fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בוחרות בהנקה

עשרות נשים הרות ולאחר לידה ניצלו את ההזדמנות לקבל מידע וייעוץ במהלך אירועי שבוע ההנקה העולמי שערכה כללית במרכז לבריאות האישה בקריית הבריאות זבולון
אחיות כללית בשבוע ההנקה | צילום: דוברות כללית
אחיות כללית בשבוע ההנקה | צילום: דוברות כללית

עשרות נשים הרות ולאחר לידה ניצלו את ההזדמנות לקבל מידע וייעוץ במהלך אירועי שבוע ההנקה העולמי שערכה כללית במרכז לבריאות האישה בקרית הבריאות זבולון.

בסקר שערכה כללית נמצא קשר בין אופן הלידה להנקה: כ-73 אחוז מהנשים שעוברות לידה רגילה מיניקות לעומת 27 אחוז מהנשים שעברו ניתוח קיסרי. נתון נוסף: יותר נשים מפסיקות להיניק במהלך חופשת הלידה.

חשוב לדעת, כי ההנקה היא התזונה הטובה ביותר לתינוק שאף תורמת לבריאות האם המיניקה. ד"ר אבי פכט, גסטרואנטרולוג ילדים במרכז לבריאות הילד של כללית, מציין כי חלב אם מכיל, בנוסף לכל אבות המזון, גם גורמי גדילה ונוגדנים רבים המגינים מפני זיהומים שונים וכי הרכבו מותאם באופן אינדיבידואלי לצורכי התינוק ולשלב ההתפתחותי של מערכת העיכול שלו, שאשר משתנה במהלך תקופת ההנקה עם גדילת התינוק. במחקרים רבים נצפו היתרונות הבאים עבור התינוק: הקטנת שכיחות דלקת אוזן תיכונה, הפחתה בזיהומים במערכת העיכול ובמערכת הנשימה, הפחתה בשיעורי ההשמנה בילדים, הפחתת יתר לחץ דם בגיל מבוגר יותר והפחתה בשיעורי אסטמה ואלרגיות עוריות שונות, הפחתה בהתפתחות סוכרת, מניעת עצירות ושלשול ופחות גזים. במספר עבודות דווח על יתרונות גם לאם המיניקה: הפחתה מהירה יותר של דימומים לאחר הלידה וסיכון נמוך יותר לסרטן שד ולאוסטיאופורוזיס.

במחקר מקיף שערכה כללית נמצא, מעבר לפער הגדול בשיעור ההנקה בקרב יולדות בלידה רגילה לעומת אלו שילדו בניתוח קיסרי, כי 73 אחוז מהנשים מפסיקות להיניק במהלך חופשת הלידה (שלושה חודשים וחצי הראשונים). בנוסף, חלה גם עלייה בשיעור הנשים המפסיקות להיניק במהלך חופשת הלידה, בהשוואה לשנים קודמות. 20 אחוז הפסיקו להיניק בגיל ארבעה-שישה חודשים ו-7 אחוז המשיכו להיניק גם לאחר גיל חצי שנה.

בקרב אימהות שהיניקו בעבר והפסיקו להיניק, 37 אחוז אמרו כי הפסיקו להיניק בשל מחסור בחלב אם, 16 אחוז הצהירו כי הפסיקו להיניק בשל קשיי הנקה, 13 אחוז הפסיקו בשל החזרה לעבודה או למסגרת לימודית, 7 אחוז הפסיקו כי חוו כאבים בהנקה, 6 אחוז בשל מצב בריאותי ורק 5 אחוז מהנשים הפסיקו כי העדיפו הזנה בתחליף מזון לתינוקות.

אלישבע כהן ארזי מסבירה על ההנקה | צילום: דוברות כללית
אלישבע כהן ארזי מסבירה על ההנקה | צילום: דוברות כללית

מעבר לפער הגדול בשיעור ההנקה בקרב יולדות בלידה רגילה לעומת אלו שילדו בניתוח קיסרי, כי 73 אחוז מהנשים מפסיקות להיניק במהלך חופשת הלידה (שלושה חודשים וחצי הראשונים). בנוסף, חלה גם עלייה בשיעור הנשים המפסיקות להיניק במהלך חופשת הלידה, בהשוואה לשנים קודמות

נוכח חשיבותה הרבה של ההנקה, בחרו בכללית למנף את שבוע ההנקה העולמי ולערוך שבוע אירועים שהתקיים במרכז לבריאות האישה בקרית הבריאות זבולון ובמרפאות כללית ברחבי המחוז. במהלך שבוע זה, שרוכז על ידי פנינה קרסו, מנהלת הסיעוד במרכז לבריאות האישה, ואיריס כרמון, מנהלת הסיעוד בזבולון, הוצב במרכז לבריאות האישה לאורך כל השבוע דוכן הדרכה שאויש על ידי יועצות הנקה, התקיימה הדגמה בעזרת בובה, ניתן ייעוץ אישי לפונות ונערכו הרצאות לנשים המתלבטות אם להיניק או האם להמשיך בהנקה וכן לצוותים רפואיים, במטרה להעלות את מודעותם לנושא. הנשים נהנו גם מהתנסות בטיפולי כללית משלימה.

אלישבע כהן ארזי, יועצת הנקה ומרכזת תחום הרפואה המונעת בסיעוד בכללית במחוז, הדגישה בהרצאת, כי לקולוסטרום, החלב הראשוני, חשיבות יתרה לבריאות התינוק והוא מכונה גם "הזהב שבחלב", בשל היותו עשיר במרכיבים חיסוניים ותזונתיים ומותאם לצורכי התינוק בדיוק בגיל הזה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות