fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ניצחון הרוח: סיפורה המופלא של קבוצת הכדורסל מכבי נדב כרמיאל

הצלחתה של מכבי נדב כרמיאל, שהוקמה לזכרו של סמ"ר נדב באלוה, והעפילה לראשונה בתולדותיה לליגה א', כוללת בתוכה את התכונות שאפיינו את הלוחם הצעיר שנפל בהגנה על המולדת: רעות, אחווה וחתירה בלתי מתפשרת להשגת המטרה  
מכבי נדב כרמיאל
בית חם. שחקני מכבי נדב כרמיאל חוגגים את עלייתם לליגה א' צילום: אלכס הובר

מה קורה כשיהודי חילוני, תלמיד ישיבה, דרוזי, מוסלמי, נוצרי, צעיר בן 18, סבא חביב בן 69, ומאמן כדורסל צעיר וחסר ניסיון נפגשים על הפרקט? הפסיפס האנושי הזה הרכיב בעונה האחרונה את סגל קבוצת הכדורסל מכבי נדב כרמיאל והפך לשילוב מנצח עם העפלתה של הקבוצה, לראשונה בתולדותיה, לליגה א'.

סיפור הקמתה של מכבי נדב כרמיאל, נולד מיוזמה של אליפז באלוה, שביקש להנציח את בנו נדב, לוחם בסיירת אגוז, שנפל במלחמת לבנון השנייה.

סמ"ר נדב באלוה ז"ל, עמד בראש צוות לוחמים שנתקל בכוח עוין בעיירה הלבנונית מרון א-ראס. בן 20 היה במותו.

מאז נפילתו, עוסקים בני משפחתו בהנצחת זכרו ושימור מורשתו באמצעות מגוון פעילויות, אחת מהן היא כאמור בקבוצת כדורסל על שמו, שהוקמה לפני 5 שנים.

בין שאר פעולות ההנצחה הן הענקת מלגות לסטודנטים, השתתפות במרוצי ריצה ועוד תחת הכותרת "מסע של מורשת".

אביו של נדב ז"ל, אליפז באלוה (60), איש כדורסל בכל רמ"ח איבריו, שהקים את הקבוצה וגם משחק בה, מספר: "נדב מאוד אהב ספורט, ומגיל 6 ליווה אותי למשחקים. חיידק הכדורסל נדבק בו והוא שיחק באקדמיית הכדורסל למחוננים במכון וינגייט. היה בינינו חיבור מאוד גדול והחלום שלי היה שיום אחד נשחק אני והוא יחד באותה קבוצה. נדב נהרג חודשיים לפני השחרור ולצערי לא הצלחנו להגשים את זה. למרות חסרונו הפיזי, אני מרגיש שנדב נמצא אתנו בכל רגע ורוחו מקרינה על הקבוצה בתכונות שמייצגות אותו כמו נחישות, רעות, אחווה ובכוח הרצון להציב מטרה ולחתור להשגתה".

הקבוצה החדשה הצליחה תוך זמן קצר לסחוף אחריה קבוצה גדולה של אנשי כדורסל, שהפכו למעין משפחה אחת גדולה.

אליפז באלוה שיחק בעבר בקבוצות מכבי והפועל כרמיאל, ואימן בקבוצות ילדים, נוער ובוגרים. פעמיים עלה ליגה עם מכבי כרמיאל ו-9 פעמים הוביל קבוצות לעלייה כמאמן.

הקמת קבוצת כדורסל כחלק מהפעילויות הרבות להנצחת בנו, התקבלה באופן טבעי.

"נכון שהקמת הקבוצה נועדה להנציח את נדב, אבל לא רק", מעיד אליפז, "אלא חלק מהחזון והרצון לקדם את הספורט בכרמיאל, בעיקר בענף הכדורסל. הקמת הקבוצה גרמה לכך שרבים משחקני הכדורסל שהם תושבי העיר כרמיאל, חזרו הביתה. מכבי נדב כרמיאל מבוססת על שחקנים מקומיים מכרמיאל ועם שילוב מוצלח מאוד של שחקנים ותיקים לצד שחקנים צעירים. את שרביט האימון הפקדתי בידיו של מארק קליינר, שלמרות שזו עונתו הראשונה כמאמן קבוצת בוגרים, עשה עבודה מדהימה ויש לו חלק נכבד בהצלחתה".

מכבי נדב כרמיאל אכן רשמה עונה מצוינת כשסיימה במקום הראשון בטבלה עם מאזן של 20 ניצחונות ו-2 הפסדים, ועם כרטיס עלייה לליגה א'.

אליפז, האמנת שהקבוצה תצליח ותגיע להישגים?

"כשהקמנו את הקבוצה כן דמיינתי הצלחות והישגים, וכשראיתי את החיבור המדהים שהיה העונה בין הצוות המקצועי, הצוות הניהולי והשחקנים, האמנתי בשלב די מוקדם של העונה שאפשר לעשות את זה. כספורטאי שתמיד חותר להישגים, השאיפה שלי היא להגיע עם הקבוצה לליגה הלאומית".

"מכבי נדב כרמיאל זה בית חם עבור כדורסלנים מכרמיאל והחיבור, הפרגון והביחד הם אלה שהובילו אותנו להצלחה", מתגאה אליפז.

מי שכאמור קיבל לידיו את המושכות להוביל את הקבוצה הוא מארק קליינר, סטודנט במכללת אורט בראודה, ששימש כמאמן-שחקן.

"מארק הגיע אלינו לקבוצה בעונה שעברה והיה אחד משחקני המפתח", מספר אליפז, "במהלך הקיץ שעבר הוא סיפר לי שהוא רוצה להתחיל לאמן, ואני, שזיהיתי בו פוטנציאל ואת הרעב להצליח, נתתי לו את המושכות. מארק הוא מאוד מקצועי, יסודי, ולא היה לי ספק שהוא יצליח. אני גם מאמין בלתת הזדמנות, ואני שמח שההחלטה שלי על מארק השתלמה ובגדול".

סגל השחקנים כלל את שחר דודק, שאומנם חסר בסיבוב הראשון עקב מחויבותו לעבודה בכיבוי אש, אך חזר לוהט לסיבוב השני והוסיף כוח וגובה מתחת לסל. מיתר עזרא, שנחשב לשחקן הגנתי קשוח וגם מלך החטיפות מידי שחקני היריב. אורן בימי המהיר. אסף דמרי, שהוסיף מניסיונו. גל שלמון, שנחשב לאחד השומרים הטובים בליגה. אורי קויפמן, שחקן גבוה ומעמודי התווך בהגנת הקבוצה. יוסף גדבאן, שחקן רבגוני שהציג משחק לחימה בלתי מתפשר. אסף אלגלי, שפתח את העונה בצורה טובה, אך נפצע במחזור השלישי ונעדר תקופה ארוכה. אלגלי חזר בסיבוב השני והוסיף מהירות לחלק ההתקפי של הקבוצה. אבי נעים שהוסיף לקבוצה ניסיון וחוכמת משחק. אור לוין הצעיר שהגיע ממעלות והציג משחק אלגנטי וחכם עם יכולות דיוק גבוהות בקליעה ונחשב לבעל עתיד. יורם מימון הוותיק שהצטיין בקליעות מעבר לקשת. ג'וני נהרא, הרכז המוביל של הקבוצה, שחזר אחרי פציעה ארוכה והפתיע לטובה. נחי לידר, שרשם הופעת בכורה מוצלחת בקבוצה, ומוטי דמרי, זקן השבט, שגם בגיל 68, מככב על המגרש ומוכיח את ניצחון הרוח.

השחקנים זכו למעטפת חמה מצד מנהל הקבוצה הראל בר.

דמות נוספת במערך הוא דוד לוי, המנהל המקצועי של קבוצת האם, מכבי כרמיאל, שסייע רבות בהקמת הקבוצה וליווה אותה בצד הניהולי.

עוד לפני הקמתה של מכבי נדב כרמיאל, הקים אליפז באלוה, את קבוצת הילדים של הפועל כרמיאל. "המטרה הייתה לגדל ולטפח את הכישרונות הצעירים עד הגעתם לקבוצה הבוגרת. אלא שלצערי, נתקלתי בראש עירייה שלא כל כך הבין בספורט וגם האנשים שהקיפו אותו בתחום הספורט, לא ממש דאגו לקדם את הפרויקט. המטרה שלי הייתה לבנות מודל של קבוצה מקצוענית, עם ראייה לטווח רחוק ועם חזון לעתיד. אחרי 4 שנות פעילות, ולאחר שלא זכינו לשום תמיכה עירונית, אפילו לא של שקל אחד, החלטנו לעשות איחוד עם הפועל משגב".

האיחוד לא החזיק מעמד, ואליפז באלוה עבר לשלב הבא: הקמת קבוצת ותיקים. גם הפעם, ההיענות מצד הרשות המקומית הייתה שלילית.

"אני לא יודע מה הסיבה לחוסר התמיכה מצד העירייה, כי תשובות ענייניות לא קיבלתי", נזכר אליפז, "כך שהפתרון היחיד היה לחבור למכבי כרמיאל ולהקים קבוצת בת. ככה בעצם נולדה מכבי נדב כרמיאל".

אין ספק שמכבי נדב כרמיאל היא סיפור הצלחה. לכן, בקרב ראשי המועדון ישנה קצת אכזבה מחוסר הפרגון או ההתעלמות המוחלטת מצד הרשות המקומית ומראשי מחלקת הספורט העירונית.

אליפז: "לפני משחק העלייה שלנו, הזמנו את ראש העירייה משה קונינסקי ואת מנהלי מחלקת הספורט כאורחי כבוד. לצערי, לא רק שהם לא באו, אלא אפילו לא טרחו לברך אותנו על ההישג. הרי את מי הקבוצה הזאת מייצגת? את העיר כרמיאל. לא נעלבתי, בעיקר התאכזבתי. אני בא במטרה טובה, לתת במה לשחקני כדורסל מקומיים מכרמיאל, יצרנו קבוצה משפחתית חמה ותומכת באווירה כיפית. הצלחנו להנחיל בקבוצה תרבות ספורט עם רוח מיוחדת. אצלנו, בניגוד למכבי כרמיאל שירדה ליגה, הייתה נשמה בקבוצה. הייתי רואה משחקים של מכבי כרמיאל ופשוט כואב את המצב. השחקנים היו אדישים להפסדים. באים, משחקים, מפסידים, מתקלחים והולכים הביתה. לא הייתה נשמה, וככה אי אפשר להצליח בספורט".

למרות המעמסה הצפויה של כתפיו של אליפז באלוה בעונה הבאה בליגה א', הוא לא מתכוון לוותר על הקמת קבוצה נוספת, שתיתן מענה עבור שחקנים ותיקים מכרמיאל, שלא כאלה שלא ישתלבו בקבוצות הבכירות מכל סיבה שהיא.

"יש הרבה שחקנים שאוהבים מאוד כדורסל, אבל לא יכולים לשחק בליגה א' בגלל אילוצים שונים, אישיים או מקצועיים. לכן, נקים עבורם קבוצה שתיתן להם מענה. אפעל לגיוס תקציב ואסייע במה שאוכל", מבטיח אליפז.

הוא גם מקווה שפרנסי העיר יתחילו לפעול ביתר שאת למען ענף הכדורסל בעיר ולקידומו. כדוגמא, הוא מספר את הסיפור הבא. "כשהחלטתי להנציח את הבן שלי באמצעות הליגה העירונית בכדורסל, הייתי צריך לממן את קיומה. אחרי מספר שנים, אמרתי לעצמי שאם מדובר בליגה עירונית, למה אני צריך לממן את הכל? פניתי לעירייה והם ענו שאם לא אשלם, הליגה לא תישא את שמו של נדב. מאז אותה פגישה, הליגה לא התקיימה במשך 4 שנים. אני מצפה מראש העירייה החדש שיתעלה על כל שיקול ויתחיל לחשוב איך לקדם את הספורט בעיר, כי הפוטנציאל שיש בכרמיאל גדול, וצריך רק מישהו שיתמוך, יעודד ויסייע".

למרות פגרת הקיץ, אליפז באלוה לא נח לרגע וכבר מתכנן את העונה הבאה בליגה א', שתהיה מן הסתם, הרבה יותר מאתגרת, בעיקר מבחינה מקצועית. סגל השחקנים שהוביל את הקבוצה לליגה א', לא בטוח שיספיק כדי לשרוד בליגה הגבוהה יותר.

"אני מודע לחששות", מסכם אליפז, "אבל החלטנו לשמור על השלד הקיים, בתוספת מספר שחקני חיזוק. הבעיה העיקרית שלנו כרגע היא תקציבית. אני מתכוון לפנות לעיריית כרמיאל, ולבקש תמיכה מוועדת התמיכות העירונית בספורט. אני מקווה שההיענות תהיה חיובית".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות