fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הריון שלאחר הפלה טבעית, האם כדאי? 

הפלה טבעית: מהם הגורמים ומה עשויות להיות ההשלכות על ההריונות הבאים? האם מומלץ להיכנס להריון מיד לאחר הפלה טבעית? ומה לגבי הפלות חוזרות? כל התשובות, כאן. 
הפלה טבעית | תמונה: Depositphotos
הפלה טבעית | תמונה: Depositphotos

הפלה טבעית היא תופעה שכיחה ביותר: על פי הנתונים, אחת מכל ארבע נשים תחווה הפלה טבעית במהלך חייה, ובין 10-25% מההריונות, יסתיימו באובדן טבעי שלהם כבר בשבועות הראשונים, פעמים רבות אף עוד לפני שהאישה מודעת לכך שהיא הרה.

אצל נשים רבות שעברו הפלה, קיימים חששות ולבטים רבים בנוגע לכניסה עתידית להריון נוסף. ההחלטה על כך מלווה בשאלות לא מעטות: האם צריך לחכות קצת ולתת לגוף מנוחה של מספר חודשים עד שמנסים להיכנס להריון שוב? האם בגלל שעברתי הפלה אחת, אני נמצאת בסיכון גבוה יותר לעבור הפלות נוספות? יש בדיקות שצריך לעבור לפני שנכנסים להריון נוסף? ובכן, אנסה לרכז כאן עבורכן את התשובות הרפואיות לשאלות הללו.

מהם הגורמים להפלה טבעית? 

הסיבה העיקרית להפלה עצמונית, הקרויה גם הפלה טבעית, היא בעיה כרומוזומלית בעובר, שלרוב אינה גנטית אלא נקודתית בלבד, ונובעת מליקוי כלשהו בביצית, בזרע או בחיבור הספציפי ביניהם. לכן, חשוב לדעת שגם אם התרחשה הפלה אחת אין זה אומר שההריונות הבאים אמורים להימצא בסיכון גבוה יותר להפלות נוספות, אלא אם מדובר בבעיה גנטית נרחבת יותר. 

סיבות נוספות להפלות עצמוניות עלולות להיות בעייתיות יותר, כמו למשל: פגיעה פיזית, זיהום, קרישיות יתר, חשיפה לחומרים מסוכנים ועוד. גם עודף משקל, צריכה מוגברת של קפאין ואלכוהול, וכן שימוש בתרופות מסוימות, מהווים גורמים שמעלים את הסיכון להפלה טבעית. נוסף על כך, ידוע שאצל נשים שעוברות טיפולי פוריות, קיימת שכיחות גבוהה יותר להפלה טבעית, אולם ניתן לזקוף זאת לחובת המודעות הגבוהה יותר שיש להן לקיום הריון בשלב מוקדם יותר, מאשר בהריון ללא טיפולים. 

האם הפלה טבעית מעלה את הסיכון להפלות נוספות? 

לא אשמור אתכם במתח, יש לי בשורה טובה: רוב הנשים שחוו הפלה טבעית, לא נמצאות בסיכון מיוחד להפלות נוספות, וחוות הריונות תקינים לאחר מכן. הסטטיסטיקה אמנם מראה שעד רבע מההריונות מסתיימים בהפלה טבעית, ולכן החשש מפני הפלה נוספת מובן וטבעי ביותר. יחד עם זאת, חשוב לדעת שאם לא קיימת סיבה רפואית ממשית, 99.9% מהנשים שעברו הפלה, לא יחוו זאת שוב, ומרביתן יכולות ומצליחות להיכנס להריון נוסף בריא לחלוטין לאחר הפלה.

האם כדאי לחזור ולנסות להרות מיד לאחר הפלה?

ראשית כל, חשוב לי לומר: מעבר לסטטיסטיקות ולמספרים, ההפלה היא אירוע אישי מאוד וכל אישה חווה ומקבלת אותו באופן שונה לגמרי. לכן, מעבר למוכנות הפיזית ומעבר לכל המלצה רפואית שאתן, חשוב לוודא שקיימת מוכנות נפשית ורגשית להריון נוסף. 

על מנת לוודא את מוכנות הגוף להריון נוסף, רצוי לבקר אצל רופא/ת הנשים כדי לבדוק אם יש ברחם משהו לא תקין שייתכן וגרם להפלה. הרופא יבדוק את מצב הרחם והשחלות, וייבחן האם יש צורך בבדיקות נוספות, כמו למשל בדיקת היסטרוסקופיה, קרישיות ועוד. אם הרופא מאשר זאת, ניתן לנסות ולהרות כבר עם הביוץ הראשון ללא חשש.

האם ייתכנו בעיות בקליטת ההריון שלאחר הפלה? 

הווסת אמורה להתחדש לאחר הפלה טבעית עד כשישה שבועות ממועד ההפלה. גם אם היא מגיעה בזמן ונמשכת כרגיל, חשוב לדעת שלעיתים לוקח כמה חודשים עד שההריון נקלט, משום שלגוף לוקח זמן להתאזן מבחינה הורמונלית ולכן אין להיבהל או להיכנס ללחץ. 

במקרה שעוברת תקופה של חצי שנה-עד שנה של ניסיונות שלא נושאים פרי, רצוי להתייעץ עם רופא/ת הנשים לצורך בדיקה ובירור. 

איך נכון לשמור על הריון אחרי הפלה?

קודם כל, חשוב לי לעודד שיח פתוח עם רופא/ת הנשים כי זה מפתח חשוב לשמירה על הריון תקין עד כמה שניתן, ולתחושת ביטחון ורוגע במהלכו. חשוב לשאול שאלות, להעלות חששות ולא להתבייש ולבקש מעקב רפואי הדוק יותר במהלך ההריון החדש. 

מעבר לכך, מהרגע שהתקבלה החלטה לנסות שוב להרות, מומלץ ביותר ליטול ויטמינים וחומצה פולית, לאכול בריא יותר- לכלול בתפריט ירקות, פירות ומאכלים עשירים בברזל ולשמור על משקל תקין. כמובן, יש להימנע לחלוטין מצריכת אלכוהול וסיגריות. 

מה בנוגע להפלות חוזרות? 

נשים שחוות הפלות טבעיות בזו אחר זו, יכולות להיכנס להריון בריא וטבעי לאחר מכן, בהתאם למצבן הרפואי. לכן, כדאי מאוד לגשת לבדיקה רפואית במידה ומתרחשות הפלות טבעיות חוזרות, כדי לברר את סיבת ההפלה ולהסיר אותה מהדרך. 

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן, רופא נשים בכיר בקופ"ח כללית.

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות