fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178238 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"הכי חשוב להעביר לאנשים מסר שרואים אותם והם לא לבד. זה עוזר להתמודד עם מצבי חוסר ודאות וקושי"

צילום: דוברות רמת ישי

מנהלת המחלקה לשירותים חברתיים במועצת רמת ישי שרה גייצהאלס הפכה את משבר הקורונה להזדמנות. המחלקה בהובלתה הרחיבה את פעילות מועדון הגימלאים-מועדון ארז, יצרה פעילויות משותפות עם מחלקת החינוך והמתנ"ס ופיתחה סדנאות תמיכה יחודיות, והכל לצד העבודה השוטפת ואתגרי הקורונה.

ראש מועצת רמת ישי, עפר בן אליעזר, המלווה את פעילות המחלקה באופן שוטף: "קהילת רמת ישי בורכה בצוות עובדים ועובדות מסור ומקצועי בהובלתה של שרה גייצהאלס, צוות שעובד מכל הלב ומבצע עבודת קודש למען התושבים. פעילות המחלקה תורמת רבות לחוסנה הקהילתי של רמת ישי, הן על ידי גיוס והפעלת מערך מתנדבים רחב והן במתן מענים למצוקות ולקשיים לאוכלוסיות שמטופלות ברווחה".

לצמוח ממשברים, או במילים אחרות לעשות מהלימון לימונדה, זה המוטו של מנהלת המחלקה לשירותים חברתיים של מועצת רמת ישי, שרה גייצהאלס. "דווקא בתקופת הקורונה הצלחנו להגדיל ולהעשיר את פעילות מועדון הגימלאים שלנו ולפתח תוכניות תמיכה שונות דוגמת בני משפחה עיקריים מטפלים", היא מספרת בגאווה.

מים רבים זרמו בנחל בית לחם מאז החלה שרה גייצהאלס לנהל את המחלקה לשירותים חברתיים של מועצת רמת ישי לפני 31 שנה. אז עוד נקראה מחלקת הרווחה. רמת ישי התפתחה וגדלה, הצרכים והדרישות גברו ועם פרוץ מגפת הקורונה נוספו משימות נוספות והמועצה תגברה את המחלקה שכוללת היום מלבד גייצהאלס 4 עו"סיות נוספות, רכזת מתנדבים, עובדת מועדונית ועוד.

"רמת ישי אז היתה כמו קיבוץ קטן כולם הכירו את כולם. היו הרבה פחות שירותים והרבה פחות שירות. כשקיבלתי לניהול את המחלקה היו פחות מ-50 משפחות והיום יש 350 משפחות. היו אז 2700 תושבים והיום למעלה מ-8500", נזכרת גייצהאלס.

מה ההבדלים העיקריים בין עבודת המחלקה השוטפת בימים אלה לימי טרום הקורונה?

"העבודה הרבה יותר אינטנסיבית עכשיו. בגלים הראשונים עבדנו ממש ב"אטרף" עם חלוקת אוכל, עשינו מעקב אחרי בידודים והיינו בקשר אישי עם כל מאומת וכל מבודד. לא ידעו אז לאן זה הולך. עשינו את ההכרחי והדחוף ביום יום ורוב האנרגיות הלכו להיות בקשר עם אנשים מבודדים או חולים, מה שכיום הרבה יותר מורכב  לעשות עם הכמות הגדולה. אנו מקבלים רוח גבית מהמועצה והעומד בראשה עפר בן אליעזר וממשרד הפנים. זה בא לידי ביטוי בתוספות של תקנים, למשל תקן של עו"ס למשפחה ממשרד הרווחה וגם רכז מענים לאוכלוסייה המבוגרת. ככל שחלף הזמן עם הזמן נכנסנו לשגרה והתפננו לפתח פרויקטים".

אילו פרויקטים למשל?

"קבוצות של בני משפחה מטפלים עיקריים. זה תפס תאוצה בזמן הקורונה וכיום משתתפים בה למעלה מ-20 בני משפחה. פתחנו סדנאות נאמני חירום, נאמני בריאות, דברים שצצו תוך כדי התקופה".

עד כמה הקורונה פגעה באוכלוסיות המוחלשות?

"מאד. יש המון פניות של אנשים שפתאום נכנסו למעגל, משפחות שנכנסו לרווחה בשל הפן הכלכלי, פתאום חלה ירידה דרמטית במצבם בגלל פיטורים או חל"ת. הצטברו פניות בשל מצוקות רגשיות. למשל ילדים ובני  נוער, התמכרויות של בני נוער למחשב הפרעות אכילה, אלימות, הוצאה מבתים  בעקבות צווים של בית משפט שלא היו בעבר. הקורונה העצימה מצבי קצה".

מה המפתח להתמודד עם קשיים כאלו?

"לעזור לקהילה לשמור על החוסן שלה. זאת אומרת לטפח את המתנדבים ולהיעזר בהם, להוביל את כל התוכניות הקהילתיות, לתת תמיכות לא רק ברמה האישית. לתת כלים לאנשים שהם לא ירגישו לבד. להגיד מילה טובה. המקום של הרווחה נהיה הרבה יותר משמעותי בקהילה ורואים אותנו בהרבה יותר מקומות לא רק רווחה, אלא בעוד תחומים. למשל, אנשים שהיו חולים ובבידוד ואלה לאו דווקא מטופלי רווחה. צריך המון אינטיליגנציה רגשית, סבלנות וסובלנות. לקבל את זה שקשה לאנשים. הכי חשוב להעביר לאנשים מסר שרואים אותם, והם לא לבד. זה עוזר להתמודד עם מצבי חוסר ודאות וקושי".

באיזה בקשות אתם נתקלים?

"מבקשים עזרה בהבאת אוכל, טיפולים, הסעת קשישים, רכישת תרופות ואפילו קיבלנו בקשות לטייל עם הכלב. אנחנו מתווכים לתושבים מידע וטיפולים. הקהילה יותר רואה אותנו במקומות שלא היינו בעבר".

עד כמה חשובה תמיכת יתר מחלקות המועצה?

"חשובה ביותר. יש קשר רציף עם מנהלי ומנהלות מחלקות המועצה השונות, עם המנכ"ל איציק זכאי וכמובן ראש המועצה עפר בן אליעזר שמנהיג את המועצה . עפר מתווה מדיניות ומעורב בהכל. למשל השבוע שהתחלנו בחלוקת ערכות אנטיגן למטופלי המחלקה ולא רק עפר יורד לפרטים- איך מחלקים, באיזה אופן איך לא שוכחים אף אחד. יש תמיכה וגיבוי ומעורבות במה שקורה, ואם יש מקרים חריגים עופר מעורב. יש שיתופי פעולה נהדרים עם מחלקת החינוך והמרכז הקהילתי (מתנ"ס) בהרבה פעילויות, כמו בחנוכה שבני נוער הלכו לבתים של ותיקים וקיימו איתם טקס הדלקת נרות, חלוקת חבילות לחגים, ועוד פעילויות שעשינו במשותף".

באיזו פעילות שאתם מקיימים בתקופת הקורונה את מתגאה ביותר?

"אני רוצה לדבר על 3 דברים עיקריים: על אף הקושי, המשכנו קבוצות מיומנויות חברתיות לילדים. הדבר השני זה הפעלת מועדון ארז והוספת ימי הפעילות כדי שיהיה לציבור הגימלאים לאן לצאת. ראינו את האוכלוסייה המבוגרת כאוכלוסייה בסיכון וגם חלק מהפעילויות הנגשנו אליהם באנו אליהם הביתה  וזה משהו ייחודי. הפעילות השלישית היא של קבוצת בני משפחה מטפלים עיקריים שממש פיתחנו את התחום".

לסיום, התייחסותך לצוות העובדות והעובדים במחלקה?

"יש לנו צוות מאד מסור, מחוייב ומגוייס וגם עכשיו שעובדים בקפסולות ממשיכים בביקורי בית. הצוות נמצא בכל משימה וזה נותן הרגשה טובה שיש עם מי לעבוד. גם בצוות שלנו יש מאומתים ומבודדים ואנחנו עובדים בצוות חסר, אבל ממשיכים לתת שירות מבלי לשבש את הפעילות".

ראש מועצת רמת ישי, עפר בן אליעזר: "קהילת רמת ישי בורכה בצוות עובדים ועובדות מחלקת רווחה ושירותים חברתיים מסור ומקצועי בהובלתה של מנהלת המחלקה שרה גייצהאלס, צוות שעובד מכל הלב ומבצע עבודת קודש למען התושבים. פעילות המחלקה תורמת רבות לחוסנה הקהילתי של רמת ישי, הן על ידי גיוס והפעלת מערך מתנדבים רחב והן במתן מענים למצוקות ולקשיים לאוכלוסיות שמטופלות ברווחה, בשם כל תושבי רמת ישי אני מודה להן על הנתינה האינסופית האיכפתיות הרבה".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות