fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

טופו – נקודת המוצא לאינספור מתכונים

צילום: pixabay

הגוש המרובע הלבן והרך הוא ורסטילי הרבה יותר ממה שנוטים לחשוב, ומעבר לחלבון המלא שהוא מספק- הוא יכול לשדרג מנות רבות ומגוונות. אפשר למצוא אותו בכל מכולת ובכל תפריט, בעבר לא היה כזה פופולרי אבל עם צמיחת הצמחונות והטבעונות בארץ הוא צבר תאוצה וכמעט אין מקום שהוא לא נמצא בו. עם מרקם מפתיע שמשתנה בהתאם לצורת העיבוד, בגוון ניטרלי שמתאים את עצמו בקלות כמעט לכל טעם ועם ערכים תזונתיים שלא כדאי לפספס- היום עולם הקולינריה יכול להסכים, ריבוע החלבון הזה הוא הרבה יותר מתחליף בשר. וגם אם תוספות קוביות בשייק נשמע לכם עדיין כמו רעיון מוזר- תנו לזה הזדמנות, וכנראה תופתעו לטובה. אז אם התבלבלתם מרוב מתכונים, תנו לנו לעשות קצת סדר- אילו סוגי מאכלים מפתיעים ניתן להכין מהחלבון הפופולרי הזה ולמה כדאי להכניס אותו למטבח כבר מחר?

ממרחים

רבים לא יודעים זאת, אבל טופו יכול להיות אחד הממרחים הכי טעימים שתחזיקו במקרר שלכם. בלנדר מוט יהפוך את הגוש היציב (עם מעט מים ומלח) לממרח עם מרקם משגע, שדומה מעט למרקם לאבנה או ממרח גבינה שמן אחר. וגם לגבי הטעם אל דאגה- כי עם שום, עשבי תיבול ומעט מיץ לימון, הממרח הזה הופך חלקלק ועז טעם, כזה שרק רוצים ממנו עוד כפית ועוד כפית. יש משמעות לסוג עצמו- בעוד שהטופו הקשיח יביא למרקם סמיך יותר, סוג ה"משי" (שמרקמו רך בהרבה), ייצור מרקם אוורירי וקליל יותר, כמו ממרח דמוי מיונז למשל. בכריכים לעבודה, לבית הספר, או לארוחת חברים בשישי בבוקר- הממרח הזה הולך מצוין עם לחם איכותי וממרחים משלימים ליד (כמו פסטו עגבניות מיובשות או זיתים).

ממרח חלבון כזה יכול לשמש, בנוסף לשדרוג הסנדוויץ', גם למילוי מנות אפויות. בתוספת של בצל מטוגן ותבלינים מתאימים, הטופו מקבל טעם שמזכיר כבד אווז משובח. אז ניתן להשתמש בו למילוי פטריות או גלילות חציל בתנור, או לחילופין למאפה דפי אורז או דפי פילו ב"פטה" טופו.

עוגות ושייקים

המחשבה על שילובו במאכלים מתוקים, יכולה להישמע מוזרה לחלק מהאנשים, אבל עד שלא תנסו- לא תדעו. לא חשוב אם בחרתם אם בחרתם להכין שייק ירוק או דווקא שייק פירות מתקתק, כמה קוביות טופו בבלנדר ישפרו את המרקם פלאים: השייק יהפוך את כל המשקה לקרמי במיוחד, בדומה למרקם שנוצר עם הוספת אבודקו, והטעם הניטרלי לא מורגש כלל. את אותו האפקט עושה הטופו בקינוחים כמו מוס (שוקולד או חמאת בוטנים למשל), עוגות "גבינה" בלי אף טיפת חלב ולמרבה ההפתעה, הוא יוכל להשתלב אפילו בעוגיות.

תבשילים ומרקים

בינינו, קוביות הטופו הקריספיות הוא הביס שכולם מחכים לו במוקפץ. קוביות מטוגנות במרינדה של סויה, סילאן ושום הן דרך בטוחה לשדרג את רוב התבשילים האסייאתים (אבל לא רק). לא הרבה יודעים, אבל לגודל הקוביות שחותכים יש משמעות מעבר לאסתטיקה- ככל שהקובייה קטנה יותר, כך היא סופגת אל תוכה יותר מהמרינדה, והביס הסופי משתדרג בכמה רמות. זאת בהשוואה לקוביות גדולות שאולי משמח לגלות בתבשיל אבל אין בהן הרבה טעם. ביפן למעשה, טופו חי עם קערית סויה ליד הוא מנה בפני עצמה.

ועם זאת, לא לכל קובייה מתאימה מרינדה, שכן אם תבחרו לשלב את החלבון הייחודי במרק- נוזלי המרק עצמו ייתנו את הטון ואפשר לזרוק את הקוביות אל הסיר ככה, כפי שהן. לכן, אם חשקה נפשכם בתוספת טעם מפתיעה, מזינה ומפנקת לתבשיל או למרק- דקה של חיתוך (ואולי עוד רגע של השריה): ויש מנה.

קציצות: ברוטב או ליד

קציצות חריימה טבעוניות, קציצות ירק ואפילו המבורגר- הוספת טופו לתערובת הקציצות היא פתרון מרקמי מושלם לטבעונים שבינינו, אבל כולם יכולים ליהנות ממנו! טחינה קלה במעמד מזון, והגוש היציב הופך לעיסה דביקה שאליה ניתן להוסיף כל דבר: בצל מטוגן, עשבים ירוקים או גרידת בטטה. במקרה של המבורגר, כדי לחקות את מרקם הבשר הטחון, כדאי לפורר את הגוש לפירורים קטנים ורק אז להוסיף אותם לשאר התערובות. בין אם תבחרו לטחון או לפורר אותו עבור הקציצות שלכם, בין אם תבחרו ליצוק אותן קטנות וחמודות או שטוחות ורחבות, תוכלו ליהנות מקציצה יציבה שתעמוד כמעט בכל תנאי: בישול, טיגון ואפייה. בנוסף, תוכלו ליהנות מתוספת חלבון, וכמובן מהמחמאות שלא יפסיקו להגיע, על המחשבה היצירתית והביצוע המקורי.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות