fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"עיר של 60 אלף תושבים בלי צהרונים זו עוולה חברתית"

עד כאן. עו"ד קרן ארנשטיין -דנה. צילום: דורון גולן
עד כאן. עו"ד קרן ארנשטיין -דנה. צילום: דורון גולן

מחאת  הצהרונים בנהריה נכנסת לשנתה החמישית.  כל שנה לקראת סיום שנת הלימודים עולה הדרישה של הורים להקים צהרונים מסובסדים על ידי הרשות המקומית. עד כה זה לא קרה. מה שקורה בנהריה לא קיים באף עיר אחרת בארץ.  נהריה  היא העיר היחידה שלא הקימה מערך צהרונים באמצעות זרועותיה.  בכל הערים בארץ הצהרונים מופעלים על ידי חברות הזוכות במכרז, או רשת המתנסים או החברה הכלכלית.  איך הפכה נהריה ליעד מבוקש ואטרקטיבי עבור צהרונים פרטיים? פשוט מאד. כשאין צהרונים עירוניים מצאו תושבים פתח עסקי רווחי מאד . נכון להיום פועלים בנהריה עשרות צהרונים פרטיים  הגובים סכומים של 950- 1200 שקלים לילד.

כשהביקוש עולה על ההיצע, אין גם כלי מיקוח במחירים, או בתוכן שמעניקים הצהרונים.  כך למשל צהרונים הפרטיים לא כוללים ימי חופשות כמו: סוכות, פסח, חנוכה, ל"ג בעומר וההורים נדרשים לשלם תוספת של 60 שקלים ליום. למען הסר ספק, הצהרונים הפרטיים בנהריה הם טובים, ולא שמענו על כך בעיה. הבעיה היא בסדרי העדיפויות של מקבלי ההחלטות בעיריית נהריה. הציבור התייאש מהבטחות. העירייה פותרת את את אי פתיחת הצהרונים בטענה של היעדר ביקוש.

בנהריה פועלים 89 גני ילדים, הלימודים מסתיימים בשעה שתיים בצהריים. בגן חובה יש יום לימודים ארוך  בהתאם לאזור קו עימות והגן פועל עד השעה  ארבע, ללא תוספת תשלום.  לצהרונים יש ביקוש בגני ילדים טרום- טרום חובה ובכיתות א'-ב. המצב כיום הוא שמרבית ההורים אוספים את ילדיהם בשעה זו  ומסיימים את עבודתם  בחצי היום, או באמצעות  בני משפחה, סבים וסבתות.  החלק השני של התושבים נתמך במערך צהרונים פרטיים, שמוציאים את הילדים מהגנים ומסיעים אותם אל היעד.  בשום מקום אין צהרון שעובד בכותלי מוסדות החינוך כפי שנעשה בכל עיר בארץ.

קרן ארנשטיין דנה. צילום: דורון גולן
קרן ארנשטיין דנה. צילום: דורון גולן

בשנה שעברה  הייתה זו מירי לוי, תושבת נהריה, סבתא לארבעה נכדים ששכנעה את ילדיה  להתגורר לצידה בנהריה ונדהמה שלא קיים מערך צהרונים בעיר  והנטל הכלכלי נופל על ההורים. למעשה עם הגעתם לגור בנהריה בשביל הטבות המס- אז בקיזוז תשלום מלא לצהרונים, ההטבה לא רלוונטית  ביחס להשקעה במגורים בצפון הארץ.  בשנה שעברה נערכה הפגנה של אמהות, נרשמו 195 הורים שהביעו נכונות ורצון להירשם לצהרונים.  לפני כן  הייתה קריאה של  סיעת הירוקים והצעה לסדר היום להקים צהרונים, גם הצעה זו נפלה.

אמיצות,עובדות, נלחמות. מחאה בנהריה (צילום:אדריאן הרבשטיין
אמיצות,עובדות, נלחמות. מחאה בנהריה אשתקד (צילום: אדריאן הרבשטיין)

בשנת 2015  פנה גם חבר מועצת העיר עו"ד אורן סודאי  והעלה הצעה לסדר.  בכל שנה בנהריה ההרשמה  לצהרונים נפתחת בחודש יוני ואז נאמר כי לאור חוסר היענות נסגרה ההרשמה שלושה שבועות לאחר שנפתחה. יצוין כי הורים מבטיחים את מיקומם לצהרונים בהרשמה מוקדמת. סודאי התייחס למהלך של עיריית נהריה כאל תרמית לציבור.

השנה  קמה עו"ד קרן ארנשטיין- דנה,  אמא לשתי בנות  מנהריה בגילאי 3 ו- 5.  עו"ד ארנשטיין בעלת משרד עצמאי בנהריה החלה את מאבק הצהרונים לאחר שראתה את העושק בעיר שהינה פריפריה, אשר אמורה לתת מענה לתושביה ומשאירה אותם מול שוקת שבורה להתמודד לבד עם העול הכספי של מימון צהרונים פרטיים.  עו"ד אורנשטיין רואה באי הקמת הצהרונים עוולה לכל דבר. ארנשטיין לקחה יוזמה ויש בידה חתימות של 400 הורים הרוצים להירשם לצהרונים עירוניים בנהריה. האם זה פתר לעיריית נהריה את בעיית "האין ביקוש"? התשובה לא.

עו"ד ארנשטיין- דנה פנתה לראש עיריית נהריה ז'קי סבג  בחודש מאי במכתב והסבירה את המצב.  היא פנתה גם לחברי כנסת מסיעת כולנו גם לשר האוצר משה כחלון, ומודיעה כי היא לא מתכוונת לוותר, וצהרונים יקומו בעיר. זו קריאתה לתושבים להילחם על הזכות שמגיעה להם, לדבריה.

"להבדיל משנים קודמות אנחנו לא מתכוונים לוותר", אומרת עו"ד ארנשטיין דנה, "אנו נפנה לכל הגורמים הרלוונטיים, כי יש לי 400 נרשמים, ואני בטוחה שאם הורים יידעו שייפתחו צהרונים ירשמו עוד  הורים, כדי להבטיח מקום לשנה הבאה. המצב כעת שהורים צריכים להתארגן לשנה באה אז משריינים מקום בצהרונים פרטיים. עד כה עיריית נהריה לא  מסרה כל הצהרה על פתיחת הרשמה לצהרונים, ולצערי מידי שנה אני קוראת על  דחיית פתיחת הצהרונים. השנה סבג נמצא במלכוד כי  יצאה לדרך תוכנית 'נטו משפחה'  של השר כחלון. התוכנית יכולה לזרז את הקמת מערך צהרונים בכיתות א'- ב'.  דאגתי לאסוף רישומים מדויקים  כולל שמות הורים עם תעודות זהות ופילוח של הגנים. שאלתי את בסבג במכתב  מה הוא מתכוון לעשות זאת? מה יהיה תוכנם של הצהרונים מבחינת, ימים, חופשות ושעות?, כמובן שלא נענתי". סגניתו אורנה שטרקמן הסבירה לי  בשיחה טלפון שהם מנסים להקים מערך צהרונים, אבל המחיר יקר. כיום יש הצעת חוק של מפלגת כולנו שסכום הצהרונים לא יעלה על 850 שקלים, זה פחות מצהרון פרטי. במקביל ניתן לפנות לקבלת סבסוד ממשרד התמ"ת עבור אמהות עובדות.

עיריית נהריה. צילום: דורון גולן
עיריית נהריה. צילום: דורון גולן

איך עובד מערך הצהרונים בערים אחרות?

"יש ערים בהם מאחדים שני גנים לצהרון אחד בסוף היום. אם רוצים ניתן למצוא את כל הפתרונות להקמת מערך יעיל, עם חוגים ופעילות בלתי פורמלית.  זה לא רק מקום לבייביסיטר, אלא תכנים שמועברים בפיקוח  ומקנים לילדים ערך מוסף.  פניתי לשר האוצר כחלון, הסברתי לו שכל הצהרונים בנהריה הם פרטיים, הדבר נמצא בבחינה, כיצד ניתן לסייע.  מידי שנה ראש העיר ומי מטעמו מתעתע בתושבים  כי הדרישה היא ל-25 נרשמים בגן, אך זה לא ריאלי כי יש גנים  הפועלים רק עם 20 ילדים.   לצערנו שיטת זאב זאב חוזרת מידי שנה וגרמה להורים ייאוש רב. הם אינם באמת מאמינים שייפתח צהרון  וגם לא מנסים להירשם. כל הנטל נופל על ההורים".

את מאמינה שהשנה הדברים ישתנו?

"אני באמת מאמינה שעם חברי כנסת ושרים התאגדו ויפעילו סנקציה ויחייבו את העירייה להפעיל צהרונים, או לקחת את  נהריה כפילוט ולתת תמיכה כלכלית בעניין- זה יקרה.  עיר של 60 אלף תושבים בלי צהרונים זו עוולה חברתית.  אנחנו לפני שנת בחירות, עם תוכניות ממשלה להקלת הנטל על מעמד ביניים ובנהריה כלום לא זז. לקחתי את זה על עצמי בשליחות כי העירייה נמצאת כרגע במצב שהיא לא יכולה להתחמק.  האם  העירייה מחכה שיהיה אסון בצהרון פרטי? יש לא מעט מקרים של ילדים שבורחים לאחראי ההסעות- זו סכנה. הילדים צריכים להיות במסגרת שלהם, יחד עם החברים ולא מעורבבים בצהרון אחד עם ילדים מגיל4-9, ללא התאמה לתכנים.  על אף שהצהרונים הפרטיים הם טובים, הם לא יכולים לתת את המסגרת של צהרון עירוני ואת  היתרונות שבו ובעיקר את הפיקוח המוסדי ושקט נפשי להורים.  הגעתי לנהריה כדי לחסוך  במס כנסה, כדי שתהיה לנו רווחה כלכלית ואז הבנתי שזה מתקזז עם תשלום לצהרונים ולא שווה. פשוט פוגעים לתושבים בכיס.  אני קוראת לאמהות להיכנס לקבוצת פייסבוק 'צהרונים מסובסדים בנהריה' ולהירשם. העירייה צריכה לצאת מאזור הנוחות שלה ואנחנו נילחם".

 ח"כ אכרם חסון (צילום מאתר הכנסת)
ח"כ אכרם חסון (צילום מאתר הכנסת)

ח"כ אכרם חסון (כולנו)התייחס: "אני מבין שיש מצוקה קשה בנושא הצהרונים ויש להביא לה פתרון יעיל וטוב בהקדם.  אני אפעל על מנת לבחון את הדברים ונעלה את הבעיה הזאת מול גורמי ממשלה והכנסת אל מול גורמי העירייה על מנת הלביא לפתרון מהיר".

מעיריית  נהריה נמסר: "העירייה מתכוונת לצאת בקרוב מאוד שוב לסקר על מנת לבחון את הכדאיות וכמות הנרשמים. אנו קוראים מעכשיו לכלל ההורים שמעוניינים בצהרונים לעקוב אחרי פרסומי העירייה ולהירשם בהתאם. אנו נשמח לפתוח את הצהרונים במידה ותהיה הרשמה מספקת".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות