fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עיריית נהריה: מה לא סיפר מרלי על הדו"ח החצי שנתי?

גרעון העירייה עומד על 78 מיליון שקלים פלוס שלושה מיליון גירעונות סופיים בתב"רים. הפרש של 3.873 מיליון שקלים בשכר הכללי, 3.387 מתוכם הוצאות שכר על החינוך
הפר את הנחיות הסגר? רונן מרלי | צילום: עיריית נהריה
הפר את הנחיות הסגר? רונן מרלי | צילום: עיריית נהריה

בישיבת מועצת העיר שהתקיימה ביום רביעי האחרון, התבקשו חברי המועצה להתייחס לדו"חות הכספיים המבוקרים: הראשון הדו"ח הכספי של 2018, בעניינו דנו לפני כמספר חודשים, והשני הוא הדו"ח החצי שנתי לשנת 2019.

ראש העירייה בחר שלא להביא את עיקרי הדו"ח ואת הנתונים החשובים, אך ביקש מחברי המועצה להתייחס. בהתייחסותה של חברת האופוזיציה אורנה שטרקמן, טענה כי הדו"ח התקבל אצל חברי המועצה יומיים קודם, ולא היה באפשרותם לדון בדו"ח באופן ראוי, למרות שידוע כי הדו"ח היה חשוף בפני האופוזיציה במהלך הדיון אודותיו עוד טרם העברתו למבקר, בישיבת וועדת הכספים, בה חברה חברתה, חברת האופוזיציה עו"ד לירז איתמר. יש לציין עוד, כי בישיבה שדנה בדו"ח המבוקר בוועדת הכספים, שהתקיימה ביום רביעי 23.10.19, בעיריית נהריה, דווקא חברת המועצה איתמר בחרה להיעדר. בתוך כך, באותה הישיבה, המליצה הוועדה להעביר את הדו"ח המבוקר, כפי שהוא, למועצת העיר.

למרות בקשתו של ראש העירייה להתייחסויות נוספות, לא עלו כאלו והישיבה נחתמה.

באשר לנתוני הדו"ח, נמצא כי עיריית נהריה החלה את שנת 2019 עם גירעון של 72 מיליון שקלים, בנוסף למעל לשלושה מיליון גירעונות סופיים בתקציבים בלתי רגילים. בתום חצי שנה ראשונה לשנת 2019, נוספו לגרעון זה כשישה מיליון וחצי שקלים, כשנכון ליוני 2019 עומד גרעון העירייה על 78 מיליון שקלים פלוס שלושה מיליון גירעונות סופיים בתקציבים בלתי רגילים.

מהיכן נובעים השישה מיליון שקלים הנוספים? מבדיקה של נתוני הדו"ח, נראה כי השנה מתבצע שינוי מהותי בסדרי העדיפויות של העירייה.

התקציב המאושר על ההכנסות מארנונה לכל שנת 2019 עמד על 172,500,000 מיליון שקלים, כשבאופן יחסי לחצי שנה מדובר על גביה של מעל ל – 86 מיליון שקלים. בפועל, עמדו ההכנסות עד סוף יוני 2019 על כ – 85 מיליון שקלים. כלומר, סטייה של כמיליון וחצי שקלים מהתקציב שאושר. עם זאת, באשר לגביית הארנונה מהתושבים, קיימת עלייה שלושה אחוז משנה קודמת ברבעון המקביל.

ההכנסות שאושרו בתקציב למכירת מים עמדו על 45 מיליון שקלים, כשבחצי שנה, היתה צריכה העירייה למכור 22.5 מיליון שקלים. בפועל, הכנסות העירייה ממכירת מים עד לסוף יוני עמדו על כ – 17.5 מיליון שקלים בלבד. מבדיקה עם העירייה נמצא, כי אחת מהסיבות היא כי מפעל "חוגלה קימברלי", שרכש מעיריית נהריה מים על בסיס שוטף, עבר לשאיבה עצמית, וכבר אינו רוכש את המים מהעירייה. עם זאת, עפ"י נתוני הדו"ח מדובר בשיעור גבייה הנמוך באחוז אחד בלבד מהשנה הקודמת ברבעון מקביל, וזאת משום שקיימת ירידה בשיעור דומה ברכישת מים ממקורות, שנובעת משנת גשמים ברוכה, וכן, מכך שהשנה עברה העירייה להשקיה ממוחשבת בכל נהריה, מה שחסך את ההוצאות על רכישת מים. כך, אמנם, ההכנסות ירדו ב – 23 אחוז, אך ההוצאות על מים ירדו ב- 21 אחוז.

עוד בולטת סטייה של 13 אחוז באשר לעצמיות החינוך, משמע, הגבייה מההורים, אך רוב הגבייה מההורים מתחילה בתחילת שנת הלימודים, ובחודשים ינואר עד יוני, כמעט ואין גבייה בחינוך. את התמונה האמיתית של אחוזי הגבייה מעצמיות החינוך יש למדוד ברבעון האחרון של השנה.

באשר להוצאות השכר הכללי בעירייה, ברמה החצי שנתית, בלט הפרש של 3.873 מיליון שקלים, כאשר בולט במיוחד סעיף החינוך, עם הפרש של 3.387 מיליון שקלים, שזה רוב ההפרש בהוצאות העירייה, מהתקציב המאושר לשנת 2019. כך נראה על פניו, שלמרות הגרעון, בחר ראש העירייה להשקיע לפני הכל בתחום החינוך בעיר, באופן משמעותי, נכון לחצי השנה הראשונה.

מעיריית נהריה נמסר בתגובה: ״הגרעון המצטבר נכון ליוני 2019 עומד על 81 מיליון ש"ח שבחלקו מורכב מגרעון 2018 שמסתכם בכ-25 מיליון שקלים, שנגרם בעיקר בשל התנהלות כספית כושלת בעבר והתקשרות בחוזים דרקוניים. בימים אלה שוקדת העירייה על תוכנית הבראה בשיתוף משרד הפנים. צמצום גרעון ניכר בדוח החציוני של 2019. מחיקה של גרעון היא לא מעשה קסמים שניתן למחוק במספר חודשים. אחוז הגבייה השוטף בארנונה עלה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ב-3 אחוז. בעניין הדוחות הכספיים המבוקרים, הם נמסרו לחברי המועצה בהתאם למועדים הקבועים בחוק, ולאחר דיון בהם במסגרת ועדת הכספים״.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות