי טיפול. התמודדות בבעיות בצורה יעילה אשר תביא ליצירת אווירה חיובית לכל הצדדים החוסכת עונשים כבדים.

"הדרכים שאנחנו מעוניינות באמצעותן להפיץ את הנושא: הצגת הסרטון שהכנו אודות הנושא; הרצאה בעזרת מצגת בבתי הספר;  יצירת דף פייסבוק בנושא מניעת אלימות; פרסום באתרי חדשות, טלוויזיה, עמותות".

האם נתקלתם בהתנגדות של ההורים לכך שבנותיהם יעסקו בנושא כל כך טעון בחברה הערבית?

חאלד: "לא. ההורים תמכו בבנות וסמכו עליהן שתהיינה סוכנות שינוי בחברה הערבית ובמדינת ישראל. תפקידי כיועצת היה לתמוך בבנות מבחינה רגשית וחברתית ולעודד אותם ולעזור להן להגשים החלום שלהן ושקולן יישמע בחברה הערבית".

המורה ג'מיל ניקולא הוא המדריך והמלווה של התלמידות בפרויקט שומרי מסך.

מנהל בית הספר אורט סלאמה מחמוד סוואעד: "כמנהל אני מעודד את תלמידי בית הספר ובמיוחד התלמידות לחשוב מחוץ לקופסה ולהיות יצירתיים. אחד היעדים החשובים שלי כמנהל ושל בית הספר הוא שתלמידות ותלמידים ייקבלו ליווי והדרכה להיות משפיעים לא רק בבית הספר אלא גם בחברה, ללמוד על החברה ולשמר את הערכים החיוביים ולדאוג לכך שישפיעו במיגור תופעות שליליות. הבנות הנפלאות החליטו ללכת צעד נוסף קדימה ולהשמיע את הקול שלהן לחשוף עד תום את האלימות בחברה בכלל ובחברה הערבית בפרט. הסרטון שהכינו הוא תוצר של עבודה מקצועית וקשה. אני מודה לתלמידות ולמורים המלווים ולרשת אורט שנתנה את החיווי והתמיכה".

לצפייה בסרט: https://www.youtube.com/watch?v=gKT16uZCB_M

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות