fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מומחי הגריאטריה של כללית מתריעים: הקור מסוכן יותר לזקנים

חיסון מבוגרים במרפאת כללית. צילום: דוברות כללית
חיסון מבוגרים במרפאת כללית. צילום: דוברות כללית

הזדקנות מערכת העצבים מתבטאת גם בפגיעה ביכולת לחוש קור ובהתאם, באפשרותו של הגוף להתגונן מפניו. שני מנגנונים חשובים להגנה מתנאי קור חיצוני הם כיווץ כלי דם היקפיים וצמרמורת, הנוצרת מכיווץ שרירים. היכולת לכווץ כלי הדם היקפיים כתגובה לקור ועוצמת הצמרמורת ירודות בזקנים ולכן הם פגיעים יותר לנזקי קור. מרבית המטופלים המגיעים לחדרי המיון בשל היפותרמיה (תת חום) הם זקנים. במצבים בהם בנוסף לשינוים הפיזיולוגיים החלים בגופו, סובל הזקן גם מירידה קוגניטיבית ופגיעה בתפקוד, הוא לעתים אינו מודע לסכנה הכרוכה בחשיפה לקור ואינו מתארגן כראוי על ידי חימום הבית ולבישת בגדים מתאימים.

סכנות נוספות קשורות בשימוש לא נכון בתנור: החל מישיבה בצמוד אליו, שגורמת לא פעם כוויות או חלילה דליקה, שכחה שיש לכבות את תנור החימום ותחזוקה לקויה של מכשירי החימום, שעלולה להסתיים בקצר או שריפה. בנוסף, זקנים רבים נמנעים מלפתוח חלונות בחורף, הן בשל הקור והן כדי למנוע את בריחת החום ולחסוך בהוצאות  על חימום, דבר החושף אותם לסיכון גבוה יותר לחלות. חימום יתר וחדר בלתי מאוורר עלולים לגרום לזקנים לנמנום וחוסר תזוזה, הגורמים פגיעה נוספת בערנותם ובתפקודם.

למצב התזונתי, מציין צוות הגריאטריה של כללית, יש תפקיד חשוב בהגנה מפני הקור. זקנים רזים חשופים יותר מאחרים לפגיעות קור. זקנים ישראלים רבים סובלים מתזונה לקויה, כי הם מתקשים להכין לעצמם אוכל מזין וחם. כאשר לירידה הקוגניטיבית והתפקודית מתלווה מצוקה כלכלית, שלדאבוננו מתמודדים עמה רבים מהקשישים, הרי שעשויה לחול החמרה של ממש במצבם בחודשי החורף.

תופעה נוספת שצוות היחידה הגריאטרית נתקל בה לעתים, היא הפניה לשתייה חריפה בניסיון להתחמם. זו בחירה מסוכנת, כי התגובה הראשונה היא אכן תחושה נעימה של התפשטות חום בגוף, אך בהמשך הפגיעות לקור גוברת. שילוב של אלכוהול עם תרופות בשימוש קבוע, ובעיקר עם תרופות שינה, עלול להיות הרסני. החורף, כידוע, קשור גם בהתפרצות שפעת ודלקת ריאות. כאמור, זקנים, גם אם הם בריאים, פגיעים יותר למחלות, בשל אותה ירידה ברזרבה בכל מערכות הגוף שמשמעותה שגם אם בתנאים רגילים התפקוד מספק, הגוף  עלול שלא לעמוד באתגר של תנאים קיצוניים.

צוותי כללית עורכים מידי שנה מבצע מקיף למתן חיסונים לקשישים ולמרותקים לבתיהם. צוות הגריאטריה של כללית במרחב חיפה וגליל מערבי פועל להעלאת מודעות המטופלים הקשישים ובעיקר של בני משפחה ומלווים, אשר חשוב כי יפקדו את בית הקשיש מעת לעת, יוודאו שהוא מחומם ובאופן בטיחותי ושהקשיש אכן לבוש וניזון כראוי. זאת כדי להפחית משמעותית את נזקי הקור בקשישים.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות