fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המגן הצפוני

סגן נתנאל שלמה (צילום: דו"צ)
סגן נתנאל שלמה (צילום: דו"צ)

בין הכוחות הרבים שפעלו במסגרת המבצע לנטרול מנהרות החיזבאללה, היה גם נתנאל שלמה מנהריה, שלקח חלק פעיל בהכנות ובתכנון המבצע ועד לרגעים שבהם נוטרלו המנהרות בזו אחר זו: "זה היה אחד המבצעים המאתגרים בהם לקחתי חלק"

לפני כשבועיים השלים צה"ל את מבצע "מגן צפוני" שמטרתו העיקרית הייתה איתור ונטרול המנהרות שחדרו מלבנון לישראל. בתום המבצע הודיע צה"ל, כי השלים את נטרולן של שש מנהרות התקפיות שנחפרו, ככל הנראה מאז סיומה של מלחמת לבנון השנייה לפני כ-13 שנה. המבצע המורכב הופקד בידי ענף תת-קרקע של יחידת ההנדסה בפיקוד הצפון. מדובר בענף ייחודי שהוקם רק לאחר שבמשך שנים התריעו תושבי היישובים סמוכי הגדר הגדר כי הם שומעים פעילות קרקעית וקידוחים מתחת לאדמה. צה"ל עקב אחר ההתפתחות, ולפני כחצי שנה החלו ההכנות הסופיות לקראת המבצע שהחל באוקטובר האחרון.

סגן נתנאל שלמה, 25, תושב נהריה שהחל את דרכו בצה"ל כלוחם בגדוד ההנדסה, של חטיבה 7, ומשרת כיום בענף תת-קרקע, לקח חלק פעיל במבצע המורכב בצפון.

הוא גדל באלקוש וכאשר מלאו לו 12 שנים עברה משפחתו להתגורר בנהריה. שנה לאחר מכן פרצה מלחמת לבנון השנייה. המראות והריחות שלה נצרבו בזיכרונו היטב לאחר שאחת הקטיושות שנפלה ברחוב המייסדים הציתה אש בבית הוריו וכילתה את חדרו. הוא מספר שהתקופה הזו עיצבה את דמותו וחידדה את רצונו  לשרת שירות משמעותי בצה"ל. לאחר שסיים את קורס הקצינים, שימש מפקד מחלקה וסגן קצין אג"ם והמשיך את שירותו בחטיבה בארבע וחצי השנים האחרונות. השבוע הוא מספר על לילות נטולי שינה ועבודה מסביב לשעון כדי להבטיח את ביטחונם של תושבי הצפון.

במהלך המבצע נחשף שלמה לכך שאחת המנהרות ההתקפיות יוצאת ממש בסמוך ליישוב שבו עובדת אמו באחד מיישובי הגדר. מטבע הדברים נאלץ לשמור את הדבר לעצמו: "המנהרה כמובן נחשפה ופוצצה. זה היה אחד המבצעים המאתגרים ביותר עבורי. מצד אחד, הייתי רגוע, כי כקצין הייתי מודע ליכולות של צה"ל וסמכתי על כל הגורמים, ומצד שני, בסוף זו אמא שלי שנמצאת בלבו של אזור המבצע על בסיס יומי ופעמה בי תחושה גדולה יותר של אחריות".

סגן נתנאל שלמה (צילום: דו"צ)
סגן נתנאל שלמה (צילום: דו"צ)

שלמה מציין עוד כי לא היה מופתע מחציבת המנהרות לכיוון שטח ישראל. במהלך שירותו הוא הכיר את מנהרות החמאס שנחפרו מעזה אל תוך יישובי העוטף, שם הקרקע נוחה יותר לחפירות. בצפון, הוא מסביר, האדמה קשה יותר וסלעית, אך הודות לטכניקות שיושמו בתרגולים מבצעיים במשך חודשים והתאמות של קידוחים, הצליח צה"ל לייצר הישג מרשים. "לקחתי חלק בניסוי שגובש על ידי ענף תת-קרקע", הוא מדגיש, "שבמסגרתו הוזרם בטון אל תוך המנהרות בלחץ גבוה, שיצא בזרם חזק בכפרים הלבנוניים שבהם נחפרו המנהרות מלכתחילה. צה"ל ידע על המנהרות, וכשהבשילו התנאים המדיניים, הוחלט לצאת למבצע. עד שהחל המבצע עסקתי בניהול פרויקטים בתחום הטכנולוגי סביב גילוי מנהרות והשמדתן. במקביל, הובלתי פרויקטים לחשיפת מנהרות בצורה יעילה. בסופו של דבר, עד לפני כחצי שנה הייתי קצין מאחורי הקלעים, ובמבצע הזה חזרתי להיות לוחם.

"בלילה הראשון כשהמבצע החל ואותרה המנהרה הראשונה, הייתי גאה. הרגשתי כמו חתן ביום חופתו, בסוף מדובר ברגע עוצמתי שמתכוננים אליו כל כך הרבה זמן. בעזה לקח שנים לאתר מנהרות, לעומת זאת בגבול הצפון העבודה הייתה ממוקדת ויעילה. עמדתי מעל חור קטן באדמה וזיהיתי את הנחישות של האויב לבנות עיר שלמה מתחת לאדמה. לא מדובר כאן במנהרות שנחפרו עם את ומעדר, אלא בפרויקט הנדסי מורכב ומקצועי".

במהלך ההכנות למבצע ותוך כדי התקדמותו נחשף שלמה לניתוחי המודיעין. היום הוא מציין כי צה"ל הגיע ליעדים שהוצבו לו על ידי הדרג המדיני:  "כל המנהרות – נחשפו. הן זוהו בטרם ניתן היה להשתמש בהן. אני שמח וגאה ששמנו לזה סוף".

מבצע מגן צפוני (צילום: דו"צ)
מבצע מגן צפוני (צילום: דו"צ)

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות