fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

 סקר 'חקלאות במלחמה' של ארגון השומר החדש: 89% מהחקלאים מדווחים שנפגעו בעקבות המלחמה,  84% מהחקלאים: יש פגיעה בביטחון התזונתי של ישראל

צילום: השומר החדש


סקר 'השומר החדש' משקף את נזקי המלחמה בענף החקלאות ואת ההשלכות העתידיות על בטחון המזון של ישראל

מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, נקלעו חקלאי ישראל לאחד המשברים הגדולים שידע ענף החקלאות. ברחבי הארץ, חקלאים רבים נשארו עם מחסור עצום בידיים עובדות ושטחי חקלאות רבים במרחבי העוטף ובגבול הצפון ניזוקו קשות ויצרו מחסורים גדולים.

ארגון השומר החדש מפרסם סקר המתייחס למצבם של החקלאים בעקבות פרוץ המלחמה:

להלן נתונים מרכזיים מהסקר:

היקפי הפגיעה במשקים חקלאיים בעקבות המלחמה:

למלחמה השפעה קטלנית על חקלאי ישראל: רוב מכריע של חקלאי ישראל מכל רחבי הארץ מעידים שנפגעו מהמלחמה (89%), 19% העידו כי עצרו את פעילות המשק לגמרי.

ישנו שוני בהיקף הפגיעה ביחס לאזורים ברחבי הארץ: בגבול הצפון – 25% העידו כי עצרו את הפעילות לגמרי, ו-65% העידו כי המשק נפגע באופן חלקי, ברחבי הצפון 67% העידו על פגיעה חלקית.
בעוטף עזה –  35% מהמשקים עצרו לגמרי את הפעילות, ו-63% העידו שהמשק נפגע חלקית.

הפגיעה במשקים חוצה את כל הענפים: פירות, ירקות, גידולי שדה, פרחים, צאן, בקר, עופות
הענפים המרכזיים בהם נעצרה הפעילות כליל הם: ירקות (23%), פירות (18%), עופות (20%).

הפגיעה בביטחון התזונתי של ישראל בעקבות המלחמה
אחד הנושאים החשובים שעלו על סדר היום במהלך המלחמה, זהו הנושא של הבטחון התזונתי והיכולת של מדינת ישראל לספק לעצמה מזון בעתות משבר.

על פי הסקר, 84% מהחקלאים העידו כי יש פגיעה בביטחון התזונתי של תושבי ישראל. מתוכם, 53% העידו כי ישנה פגיעה בביטחון התזונתי במידה רבה. רוב חקלאי העוטף (70%) וגבול הצפון (60%) סבורים שבעקבות המלחמה ישנה פגיעה במידה רבה מאוד בביטחון התזונתי. יש להזכיר כי 70% מהירקות של ישראל גדלים בעוטף עזה.

מחסור בידיים עובדות

חקלאים רבים בכל רחבי הארץ נותרו ללא ידיים עובדות בשל המצב. מתוך 25,000 עובדים זרים, אשר עובדים בשדות, במטעים ובחממות, מעל 10,000 עזבו חזרה למדינותיהם. בנוסף לכך, אלפי חקלאים בכל הארץ נקראו בצו 8 לשירות מילואים ונאלצו לנטוש את המשקים שלהם, חקלאים ועובדים במקצועות המעטפת, נפגעו ישירות מהמלחמה, חלק נפצעו, נחטפו ובודדים אף נהרגו במלחמה על הבית.

80% מהחקלאים העידו כי הם נמצאים במחסור של ידיים עובדות (מעובד אחד ועד מעל ל-20 עובדים) בכל רחבי הארץ. בעוטף עזה 90% מהחקלאים העידו כי הם נמצאים במחסור של ידיים עובדות (מעובד אחד ועד מעל ל-20 עובדים) ו-80% בגבול הצפון (שטח צבאי סגור)
מצוקה ניכרת גם בכל רחבי הצפון, 66% מהחקלאים העידו כי הם נמצאים במחסור של ידיים עובדות (מעובד אחד ועד מעל ל-20 עובדים).

כמעט בכל הענפים ניכרת מצוקת כוח אדם: פירות (81%), ירקות (89%), גד"ש (78%), פרחים (88%), צאן (76%), עופות (66%), בקר (68%). בענף הירקות זקוקים במיוחד לידיים עובדות, 20% העידו כי בענף הירקות זקוקים ל-20 עובדים ויותר.

פגיעה בתוצרת חקלאית בעקבות המלחמה
המחסור בידיים עובדות השפיע רבות על היכולת לקטוף את התוצרת החקלאית בזמן ולהמשיך את הפעולות החקלאיות השונות, דבר שגרם לנזקים גדולים בתוצרת החקלאית:
77% מהחקלאים העידו על פגיעה כלשהי בתוצרת החקלאית שלהם (התוצרת נפגמה או הושמדה).
20% העידו כי היקף הפגיעה בתוצרת החקלאית הוא מעל 50%.
40% מהחקלאים המגדלים ירקות מציינים כי התוצרת החקלאית שלהם נפגמה\הושמדה\חוסלה בשיעור של 50% או יותר.
כ-50% מהחקלאים בעוטף עזה ציינו על פגיעה בתוצרת בשיעור של 50% או יותר.
71% מחקלאי הצפון העידו פגיעה כלשהי בתוצרת החקלאית במשקם.

מאז הוקם בשנת 2007, פועל הארגון לסייע לחקלאים בכל רחבי הארץ. כבר ביומה הראשון של המלחמה, פתח השומר החדש חמ"ל מיוחד לריכוז מתנדבים בתחום החקלאות. מדי יום, אלפי מתנדבים מגיעים להתנדב בשטחים החקלאיים ועד היום, הוציא השומר החדש כ-80,000 מתנדבים למשקים ברחבי ישראל שסייעו ל-750 חקלאים שנמצאים בלמעלה מ-300 יישובים, מושבים וקיבוצים. מורים, הייטקיסטים, מנכ"לי בכירים במשק וחקלאים ממשקים אחרים, מגיעים לעזור בחקלאות ולסייע לחקלאים בהפקת היבול. 

אייל כהן, חקלאי, מושב יתד שבעוטף עזה: "אני דור שלישי של חקלאים, הפערים שנוצרו בשבוע הראשון של המלחמה כשלא היינו בכלל בשטח הם לא ניתנים לגישור, בטח לא מבחינת הפעילות, זאת באמת הישרדות. בזכות מתנדבי השומר החדש שבאים לעזור אנחנו מנסים להציל את מה שאפשר, אנחנו צריכים עכשיו כמה שיותר ידיים עובדות שיבואו ויעזרו לנו".

שמעון זנזורי, חקלאי, מושב שדה עוזיהו: "אנחנו מדלגים על הרבה סחורה בשדה שלא נקטפת היום, החקלאות היא הבטחון הכלכלי והבטחון התזונתי של הארץ הזאת, פה אנחנו צריכים לייצר את האוכל, לא להיות תלויים באף אחד".

מנכ"ל ומייסד ארגון "השומר החדש", יואל זילברמן:"מלחמת חרבות ברזל העלתה על סדר היום את מצבם של חקלאים ישראל. בתוך השיח על מצב הבטחון בישראל, ראינו כולנו כמה חשוב לעסוק גם בסוגיית בטחון התזונתי של מדינת ישראל ויחד עם זאת ראינו איך חלקם של החקלאים בהגנת הגבולות עדיין קיים ומתממש. כעת, יותר מתמיד אנחנו רואים כמה החקלאים במדינת ישראל הם משאב יקר שיש לפתח ולטפח. לא יתכן שהם יאלצו לשאת בעול הקשה לבדם, מאז פרוץ המלחמה עשרות אלפי מתנדבים יצאו לתרום ולהתגייס עבור החקלאים, אך המשימה לא תמה, ואנחנו נדרשים להמשיך ולסייע להם למען עתידה והתפתחותה של מדינת ישראל".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות