fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עכו: צו הריסה ניתן לבניין העגול בחוף הדרומי

הפיל הלבן שמאפיין את הכניסה הדרומי לעכו במשך עשרות שנים ייעלם בקרוב מהנוף לאחר שבית המשפט השלום בעכו הורה לבקשת הועדה לתכנון ובנייה בעכו להוציא כנגדו צו הריסה
הבניין העגול בעכו (צילום: באדיבות עיריית עכו)
נבנה בסטייה מההיתר. הבניין העגול בעכו (צילום: באדיבות עיריית עכו)

"קיימת פגיעה באינטרס ציבורי משום הימצאו של המבנה במצבו הנוכחי, שלד בלתי מוגמר של מלון רב ממדים משך שנים ארוכות, ברצועת חוף הים, בלא שמסתמנת כל מגמת פיתוח אודותיו", דברים אלה כתבה שופטת בית משפט השלום בעכו שושנה פיינסוד-כהן שהורתה להרוס בתוך שנה את שלד המבנה העגול של מלון "פנינת הים" הנמצא בכניסה הדרומית של העיר. בכך נענתה השופטת לבקשת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה עכו שיוצגה על ידי התובעת העירונית עו"ד אילת השחר מיכאלי. פסק הדין נגד בעלת המבנה חברת צומת יזמות השקעות בנדל"ן בע"מ ומנהלה חמוד מונהאל ניתן ללא הרשעה.

המבנה הוקם על ידי חברת בולוס גד תיירות ומלונאות ונרכש בהמשך על ידי חברת צומת יזמות השקעות בנדל"ן בע"מ במסגרת הליכים לפירוק חברת בולוס.

הבניין העגול בעכו (צילום: באדיבות עיריית עכו)
נבנה בסטייה מההיתר. הבניין העגול בעכו (צילום: באדיבות עיריית עכו)

לטענת עו"ד מיכאלי המבנה נבנה בסטייה מההיתר שהוצא בשנת 2000, כך שנבנו 16 קומות במקום 32 קומות מאושרות, בחיפוי חלקי ללא מחיצות וללא חלונות. לדבריה, לא הושלמו עבודות הפיתוח וההתחברות לכבישים ולא מולאו תנאי ההתחייבות שצורפו להיתר. כמו כן, ההיתר פג ובוטל ב-2003 ולאחר שהמבנה לא הושלם לא ניתן לחדש את ההיתר.

לטענת עו"ד מיכאלי, קיים אינטרס ציבורי מובהק להריסת המבנה מאחר ומדובר במבנה נטוש מזה שנים שבמצבו גרם למפגעים חזותיים, בטיחותיים וכלכליים לעיר ולתושביה. "קיימות עדויות לכניסת אנשים וטיפוס לקומות גבוהות במבנה, כך שהמקום מהווה מפגע בטיחותי חמור", טענה עו"ד מיכאלי. לדבריה, מדובר בזכויות בניה חריגות שניתנו לפרויקט "המלון העגול" במטרה ליצור סמל ומונומנט ייחודי בכניסה לעיר אשר ניתן לראותו מכל מקום בעיר ומחוצה לו, אלא שהמבנה המוזנח במצבו כיום גורם להיפך הגמור.

כמו כן, השימוש שמבוצע בשלד המבנה אינו תואם את ההיתר, שכן חמוד מונהאל עצמו הצהיר כי אין לו כוונה להמשיך בבניית המבנה ולהשתמש בו לצורך מלונאות בהתאם לתכנית ולהיתר שניתן בזמנו, אלא הוא מחזיק במבנה ובמקרקעין כמלאי עסקי.

לטענת חברת צומת יזמות השקעות בנדל"ן בע"מ, היא ביקשה לפתח את החלקה אולם בשל חוסר כדאיות כלכלית ומשלא נמצא רוכש, נותר המבנה כבשעת הרכישה וכמצבו, אף שנים קודם לכן. עוד נטען, כי הריסת המבנה בשל מפגע חזותי אינה מידתית.

בפסק הדין קבעה השופטת: "הרושם שנותר מכלל הראיות הינו כי המשיב מבקש להשתמש בשלד הקיים כמלאי עסקי, כאשר מגמת הפיתוח אינה לנגד עיניו כי אם רווחיותו וכדאיותו הכלכלית בלבד, זאת על אף שאין חולק כי זכויות הבניה שניתנו למבנה העגול הינן חריגות למבנה הספציפי שיועד כמונומנט ייחודי בעיר".

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות